Isnin, April 02, 2012

Begedil Daging Burger


Assalmualaikum ..apa khabar semua kawan2..harap sihat yeee....skrg pun cuaca x menentu...ada yg batuk, sakit tekak, selsama...mana yg rasa x sdp badan seakan nak dmn tu cpt2 mkn ubat yeee...ok utk hari ni sy buat begedil daging burger.... buat mkn kunyah2 di ptg hari...mmg le sangat sdpnya dan laku...buat sampai 3 adunan pun x cukup....mmg semua hantu begedil waooooo....kes Mas Duniaku tayang minggu lepas.....dah agak ank bujang mmg suka kalau makanan2 yg mcm ni.... ok x nak tunggu lama jom kita layan resepi yg sdp ni...TQ Mas

Begedil Daging Burger
Resepi : MasDuniaku


Bahan:
2 biji kentang saiz sederhana besar
1 keping daging burger - Mas guna Ramly
Daun sup dan daun bawang dicincang - optional
1 sudu besar serbuk lada putih ajishiok - dlmnya dah ada garam
1 biji telur - dipukul sedikit
Minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya :

Kupas kulit kentang dan potong dadu. Basuh bersih2 dan toskan.
Goreng hingga kentang empuk, angkat dan toskan. Mas tutup kuali tu dgn tudung periuk supaya kentang cepat empuk.
Dengan menggunakan garfu, lenyek-lenyekkan kentang hingga lumat (ketika kentang masih panas ) dan masukkan daging burger (defrost dahulu), daun sup dan daun bawang yang dicincang, serbuk lada putih ajishiok dan gaul sebati.
Ambil segenggam adunan, kepal-kepalkan sedikit dan bulatkan dengan kedua-dua tapak tangan. Leperkan sedikit dan susun atas dulang @ pinggan. Buat sampai adunan habis.
Celup adunan begedil satu per satu ke dalam telur yang dikocak tadi dan goreng dalam minyak yang sederhana panas. Bergedil tu jangan selalu diterbalikkan, cukup bila satu permukaan sudah nampak keperangan baru terbalikkan begedil tu untuk masak permukaan yang lagi satu.
Angkat dan toskan atas paper towel.
 



14 ulasan:

Mas berkata...

makkk aiiii...
3 adunan akak buat..
banyakk tu..
tak cukup kak..he3
klu meratah..
memang tak terasa berketul2 masuk mulut...
tapi mengenyangkan...
maceh kak kerana sudi mencuba...
alhamdulillah..akak sekeluarga suka..
seronok mas mendengarnya..

Amie berkata...

Selamat petang Sheila,
cantik kejadian begedilnya tu.. kalau resepi begini memang anak2 sukaaaaa

ijayuji berkata...

Salam kak! dtg petang2 ni lapo pulak :D eh? dia punyer plastik ramly burger lain eak kak? kat sini dah guna plastik baru :D byk tu kak 3 adunan, kita tak leh buat byk2 gitu syg daging burger kita abis hihihi..

ady berkata...

AS-SALAM
sedapnye Begedil Daging Burger tu..ratah2 gitu pun sedap ni..

ady berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Nazrah berkata...

ooo...tak pernah plak wat bergedil burger... menarik gak...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas tq dgn resepi yg sangat sdp ni..yep mmg akk buat 3 adunan...kira 3 keping daging burge tu...maklum le akk buat frozen separuh...lg pun kat rmh ni kan ramai..x cukup kalau buat sikit..mmg hantu begedil semuanya hehehhe

Sheila Shafeareen berkata...

hai akk Amei..buat comel aje...mmg laku kalau buat cam ni...lepas satu, satu masuk mulut sdp kak cuba ye

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ika heheh sdp tau ika..ye kee pakeging baru kot...tp apa pun akk mmg guna ramly burger sbb sdp...

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam abg Ady yepp mmg kami semua meratah aje...abg ady try buat ye sdp tau cicah sama sos

Sheila Shafeareen berkata...

Kak Nazrah sdp..ni pun 1st saya try...ank bujang suka sangat kat begedil ni..tu yg buat byk

Sari Yusa Ibrahim berkata...

mesti sedap begedil daging burger ni, sana sini dah buat..

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Sheila :)
Nie mesti lagi sedap :P
gunakan daging berger ramli...
arituh mama beli berger kat sini anak ckp tak sedap nk buang syg plak maka terjadilah sambal berger hehehe

Naz / Nadz COSK berkata...

Kak Sheila, daging buger kalau goreng cam tu je pun dah sedap. Ni jadikan begedil lagilah best.. Makan cicah sos je sedap ni..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More