Rabu, April 25, 2012

Gulai Lemak Serai Ayam Pencen


Assalamualaikum semua, n3 utk tghari rabu, dah siap masak lauk gulai lemak serai ayam pencen hemmmm lama pulak tak tayang lauk2 :-)....cadangan nak buat je rendang ayam pencen ...tutup negok lengkuas dan kerisik x ada hemmm ubah plan leee tp elok jugak tu ada yg bekuah ...ayam pencen ni mmg sesuai masak pesen gini selain buat rendang ...x tau le pulak kot2 ada resepi lain yg sesusai dgn ayam pencen ni...mula tu rebus jugak ayam takut isi liat...dah setegah jam rebus rasa ohh cantik isi ayam x liat elok lembutnya terus padam api....lawankan sama kentang baru sdp...masak lomak kalau x pedas mmg x sahkan jd letak le cili api kisar sama bhnnya sekali....pedas pun lebih2 kurang je x letak byk nnt meragam perut.... selain ayam pencen... ayam kampung pun sesuai masak gulai lemak serai ni.... ....jom ratah

GULAI LEMAK SERAI AYAM PENCEN
Bahannya:
1 ekor ayam kampung (@ ayam pencen - ayam di rebus hingga empok dan toskan
4 biji kentang, kupas belah 4 setiap biji
2 batang serai, dititik
2 keping asam gelugor
3 cwn santan cair
2 cwn pati santan
Garam dan gula secukup rasa

Bahan kisar:
3 tangkai cili padi - nak pedas letak lebih
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 batang serai
1 inci halia
3/4 inci kunyit hidup

basuh ayam bersih2 toskan dan rebus seketika bg isinya lembut...
  
Cara-caranya:
Satukan ayam yg di rebus tadi, serai titik, kentang dan bahan yg di kisar kedlm periuk gaul rata . Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih. Pelahan kan api masak hingga kentang empok (x payah nak tunggu lama sbb ayam sudah direbus )
Bila kentang empok sedikit, tambah asam gelugor dan tuang santan pekat, letak garam secukupnya dan sedikit gula. Masak dengan api pelahan hingga mendidih dan kacau selalu.....jagan bg santan pecah minyak pulak ye.........bila semua dan sebati padan api boleh lah di hidangkan




13 ulasan:

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Salam, Kak Sheila..

Kita tak pernah lagi beli ayam pencen tapi kalau diberi pilihan, memang hari-hari nak makan lauk gulai lemak macam ni.. hihi.. sedap, kannn

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Sari hehe try le sdp tau tp rebus dulu yee kena yg cepat empok tu oklah..dulu pun x bias amkn aym pencen sekali kawan dah pekenal kan terus tepikat isi ayam lg sdp...

masak lomak atau buat masak rendang mmg sesuai

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

SAlam dear... wahhh meleleh tengok ayam pencen tu... lama tak merasa... nak cuba nanti! sedapnya.... sambil lap tisu kat molot hehee

ijayuji berkata...

Salam kak sheila! gulai lemak sedapnyer! suke mkn lemak2 gini buat pedas2 aduhhhhhh... menambah nasi :D ayam pencen ni ayam tua kan? tak kira ayam kg ayam bandar boleh guna kan? kat sini tak tahu nak carik ayam pencen ni kat mana :D Kalau kat sini ayam muda belia ajer yg kita jumpa, rasanyer kat pasar2 kot baru jumpa :D mcm best pulak ayam pencen sbb kita suke ler benda2 yg liat2 nii :D

Cendana Kasih berkata...

salam akak..mana akak beli ayam pencen ni? pasar tani pun takde jual dah...

saya suka ayam pencen ni, buat soto...

dah kalo raya, rumah maklong saya suka buat rendabg ayam pencen ni...sedap kan..

Mas berkata...

mas klu ayam pencen,
suka buat rendang @ sup...
sedappnya tengok Gulai Lemak Serai Ayam Pencen tu...

nOOrsha berkata...

nyumnyum..gulai lomak mmg mabeles kak oi..pergh..terliurrrr..lg2 ngan nasi panas2 pehtu ade ulam...nyumnyum

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Sha leleh yee cepat lap nnt jejeh hahah sdp kak ayam pun ragup...yam kg pun sp juga buat masak lomak ni

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ika heheh betul tu masak jgn cair sagat ..sedang elok aje pekatnya...lemak serai harum....mmg sdp ayam yg liat2 tp lembut di dlm hehhhe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Cendana Kasih suka mkn ye ..masak lomak pedas2 mmg terangkat

Kak beli kat pasaraya NSK jln kuchai tu....

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas tulahhh buat sup, rendang, kuah soto pun sdp kan...nnt akk nak beli lg...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Noorsha betul tu nak pulak lomak yg pedas2 lagi menyegat...sdp mkn sampai x hingat org belakang heheheh

Yusaf Marketing (IP0357055-D) berkata...

Salam Kak Sheila,

Tumpang promosi...
Kepada sesiapa yang nak ayam pencen boleh contact saya...

Simpan contact saya untuk kegunaan masa depan...

Terima kasih yer tuan rumah..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More