Khamis, April 05, 2012

Kek Coklat Kukus Hanieliza


Besua di pg Khamis...alamak kejapnya nak habis utk minggu ni....bila dah masuk khamis tu cpt je terasa nak hujung minggukan..... mmg lama betul x jamah manu yg becoklat... ok ni kek coklat kukus yg kita buat mlm tadi, tp kita biarkan sejuk betul, pg ni baru rasmi di potong...saja je biarkan, kek kukus kalau dah satu mlm mmg sdp, rasanya pun sebati.....cuak juga rasa  mcm ne kejadian dlm kek tu....hemmmm dah potong npk cantik ada lembab2 dan kek sangat lembut..rasa pehhh menyegat sdp nya...enak dgn rasa coklat...tegoda gan kek yg Izah tayang kemarin kek kukus ni sangat mudah buatnya......kita pun x buat toping2 bagai...mkn begitu saja dah sdp....tq resepi ....

KEK COKLAT KUKUS HANIELIZA
Resepi: kak Liza
Sumber: Izahdaut

Bahan A [Kacau rata]
1 cawan susu cair
1 cawan air
1 cawan butter cair
2 cawan gula perang

Bahan B [ayakkan]
2 cawan tepung superfine
1/2 cawan serbuk koko
1 s/k baking powder
1/2 s/k soda bikarbonat
1/2 sk serbuk nescafe *izah tambah ~ sheila pun letak juga

Bahan C [kacau rata]
1 biji telur ayam *izah letak 2 biji B
1 s/k esen vanilla

Cara
1. Panaskan kukusan
2 Kacau semua bahan A supaya sama rata.
3. Masukkan bahan B dan kacau lagi.
4. Masukkan bahan C dan kacau lagi supaya tidak bergentil.
5. Lapikkan loyang dan masukkan adunan.
6. Kukuskan selama 1 jam dengan api sederhana.
7. Hiaskan dengan krim coklat


25 ulasan:

Anna Qawina berkata...

aslmkm kak Sheila...nak kek..awat pg benar tayang kek ni...

izahdaut berkata...

sedap bila kek diletakkan nescafe kan kak shiela. trasa makin wangi coklat tu ;-)

Watierman berkata...

Assalam Dik Shiela oooi dah lama Akak tak jamah kek bagai...pagi-pagi dah menggoda....!Suapkan sepotong..boleh!

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

oriAs Salam & Slmt pagi Sheila :)
wow pepagi menggoda u ngan kek kukus coklat n nescafe bau sampai sini lah hehehe
Rajin dier!!!

Mas berkata...

kek peberet family mas...
selalu gak mas buat..
tak jemu kan kak makan kek coklat nie...
tapi anak2 ngan suami mas,
suka sangat klu ditoppingkan coklat...
lagi laku..he3

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Anna yepp buat sarapan pg budak2 ni dan bawa bekal sekali..akk mkn sikit aje nak jaga badan konon heheh dpt rasa 2 potong cukup leeee kikiki

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Iza..tq resepi kasi tyang buat akk tegoda aje..yep ada rasa kopi be coklat heheh sdp dan enak..mn sikit2...

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak watie ehhe tulah sy pun lama x buak kek becoklatni..npk ixah tayang terus tegoda....dpt 2 rasa dah cukup..mmg sdp..selebih nya budak2 yg suka

Sheila Shafeareen berkata...

Hai mama hawa heheh pepagi buat utk bf ank2 aje..dia org byk bawa bekal....tp saya buat x manis sangat kak..sdg2 elok rasanya...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai mas yeppp sdp kek no meriah gan rasa coklat dan nescefe tu....budak2 mmg suka kek coklat cam ni...kebetulan akk pun lama dah x buat tu yg teruja sangatnya....tp2,3 ketul dah cukup bg kita

ogyep yummy mellow berkata...

Salam kenal Sheila... Lembut dan gebu keknya.. Ada lagi tak?

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ogyep heheh yep lembut.dan sdp..ada lg ni dlm suku potong nak ke meh dtg cpt..hehhe

tun_telani berkata...

morning kak sheila!! pagi2 dh tgk kek coklat.. dh lama tun x buat kek coklat, terliur pulak.

kakna berkata...

salam sheila...
lambap ke gebu.nampak macam gebu gitu.ngacam betul!.nak buat la.. juga.

Liza berkata...

salam sheila....kalau anak liza tgk, kompem diaorg suh buat ni....hihihihi

Sari Yusa Ibrahim berkata...

mesti lembab2 jer kek tu sebab dikukus, lembab lagi sedap.. :-))

Sheila Shafeareen berkata...

Hai tun selamat pg betul akk pun lama x buat tu yg teruja sangat tu ehhe sdp tau...tp ank akk bawak bekal.,budak2 mmg suka

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Kakna lembap dan gebus...tp lembut kak akk cuba try yeee

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Liza yeppp budak2 mmg suka kek coklat cam ni..tp akk kurangkan gulanya kira sebelum kukus tu rasa sikit adunan manis ke tidak heheh..x buat toping pun ..mkn gitu aje

Cendana Kasih berkata...

bestnyer kak !!! lama dah tak buat kek coklat ni...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Sari betul tu kalau kukus ada lebmbap2 sikit lg pun dlm adunan letak 1 cwn air kan....rasanya resepini pun boleh juga di bakar...insyaAllah

Sheila Shafeareen berkata...

hai CK yep akk lg lama x buat...sdp lembut...ck punya apa kurangnya..jom tukar gan tart ada lg ke hehehh

hazila berkata...

Salam,
Saya pun dah lama tak buat kek coklat. Rasa macam nak buat juga.

hana berkata...

dah lama kak tak wat kek cekelat... dapnyerrrr.... nak gakkk

nur berkata...

salam perkenalan..sedapnye kek tu..tiba2 laprla pulak..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More