Ahad, April 22, 2012

Roti Jala Sos Kaya Pandan


Salam besiaran di pagi minggu hemmmmm...entah agin mana datang  kita menjala pepagi...hari minggu ingat nak guling2 lagi woooo tp x leh le.. dah terbiasa kot pepagi je celik awal...padahal mlm nya lewat masuk beradu....sambil yg lain tu masih di ulit2...kita pun hari cuti2 masuk opis juga...rajin le konon :-)...hem selesai dah tugas.....sambil menjala2 tu mesin mendobi pun menjalankan tugas,,,,siap sudah pandai2 le nak mkn ambik sendiri yeeeeeee....pencicah buat dua jenis kuah....kuah kari ayam masak sekali le... leh buat mkn tghari nnt dan satu lagi saje je buat cicah sama sos manis...ala2 kaya pandan tp ter cair pulak hemmmm...santan tekurang dah di ambik kuah kari hehehehe,  sdp gak kan cicah sama kuah sos  kaya ni...mesti budak2 pun suka....boleh buat cicah sama kuih cakoi.....jom ronda2 kedapur sambil sarapan roti jala

Next time buat kena pekat sikit sos kaya ...tekurang santan pulak...

SOS KAYA PANDAN
Bahan-bahan:
3 biji telur
300gm gula kaster - nak kurang ikut suka
200ml santan
100ml air pandan - lebih kurang 8-10 helai daun pandan
beberapa titik pewarna hijau

cara:
pukul telur dan gula sehingga sebati dengan menggunakan whisker
pastikan gula hancur dan adunan pekat
kemudian masukkan jus pandan, pewarna hijau dan santan
gaulkan rata
tapiskan ke dalam periuk non-stick
masak dengan menggunakan api perlahan sehingga pekat
pastikan ianya sentiasa dikacau selalu
kepekatan yang dikehendaki ialah apabila diangkat kaya tidak mudah jatuh
setelah siap tutupkan api dan sejukkan




11 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kak, kita kalau roti jala mmg tak reti nak makan dgn kuah2 yg manis :D mesti nak kari atau gulai atau apa2 yg pedas :D belum cuba lagi tak tahu, kot2 nanti kalau cuba kita jadik suke pulak kan kak :D

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam heeee yeppp ni pun kira pes timr menerai...kuah kari tetap buat sbb suka yg pedas2...nak cicah gan kuah pegat durian x dn buat....

rostina76 berkata...

salam sis....1st time ni tgk org mkn roti jala dgn kaya...uish!!kreatif gak ekk.

Nazrah berkata...

Salam .. kalau makan ngan kuah durian mesti best kan

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ita76 hehe ni pu dah kra sdp sbb bekuah mcm pegat durian tu lg pun besantan..tp rasa pandan..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Nazrah eheh yep pekena kuah durian lg lah sdp...ni pun bekuah juga kuah santan perasa pandan...

hazila berkata...

Sos kaya tu sedap makan dgn cakoi...

Amie berkata...

Selamat petang Sheila,
sedapnya makan roti jala time hujan begini....dah duduk bersila ni, tunggu minuman panas lagi he he hehhh

mokwo® berkata...

salam sheila..ohh gitu yek buat sos kaya...mokwo paling suka cicah kuah sardin..tapi kekadang memang selera nak makan saja kosong gituw..nanti bole try sos kaya pulak!

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam Shiela... hadoii roti jala dah mai dah.. datang terlewat mesti dah selesai ni kan kan... jilat tapak tangan aje laa jawabnya...

Hanim berkata...

Sedap gak tu tp skrg ni teringin ketayap plak, sok nak buat la nanti kempunan hehehe. Bhn semua dah ade, nak gak buat wlpon org lain xmkn....:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More