Jumaat, April 27, 2012

Apam Jepun


Salam besiaran di pagi jumaat yg indah...selamat behujung minggu dan selamat becuti pada semua rakan2 yeee, maklum le minggu ni ramai yg balik ke kampung dan gi holiday sama femilykan :-)...ambik cuti isnin dan sambug terus cuti pada selasa yg jatuh pada hari pekeja 1 mei tak gitu :-)...... ok pg ni nak n3 sarapam minum petang semlm.....hemmm minggu lepas HaSue ada tayang kuih apam jepun ni... terus teringat balik kat kuih lama2 ni....biasa kuih ni kita npk ada jual kat pasar2 mlm bahagian org buat kuih apam balik kan, yang letak inti nenas..kalau x silap saya kuih tu namanya kuih Gandus....kalau salah Maap yeee...kuih tu dlmnya  inti nenas dan skrg ni ramai yg buat bebagai rasa inti...dan ada satu gerai di Pasar Datok Keramat..pakcik ni jual kuih gandus..alah yg pernah masuk Dalam Majalah 3 tu ingat tak ? mmg populer lah...sampai pelangan yg beli siap beratur....ikut kan resepi lebih kurang sama cuma kuih gandus ni letak tepung beras dan tapai nasi....tp resepi yg saya buat semlm ni  saya guna resepi apam jepun dari HaSue..lagi senang dan mudah..rasa ada cam apam balik... mmg sdp dok mkn panas2...saya buat dua perasa inti nenas dan inti taburan coklat chip hemmm sdp tau...lepas buat aje terus tunjuk kat mak & abah hemmm dia org kata haha lama x mkn kuih ni..mana beli heheheh Tq Kak Kh267@tmMyr dan HaSuea




KUIH APAM JEPUN
Resepi:kh267tm@myresipi.com
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com
Bahan2:(dpt dlm 30 lebih..akak guna acuan kecil (g/pusat 2")
500gm kacang merah * se elok nye direndam 3-4 jam supaya cpt empuk)
gula pasir 4 senduk lauk yg kecil * (boleh ditambah...ikut selera memasing)
3 helai pandan disiat & simpulkan *
sedikit garam *
rebus bahan2 diatas sehingga empuk dan jadi paste seperti inti kuih pau...ketepikan (yg bagus inti di buat 1 hari sebelum) - Sheila buat inti nenes dan taburan coklat chip
500gm tepung gandum
40gm mentega
2 sdt penuh instant yeast **
1 sdt gula pasir **
1-2 sdm air suam **
campurkan bahan ** gaul rata..biarkan sekejap...hingga berbuih & mengembang
3 biji telur -
510ml santan (dari 1/2 kelapa)..panaskan hingga naik wap aje...sejukkan
1sdt potas (boleh gantikan dgn 1/2 sdt baking soda + 1/2 sdt baking powder)
160gm gula halus
1/2 sdt garam & sedikit pewarna kuning
sedikit esen vanilla (klau suka)

 pakai acuan telur letak inti nenas
 Cara-cara:
  1. Tepung dan mentega di gaul jadi saperti habuk roti...ketepikan
  2. Telur dan gula dipukul hingga hancur kemudian masukkan santan ,yeast , garam, dan potas / bsoda & bp..gaul rata.
  3. Masukkan adunan tadi kedlm bekas yg berisi tepung..gaul rata.
  4. Blend kan sikit adunan tadi utk mendptkan tekstur yg lebih halus.
  5. Bubuhkan sedikit pewarna kuning...kemudian diperap selama 4-5 jam
  6. Lengserkan sedikit minyak dgn menggunakan tisu dapur ke permukaan kuali leper (syarat jer..) susunkan acuan diatas kuali...
  7. Sebelum tu sapukan mentega pada acuan..letakkan adunan 1 sudu besar kemudian bubohkan inti kacang tadi..masak dgn api yg perlahan supaya tk hangus..
  8. Kalau nk tau bila boleh terbalikkan...tolak(gerak2kan) sedikit acuan tu ..kalau dah tak melekat makna nye dah boleh...terbalikkan acuan tu kena cepat2 supaya adunan yg sebelah atas tu tk tumpah...
  9. Terbalikkan acuan tu gunakan penyepit sbb besi tu panas...klau dah pro tk pe..hehehe
  10. Kalau yg sebelah lagi tu dah masak...kluarkan dari acuan..sapukan sedikit mentega diatas nye...boleh la disantap... :)
inti taburan coklat chip yg ni budak2 suka



16 ulasan:

Mas berkata...

Assalamualaikum kak sheila..
hmm..apam jepun nie memang dlm list..
nak try gak nanti..
sedappnya tengok apam jepun akak tu..
nampak lembut gebuu jerk..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Mas miss u harpa baik semua ye
mas senag rupanya..bila dah kembang adunan cantik pulak..sdp mas lembut mkn panas2 mmg best...lama betul akk x jumpa kuin ni...tu yg buat

INA berkata...

wah kak shiela pon dah buat..tu yg sambar nenas depan kedai ita ye..hehehe..saya x jumpa lagi acuan cam akak tu..dah jumpa nnt saya lak buat..hehehe...

norlieharumaini berkata...

cam trgodalah tapi x de acuannya..

Sheila Shafeareen berkata...

hai Ina heheh dah buat mmg sdp lem..makan time panas2 lg best..yep sambar nenas kat kedai buah tu....

Sheila Shafeareen berkata...

hai Norlie mmg sdp akk rasa kalu x ada acuan buat cam pekcake pun boleh..guna kuali kecik tu yee

Kak Rose berkata...

uwaaaa... terus rasa nak buat lagi pulak! sedapnya ada bermacam2 inti!

Watierman berkata...

Assalam Dik Shiela godaan betoilah...bila dengar jem nanas..terus mengeletar tak boleh gerak...nak jugak...Akak suka benar dgn jem nanas....kalau hujung minggu ni Akak lalu depan rumah ada lagi tak kuih Jepun ni???...hehehe kita gurau jer lah!!

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

As Salam Sheila...
mcm sedap nmpk letak inti nenas. Selalu apam yg seakan apam blk nie ltk inti kacang merahkan hehehe gebu nyer :)

Chik Mimi berkata...

nampak sedap ni sheila ,ingat-ingat lupa kuih ni ,kena try baru tau kan

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

SAlam Sheila.. hadoi.. ternganga.. nganga.. mulut ni sambil scroll down gambar... nanti nak cuba... tapi nak rasa banyak dulu boleh tak hehhe...

Sheila Shafeareen berkata...

hai Kak rose ehhe tulahs dp lembut aje mkn panas2..nnt kita nak try inti lain pulak kak

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam akka watie hehe ni semlm punya sarapan petang kak dah habis tp inti byk lagi hehhek kalau rajin nak buat lg juga

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Mama sdp kak letak inti nenas harum baunya..kalaus dp nti kacang nak try jugak heheh

Sheila Shafeareen berkata...

hai Chik Mimi mmg sdp cuba ye buat nya pun mudah aje...yeppp baru tahu rasanya hehe

HaSue berkata...

Salam kak..petang baru sampai..jauh betul terbang ke sini.ingat nak tumpang sarapan...tumpang minum ptg jelah.hehe..
Ni laa inti yg akak buat smlm tu ye...rajin la kak sheila neh..boleh try letak nenas ni..inti nenas ada dlm esbok tu rasanya..instant gak.hehe..
Bak 2 ketul kak..sedap kan mkn panas2 tu..aroma pun best je cam kat pasa mlm

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More