Selasa, April 24, 2012

Popcorn Sendiri Bikin


Salam besiaran di pg selasa..hehhehe dah deman keee demam dok membuat popcorn ni...jom same2 kita buat lg.... mmg x cukup round 1 habis finisssssssss...mlm tadi gak tamat nya....petang2 nnt nak round 2 pulak...sendiri bikin lg puas hati nak buat byk mana x kisah...kat rmh ni mmg ramai yg tukang habiskan....masing2 ada sikit teruja maklum le x pernah negok cam ne kejadiyan letup2 tu....mmg mula lompat2 satu dua aje ..pastu terus lompat byk2 hehhe seronok tau hahhah hemm salutan dgn karamel pehhh mmg megancam.....budak2 ni pandai tau..main pilih2 pulak :-) bahagian yg byk kena karamel di cekup nya dulu.......resepi ambik dari dapur dek Ika Kurniaan Mu .......Tun & Izah amacam nak buat lagi takkkk :-).....resepi asal dari Aludra Myr..tq :-)


HOMEMADE POPCORN
Resepi Asal : ALUDRA MyR
sumber: Ika kurniaanMu


Bahan-bahan ( Ikut suka.. )
1 sudu besar mentega
2 sudu besar minyak masak
jagung kering secukupnya
garam secukup rasa

Tambah Coklat [Optional]
60 - 80 gram coklat bar (ikut suka/byk mana pop corn yang ada)

Cara-cara
Panaskan mentega dan minyak dalam periuk. Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak&butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit.
Masukkan jagung menutupi dasar periuk. Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi. Tutup periuk tadi.
Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn. Pop Corn boleh dapat penuh satu periuk..
Taburkan garam secukupnye..(kalau nak buat karamel tak payah tabur garam)
Untuk Coklat [Optional]
Cairkan coklat guna double boiler. Tutup api dan gaulkan dgn pop corn yg dah disalut karamel. So ni jadi caramel popcorn bersalut coklat.

sebelum salut karamel
selepas salut dgn karamel negok tu pecikan karamel kat mangkuk..kena gaul cpt2 sbb cepat keras

KARAMEL POPCORN
Tambah Karamel [Optional]

1 sudu mentega/margerin
3 -5 sudu besar gula pasir (ikut suka/byk mana pop corn yg ada)

Cara-cara :
Cairkan mentega dengan gula hingga cair dan bertukar warna coklat. Matikan api dan masukkan popcorn dan gaul sekata cepat2. Hati2 sebab karamel tu panas boleh melecur kalau kena tangan yea.boleh letak pewarna kesukaan seperti merah, hijau n kuning



28 ulasan:

Qasey Honey berkata...

bru tgk kt dapur Izah td...rupanya Kak Sheila dah terus buat tu...hehehe...minta sikit

tun_telani berkata...

kak sheila.. sama laa ngan tun, yg byk lekat karamel tu yg capai dulu.. haha... mmg seronok bila dia popping tu kan.hihi.. penuh sepah2 atas dapur..

ijayuji berkata...

Salam kak, kitanyer bertih jagung ada lagi stgh plastik :D mmg anytime leh buat sbb senang baituuu tp kalau tak de butter tak jadik jugak kan :D guna minyak masak 1005 tak pernah cuba :D

Sheila Shafeareen berkata...

Qasey- heheh try yeee mudah rupanya..akk buat mlm td sambil2 negok tv ngap habis dahhh...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai tun heheh betul..ada sikit teruja maklum le 1st time buat heheh semua pakat dok negok hehhe mmg nak buat lg ni

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Ika heheh betul..segengam dpt byak...nak buat bila2 aje...minyak masak yeee boleh kotttttttt bg ganda hahahha :-) ada berana ika try dulu ye :-D

Mas berkata...

tak boleh jadi nie...
merata2 homemade popcorn...
geramm mas tengokk..
nak buat gakkk la..

AbbotCottage berkata...

kali ni tak boleh tahan, selalu tak letak komen, hari ni nak letak jugak tak kira!!! tgk karamel perghhhhhhhhhhhhhhh!!!!! kena plak gaul ngan pop corn tu, fuiyooooo! mcm iklan digi dah haku ni Kak Sheila uit.

hazila berkata...

Kalau dah start mengunyah, memang dah tak henggat ni...

Watierman berkata...

Assalam Dik Shiela....stok jagung dah beli lama dah...kerajinan tu tak sampai2 lagi!! Tiupkan sikit!!

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas hehehhe cepatttt masih lg tegah hot ni..jgan tunggu lama2....pasti ank2 mas suka...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Abbot hehehhe mmg pehhhh karamelnya.itu yg dicari..elok buat bg karamel tu bg semua besalut..iklan mari buat ramai2

Sheila Shafeareen berkata...

Hai hazila yep betul tu....kena buat byk masuk dlm bekas kudap udara....

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Watie ehheh senang je kak...meh saya tiupkan semagat rajin...puhhhhh hann nnt sampailah tu kesana :-)

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum kak Sheila..

Ermmm..demam pop corn pulak lah skrg ni.. Pernah buat dulu masa mula2 ada blog.. Pas tu dah tak buat lagi..hehehe.. Cantik karamel akak tu.. Naz suka yg cam ni.. Taknak putih jer..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Nadz COSK ...ada pegalaman buat ye..akk baru petama kali ni tu yg teruja heheh..sdp karamel letak lebih2 kan

Hanim berkata...

As salam.... Akak dah buat ye, aritu saya nengok kat blog che mat gebu, anak nengok sekali suruh buat. Kluar gi KL ari minggu lepas lupe plak nak beli jagungnya....tunggu ari minggu ni plak la hehehe.

kakna berkata...

salam sheila..
lajunya dia.. kakna baru nampak mat dengan izah buat.
kakna nak yang banyak karamel tu ye.. siap melekat lagi.

izahdaut berkata...

hehe memag tang banyak karemel tu yang rangup kan. best best..

Chah berkata...

err, saya nak order pop corn saiz kombo yer! behnya...dulu2 rasa cm tersangat mustahilkan pop corn leh buat sendiri...sekarang, noe! noe! noe!...sayapun ternanti2 nk gi beli jagung nih...err guna jagung ayam xleh kan? heeeee

Badariah berkata...

Merewang pagi2 kat sini..x leh tergoda melihat porcorn yg keperangan itu..nak cikit!!!..suka makan tapi malas nk buat..hehe..tq sheila sudi kunjung umah kita ;-)

quinnie berkata...

ish geram betul la nengoknya kak...huhuhu..nanti nak beli jugakla jagung nih nak buat sendiri jugak...huhuhu..makan pepanas sedap!!!

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Hanm heheh minggu ni gi beli ye..senag aje buatnya sure ank suka punya..akk pun buat kali kedua petang semlm

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak na heheh yee dah deman buat popcorn ni..ingat kan susah rupanya mudah aje...karamel kena banyak baru sdp mkn...budak yg suka...kita pun suka

Sheila Shafeareen berkata...

hai Chah hehhe yg besau ye boleh sja...nnt siap hantar terus dpn rumah hehehh,,jagung ayam hehehe entah leeee kikiki

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Badariah hehhe sdp kak...beli sepekit bertih jagung leh dpt byk tu pun buat dm segemgam...tp habisnya cepat sbb sdp

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Q heheh geram ye kalau dekat mmg akk hantar sana...nnt gi cari bertih jagung yeee buat sdp2 tau,,,

muiz berkata...

kalau saya nak buat camni boleh tak?
masuk minyak, mentega, gula...pastu panaskn...pastu masuk bertih jagung...
boleh jadi popcorn tak?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More