Isnin, April 16, 2012

Nasi Sardin


Salam besiaran di hari isnin....harap semua rakan2 sihat ye...bekerja uruskan rmh tangga seperti biasa  :-)..hidangan mkn tegahari ni pehhh tebaik lah mmg sdp tau...mula tu mcm pelik jugak nasi sardin ke atau nasi goreng sardin...kalau nasi goreng sardin biasalah buat...baca berulang kali resepi...nasi sardin rupanya...mcm2 yeeeee.....ikut dari resepi asal sardin di masukkan ke tegah2 nasi dan di masak...mungkin utk bg lg naik bau sardin....tp caranya telah di olah oleh Kak Amie sendiri....ikan sardin ni masak asing cuma sosnya saja di tanak sama nasi...tp gaya mcm gini lg kita suka sardin tu masak asing boleh buat sambalnya pedas2 :-)...kira ada belauk le mcm mkn nasi ayam gitu.... kita sajikan juga dgn ayam goreng dan ulam timun, resepi ni juga telah di cuba oleh Yasmin@Quinnie..masing2 kata sdp dan tebaik..so kitapun x nak le ketingalan merasainya.....mmg best...insyaAllah kita nak ulang lg buat nasi ni....tq pada Kak Amie bekongsi resepi yg enak di sini...


Resepi : Nasi Sardin
Sumber : Buku Resepi Aneka Hidangan Nasi (Sa'adiah Mohamad)
Di olah : Kak Amie

Bahan-bahan:
2 pot beras - dibersihkan
air secukupnya
1 tin ikan sardin - Amie gunakan tin yang besar ~ Sama guna tin besar juga ~
5 ulas bawang merah - tumbuk
4 ulas bawang putih - tumbuk
3 sudu besar tomato puri
3 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tiram
2 sudu kecil serbuk lada sulah
garam
minyak
sedikit badam & bawang goreng - Amie tidak bubuh ~X bubuh juga~

Cara:
1. Panaskan minyak masak dalam periuk. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
2. Masukkan tomato puri, sos cili, sos tiram, garam, serbuk lada sulah dan sos ikan sardin.
3. Setelah mendidih masukkan beras dan air secukupnya.
4. Apabila nasi hampir masak, lubangkan di bahagian tengah nasi dan masukkan ikan sardin. Tutupkan semula lubang tadi dan biarkan nasi masak hingga kering- Amie tidak buat lubang dan tidak masukkan ikan sardin.
5. Apabila menghidang taburkan bawang goreng dan badam.

Oleh kerana Amie tidak masukkan ikan sardin ke dalam nasi, Amie masak ikan sardin secara berasingan. Untuk menggantikan sebahagian besar sos ikan sardin yang telah dicampur ke dalam Nasi Sardin, Amie tambahkan tomato puri, sos cili dan juga sos tiram ke dalam ikan sardin ini. ~Sheila pun ikut mcm ni juga~

lauk sampingan ayam goreng dan ulam timun

12 ulasan:

tun_telani berkata...

wahh.. pantas! baru je tgk kak Q buat. tun still lagi jakun ngan nasi goreng sardin ni.

Amie berkata...

Assalaualaikum Sheila,
Wah... memang sardin dah naik saham sekarang ni he hehhh... Kak Amie pun nak buat lagi, nak masak pedas2 lauk sardin tu, hari tu hanya percubaan saja, tak sangka sedap pulak rasanya ye Sheila.... tq sudi kongsi resepi.

Mas berkata...

cepatnya sampai sini nasi sardin tu...
cayalah kak sheila..
resepi nie pun dlm list..
ingat nak try gak..
nampak pun sedapp sangat..

hazila berkata...

Salam.
Wah makin glamer nasi sardin kak amie ni...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai tun heheh kalau nasi goreng sardin biasa akk buat tp ni nasi sardin tu yg jakun sikit tp bila dah buat mmg sdp ada iras cam nasi tomato tp..hehhe lain sikit rasanya...

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Amir ehheh tq kak kongsi resepi mmg pada nya cam pelik sikit baca betul2 baru tahu..sdp lah kak ank2 mkn betambah nak pulak masak sardin punya sambal pedas2 pehhh sdp...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas hehehe dah tegok kemarin mmg cam x caya ajeeee pastu hari ni teringin pulak nak mkn...mmg tebaik resepi nasi ni...

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam hazila ehheh tulah glam nppknya nasi sardin ni...nak masaknya pun senang..kalau goreng telur dadar buat lauk sampingan pun sdp tu....

Cendana Kasih berkata...

salam kak...tak bau ke hanyir sadin dalam nasik tu?? sblm ni saya pernah la cuba nasi goreng sardin...ni nasi sardin, rasa mcam pelik la plak

Nieza berkata...

Assalam kak, sedapnya tgk nasi dgn sardin tu lama dah saya tk mkn sardin sejak dok sini. ada jual tapi rasa mcm tak sama dgn sardin kat Msia jer.

quinnie berkata...

adusss..semalam nak masuk dah blog akak ni..tapi tak leh nak loading pulak...skit nye lama nunggu..kekekke...

saya pun nak buat lagi..terasa2 je kesedapan tang nasi dia tu...makan nasi je pun dah sedap..hehehe

Watierman berkata...

Assalam Dik Shiela...wah menu nasi sardin....nanti boleh try juga ni...anak bujang Akak suka makan sardin....!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More