Jumaat, April 13, 2012

Kuih Bom Bijan


Salam besiaran di pagi jumaat yg mulia...kehujung minggu sudah kita yeee masa pantas belalu...alhamdullilah syukur dgn segala nikmat yg diberikan.....pg ni kita besarapan dgn kuih bom bijan....lama x buat kuih2 tradisi ni...hem semlm npk adik sorg tu tayang kuih bom bijan yg comel2 terus tepikat....resepi pun x le berat mana ringan2 saja...cuma inti kelapa gula merah tu saya buat lebih... mana tahu kut2 nak buat kuih yg besesuaiyan pulak...hem kuih bom ni saya tambahkan sikit dgn tepung pulut hitam dalam 2 sudu....adunan lain masih sama...rasa mmg ragup diluar dan liat di dalam tp bukan liat keras ye hehehehe.... liat2 lembut yg boleh di kunyah, meletup terus kedalam mulut :-)......tq Yasmin@Quinnie bg tayang resepi kuih bom bijan ni...dan resepi asalnya dari  Malia lanjat MyR...pagi2 dah megebom...:-)


KUIH BOM BIJAN

Bahan-bahan ( setiap adunan-35 biji )

INTI KELAPA MANIS:- Q guna inti sendiri tak buat ikut sukatan ni `~ sheila ikut sama
setengah biji-kelapa putih
10 sudu-gula merah/gula perang
7 sudu-gula
1 helai-daun pandan
1 sudu-tepung gandum(untuk melekat inti supaya xberderai)

ADUNAN BAHAN LUAR:-
3 cawan-tepung pulut(jenama ERAWAN) -Q pakai cap biasa je..tak ingat nama..hehehhe...Q guna 2 cawan tepung pulut je
1 cawan-tepung beras-Q guna 2/3 cawan tepung beras
1 1/2cawan-air gula(suam)-Q guna 4 sudu besar gula dan 1 cawan air...air tu kalau tak cukup tambah ye
proses terakhir:>BIJAN<(di golekkan)
~ Sheila tambah 2 sudu besar tepung pulut hitam

 yg belum di goreng lg
  
Cara-cara
  1. Untuk buat inti:- 1.masukkan setengah cawan air kedalam kuali bersama gula merah,daun pandan..apabila air gula merah sudah mendidih,msukkn kelapa dan gula..biarkn mendidih sampai air agak2 kering,msukkn 1 sudu tepung gandum.kacau hingga betul2 kering&tidak berair..
  2. kemudian sejukkan inti..dan apabila inti sudah sejuk,cedok dgn sudu kecil..kepal2/bulat2 inti itu,asingkn inti yg sudah dibulatkn tu.
  3. apabila inti sudah ready,buat pula adunan tepung untuk bahan luar..campur tepung beras&tepung gandum,gaul dgn tangan kering utk sebatikn tepung..kemudian tuang air gula sikit2 smbil tu uli hingga adunan sedikit keras..Q tak buat air gula..tambah kan gula dlm tepung..lepas tu tambah air skit2..kalau tak cukup 1 cawan tu tambah skit je lagi airnya...jgn telebih sebab tak nak doh yg lembik..agak keras..tapi masih boleh dibentuk...air tu..Q masukkan 1/3 air panas...lepas tu tambah air biasa  hingga penuh satu cawan. dan kalau doh masih perlu air lagi...Q tambah air biasa je...
  4. sapu di tapak tangan sedikit minyak,kemudian ambil adunan tepung sebesar bola golf,kepal2/bulat2 kn..kemudian tekan dihujung2 hingga leper &nipiskn sedikit.masuk kn inti yg sudah dia bulatkn,kemudian cantumkn adunan leper tadi hujung ke hujung..bulatkan nye semula..
  5. di dlm bekas lain sedia kn bijan,dan golek2 kn adunan yg sudah di bulatkn tadi.kemudian layang2 kn dia antara dua tapak tangan supaya bijan yg tidak melekat akn kuar dgn sdri..
  6.  goreng kuih bom dgn api sederhana pada 5 minit permulaan..kemudian bru besarkn api sambil kacau digolek2 dlm kuali. cara Q goreng..masukkan minyak dlm kuali...lepas tu masukkan kuih bijan dan baru pasang api...guna api sederhana kecil...goreng hingga kekuningan
  7. agak2 kekuningan seperti gambar di ats,angkat dan tos kn minyak nye..
  8. bole la di jamu dalam keadaan kuih msih pnas..kuih bom resepi saya ni masih lembut dan garing walaupun sudah sejuk..SELAMAT MENCUBA...:-)

13 ulasan:

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

As salam & Slmt pagi Sheila...
amboi2x pagi2 Jumaat nie dah 'menggebom' yer hehehe dah terjangkit ngan Q n Ika jgk :P
nmpk lain sikit kuih bom sheila nie ... ada tambah tepung pulut itam hmmm

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Mama Hawa heheh gegebom mlm td bagun pagi tinggal goreng aje heheh lama kak x buat kuih ni...

yep saya tambah sikit tepung pulut hitam dlm 2 sudu...bila dah grg baru npk gelapnya.....

tun_telani berkata...

morning kak sheila.. bulat2 comel je bom akak. jgn meletup dlm kuali sudah la kan. hihi... ghajin betul wat kuih pagi2, tun kalau makan kuih pagi tu, mesti kuih tu just defrost yg frozen je. huhu

Sheila Shafeareen berkata...

hai Tun heheh bulat comel tembam bam hehhe ganjil kee? ohh tun x tau yeee maklum le rmh akk ni ramai penghuni segala mak, abah nenek duduk satu rmh...

kena buat kuih mkn pg ada juga nasi sejuk tp kena panaskan lauk hahhahha....mmg akk buat mlm dan frozen kan...nak mkn grg aje.....

IeRA berkata...

Salam...

kuih kegemaran saya ni tapi saya suka inti kacang...

quinnie berkata...

hahahha...meletup dalam mulut je ye kak..kekekek...cantik la kulit dia letak pulut hitam...satu kelainan..hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam hai leRA heheh sdp yep akk pun pernah mkn inti kacang hijau mmg sdp lemak lg rasanya

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Q tq tayang resepi..kebetulan lma x buat tu yg terigin heheh sikit je letak tepung pulut hitam tu....lebih kurang seakan nak buat kuih koci....

izahdaut berkata...

tu diaaa.. inti mempesonakan la kak shielaaa... nakkk rasa2 ketul. 2 je kak, sebab perut tengah kenyang lagi ni, mata pun ngantuk jek. hehe

Sheila Shafeareen berkata...

hai iza heheh inti yg sdp x kering dan x basah sedang2 elok aje manis pun ngam2 dgn tekak....boleh mai le dtng je akk goreng yg baru ....gantok lg ke .....dah siap koje nnt sambung titon balik :-)

Nieza berkata...

Assalam kak, sedapnya tgk kuih bom ni lama tak mkn..teringin lak nk rasa.nk kena buat sendiri la nampaknya nanti.kena tunggu angin rajin dulu dtng la kot..hehe

Sari Yusa Ibrahim berkata...

kebelakangan ni banyak pulak jumpa kuih bom, sy kena beli jugak ni baru puas hati, nak buat sendiri macam kurang rajinlah, hihi

kakna berkata...

salam sheila..
kakna pun ada buat kuih bom.percubaan pertama terus jadi.. best la..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More