Jumaat, April 27, 2012

Puding Kek Vanilla Coklat


Salam besiaran di petang jumaat...n3 dessert pulak lama betul x buat...bila dek Mas tayang puding ni pg tadi terus je rasa kempunan nak mkn hehehe amboiiii...sedang elok lah tu cuaca pun panas hari ni...mkn puding yg sejuk terasa nyam masuk ke tekak...buat kek vanilla dan puding nya coklat....jadi lah vanila coklat...teruja gan ceta vanilla coklat tulahhhh :-)... puding pun lembut sesuai le ank2 kecik mkn...ok x nak lama celoteh meh layan dulu puding yg dah siap ni...tq pada tuan empunya resepi...izinkan tepek di sini ye... :-)

Puding Kek
Resepi : Kak Dayang Jack

Bahan :
3 cawan air
1 sudu besar serbuk agar-agar (dyg guna Cap Bunga Ros)
3 sudu besar tepung kastard (dibancuh dgn 3 sb air)
1/2 cawan gula pasir ( boleh lebihkan sedikit jika nak lebih manis - bergantung pd kemanisan kek)
3/4 cawan susu cair - sheila tambah 2 sudu serbuk koko kocak sekali
1 sk esen vanilla
hirisan kek secukupnya (dipotong kiub @ ikut suka)

Cara membuatnya :
Didihkan air bersama serbuk agar-agar di dalam periuk. Setelah larut masukkan gula dan susu cair. Setelah gula larut, biarkan ia merendidih.
Masukkan bancuhan tepung kastard tadi serta esen vanilla. Kacau hingga pekat.
Sediakan loyang yang sudah dibasahkan dgn air. Tuangkan adunan tadi ke dalamnya. Masukkan/susunkan atau gaulkan perlahan-lahan kek yg sudah dipotong tadi.
Sejukkan sebelum hidang.

***adunan agar2 ini juga sesuai utk puding koktel tetapi sukatan gula perlu ditambah sedikit.

10 ulasan:

Mas berkata...

prewittt kak sheila...
memang cepat meneraii resepi baru..
cayalah kak..
sambil tangan menyuap puding kek nie 4 ketoiiii..he3

Sheila Shafeareen berkata...

tq Mas bg tayang pg tadi..ada juga benda yg nak di kunyah2 kan petang ni.....sdp budak suka lembut....

Chah berkata...

Kak sheila, suka2...dpt puding ptg2 gini...byk nmpaknya tu.. okey, saya dtg!!

mala berkata...

salam kak sheila, makan sejuk-sejuk sedapnya ...

Hanim berkata...

Assalam... Kak, kek tu guna butter cake or span cake?

zila 4ever berkata...

salam kenal kak sheila
nampak link akk kt blog ika..banyak resepi menarik disini..saya follow akk yer..:)

Sheila Shafeareen berkata...

hai Chah suka yee boleh le buat cuti nnt ..pudin kalau sdp cepat aje habis

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam mala betul tu mlm sejik sdp ...mmg laku nak pula rasa koko

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam hanim akk guna kek butter aje rasa vanila

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam zila4ever tq sudi singah sini....sela lah dtg selalu yeee

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More