Rabu, April 04, 2012

Chicken Chop & Sos Corrot


Salam besiaran di hari rabu....maap le lambat sikit masuk hari ni...ada keja sikit kemas2, ubah2 mana yg patut...smlm npk Mas Duniaku tayang sos carrot terus bekenan nak menerai dan rasa...bhn yg di nyatakkan pun ada...tup tup tup pg tadi Mas tayang pulak dgn chicken chop nya pehhh lg le terliuq kita heheh..lepas megemas kita terus masuk opis dapur....mmg lama betul x mechop2 ni...Mas kata sdp hemmmm try le....cuma kita x blandekan bawang..kita cincang2 aje , corrot pun kita rebus dulu dan lecek...blande kita x berapa nak sihat nagissssssss :-( kejap...hemmm, harumnya bau tumisan bawang sama butter....nyam nyam...dah semestinya sdp ada rasa pedas2 masam2 manis2 sikit...rasa carrot dah tentu ada cuma kita punya kuah terpekat...bila dah sejuk mmg pekat...kalau nak mkn balik elok le tambah kan air..tang ayam salutan tepung  mmg ragup kita suka cam ni rasanya pun sdp......kita dah cuba kekawan apa lg buat leee....kenyang dah kita ni.... :-))

Chicken Chop
Resepi : Mas Duniaku

Bahan untuk ayam :
2 keping dada ayam @ peha ayam tanpa tulang - di cucuk2 sikit supaya ayam tak mengecut masa digoreng.
sedikit garam
sedikit kiub ayam
1 sudu kecil lada sulah
1 biji telur - dipukul sedikit
Bahan tepung ( untuk salut ayam ) :
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
1 cawan tepung kastad
Satukan semua tepung dlm bekas bertutup dan goncang2 bekas utk sebatikan tepung.

Sos Carrot
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
1 biji bawang besar - dikisar
2 biji carrot saiz sederhana - dikisar
1 ulas bawang putih - dikisar
1 batang saleri - dikisar
2 sudu besar tomato puri
2 sudu besar membumbung tepung gandum
2 sudu besar membumbung tepung jagung
2 sudu besar membumbung tepung kastard
2 sudu besar marjerin @ butter
Cara membuatnya :
Cairkan marjerin @ butter dalam periuk dan tumis bahan2 kisar hingga wangi.
Masukkan tomato puri , kacau sebati dan biarkan 10 minit dengan api sederhana.
Masukkan tepung gandum, tepung jagung dan tepung kastard, kacau sebati .
Pada masa ini, kelihatan bahan2 menjadi pekat, kacau lagi biar bahan2 sebati dalam 5 minit dan boleh tutup api.
 
kita rebus carrot dulu, di lecek... x berapa nak halus kan...

Bahan Sos Carrot :
2 cawan air
1/2 cawan puri sos carrot
4 sudu besar sos cili @ agak2 seimbangkan rasa sos tu
2 sudu besar sos tomato @ agak2 seimbangkan rasa sos tu
1 sudu besar serbuk lada putih
1/2 kiub ayam
gula dan garam secukup rasa.
Cara membuat Sos Carrot :
Sebelum tu kalau Puri Sos Carrot tu baru keluar dari esbox, biarkan dalam suhu bilik dulu.
Masukkan air dalam periuk dan biarkan mendidih, agak2 yerk nak sos banyak mana, selalunya kalau 2 cawan air panas, Mas masukkan 1/2 cawan Puri Sos Carrot. Sebatikan dan masukkan sos cili, sos tomato, serbuk lada putih, kiub ayam, gula dan garam secukup rasa.
Kacau sebati dan seimbangkan rasanya.
Jika sos kelihatan pekat, boleh tambah sedikit air panas.
Sos siap.....



7 ulasan:

Watierman berkata...

Assalam Dik Shiela wah menu western lah kita hari ni....Akak tak makan ayam...anak-anak pun dah kurang makan ayam...tak pe nanti kita jengah rumah untie Shile jelah....!!!Boleh ke cam tu!

Mas berkata...

wahhh dah sampai sini hah chiken chop sos carrot.... nyum..nyum..nyum...

Qasey Honey berkata...

bru komen kt dapur Duniaku...rupanya ade yg lg awal..dh buat pon...cmne rasanya...mmg sedap ekkk...nmpk myelerakan

ijayuji berkata...

Salam kak sheila! order satu ciken chop dgn akak :D kalau ank2 kita nmpk sos mcm ni lagi lerr dia tak nak makan, kalau kita jalannnnnn jerrr nak2 karet mmg kita suke :D

Mas berkata...

Salam kak sheila...
perhhh..cepatnya buat..
memang enjin turbo la akak ni..
tahniahhh...

maceh kak sudi mencuba....
kretif akak ni bila dah boleh guna blender...
ok gak kan cara tu...

Chah berkata...

uih...virus sos keret pulak kah? mokcik jugak yang terkedek2 ni..tk terkejor...

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Sheila :)
Wow!! that was fast!!!
cepat nyer sampai dapur Sheila nih!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More