Khamis, April 26, 2012

Laksa Kuah Sardin


Salam besiaran di hari khamis.. dah siap masak utk mkn tegahari keee kekawan semua.....masak yg sdp2 npknya tu heheh.... memandangkan pg tadi kita x ambik sarapan jd tghari ni masak yg sdp2 sikitlahhh sdp ke aahammm tesedak :-) hemmm dlm seminggu mesti ada buat manu yg bekuah-kuah...kira makan yg bermee2 lah..eheh ok ke ayat ni :-) kiranya selain dari masak nasi lahhh.....paham kan hahaha....tegahari ni kita masak laksa bekuah sardin pulak yeeee...lama dah sebenarnya nak buat kuah sardin ni dari tahun lepas lg...tup tup teringat mcm pernah aje tepandang2 sajian ni...hemmm sah dari dapur rmh Quinnie....pehhh sdp beb kuah nya ala2 laksa cina pulak ..ikan sardin separuh tu saya hancurkan dah separuh lg biar carik kasar2....dan saya campurkan dgn 3 ekor ikan kembung bg pekat sikit kuah....laksa pulak guna laksa basah yg pendek...laksa ni lembut...kalau siapa perasan saya pernah masak buat laksa pendek goreng ala2 cam goreng mee tu......laksa ni dlm pek harga pun murah dlm rm. 1 lebih aje...ok sapa yg nak cuba rasa laksa kuah sardin time cuti2 panjang minggu ni boleh lah buat yee tq Quinnie...sudi kongsi resepi :-)

Laksa sardin
Resepi : Qasehqu Quinnie

Bahannya:-
2 ketul kepala ikan kayu- direbus dgn air bersama 7 keping asam keping dan 10 biji cili kering
(sheila guna 3 ekor ikan kembung)
1 tin ikan sardin
1/2 bawang besar
skit je halia jika suka
daun kesum seikat
1 bunga kantan
1/2 sudu besar otak udang
garam dan gula skit
sedikit belacan
1 batang serai di belah dua
sedikit sengkuang jika suka
* mana yg suka letak petis tu boleh saja..*

ahan2 lain
laksa
timun dihiris
bawang besar dihiris
cili merah dihiris
telor ayam direbus

Cara2
~ Mula2 ambik isi ikan yg telah direbus dan masukkan kedalam blender...masukkan jugak belacan, cili kering yg direbus, bawang besar dan halia, otak udang dan sardin serta kuah2nya sekali..blend hancur dan masukkan kedalam periuk.
~ Masukkan kedalam periuk yg berisi bahan blend dgn air rebusan ikan....asam keping..nak tambah lagi pun boleh....bunga kantan dan daun kesum....serai...kalau suka...blend tulang ikan..ambik airnya....
~ Blend sengkuang dan sedikit air..masukkan kedalam periuk..kalau suka la..kalau tak suka tak yah letak....ini utk pekatkan kuah....panaskan api dan masak hingga kuah didih...perasakan dgn garam dan gula..masak hingga semua bahan2 layu..agak2 la ye...
~ Masukkan laksa dan bahan2 lain kedalam mangkok...tuang kuah ketika panas...dah siap...:)


19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ermmmm .... sedapnya laksa. mala makan laksa wajib letak otak udang :)

Mas berkata...

aduhhhh kak sheila....
sabar jerk nengok laksa tu...
mengeliurkan betoiii...

Sari Yusa Ibrahim berkata...

alahai, teringat dulu selalu jumpa laksa sardin ni kat Melaka, sayangnya makcik tu dah tak tahu ke mana menghilangnya..

Sheila Shafeareen berkata...

hahha hai Mas..alamak besalah pulak kat mas...akk tayang manu laksa ni :-) nnt buat yg kat dlm tu megidam heheh dan yg pasti mama nya gidam.. sabau yeee..kalau kesihatan megizinkan Mas punleh try buat yeee...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Sari ye kee ada juga kat melaka yee tentu sdp org melaka buat...mungkin mak cik tu dah pindah kot...melaka pun skrg dah cantik

Cendana Kasih berkata...

apa ni kak !! tak abis2 ngences saya ni.... simpan semangkuk yer...jap lagi saya sampai dengan Ina .... hehehe....

mamawana berkata...

Sedapnyer laksa itewwwwwwwww

Sheila Shafeareen berkata...

hhaha Cendana Kasih jgan le jalosss dah mmg seminggu akk masak yg be kuah2 pulak...hahha sabau yeeee

nnt set nak dtg rumah buat mkn2 ye sama geng

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mamawana hehe mmg sdpkuah laksa sardin ni ada ala cina stail....

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Emmm..sedapnya tp blh pandang ajelah sbb k.atie batuk ngan sakit tekak...

azian berkata...

bak mari sini semangkuk...dah terliur dah ni...

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak azatie lahai ciannya dah mkn ubat kee..nnt bila dah baik boleh buat yeee mmg sdp

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Azian heheh sdp kak mai lee dtg x jauh kannn satu jln aje :-)

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum kak.. Tergelak bila baca tajuk entry akak yg kat bawah tu. Ayam pencen tu sblm Naz duduk sini mmg tak pernah dgr.. Bila dah tinggal sini baru tau, apa ayam pencen tu..heheheh
eh? entry lain, komen pasal lain lak. Nak semangkuk laksa tu..

Chah berkata...

Ayoooo!!! Ini boleh mendatangkan marah!! Terliurnya isk isk...

Yana Shaiful berkata...

terus telan air liur masuk sini.. mmg xpenah puas mkn laksa..sedapnya.. nak semangkuk kak hihiiii

quinnie berkata...

wahhh pakai laksa pendek ye kak..teringin la nak rasa..pernah makan yg digoreng je dulu..itu pun sekali je.cepat kenyang laksa tu..hehehhe....

Watierman berkata...

Assalam Dik Shiela....alahai berderet-deret dah datang...entah2 Akak tengok mangkuk kosong aje...laksa semua dah habis....harap2 adalah baki kuahnya pun tak apalah...!

~~zana@pb~~ berkata...

Ni kalau dijual ni, mahal......akak kan sheila...ikan sadin seketul x mkn. Kalau hancur2 barulah mkn.....hehe...mcm bdk2 pulak kan.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More