Jumaat, April 06, 2012

Bihun Goreng Kunyit


Assalamualaikum buat semua rakan2 di hari jumaat...Alhamdullilah kerja2 dirumah hari ni bejln dgn lancar..sikecik pun x byk kerenah ..seronok melayan telah yg main membesar...buat sepeh bokar2 almari tu biasalah....tegah melasak...bila dah penat dia tidur...dah bagun sambung kemas balik heheh..ok bebalik pad n3 hari ni...kita x masak lauk utk mkn tghari ...hanya buat bihun goreng kunyit aje...dah lama tepandang resepi ni...sehari2 nak cuba tebantut...si bujang pg td pun pesang tghari nnt mama x yah le masak nasi buat goreng bihun aje lah....lg pun lepas solat jumaat dlm kul 3 abg dan geng nak g main badminton kat  Arena Sports Datuk Lee Chong Wei .....Arena Sport ni yg tebesar, dekat je belakan rmh kita jln kaki dlm 10 minit sampai...
hemmmm lalut pulak hehehe.....sdp juga skali sekala tukar resepi bihun... balik2 buat yg pedas, bekicap, grg putih sesekili but grg kunyit pulak....tp kita tambah sesudu cili kisar bg ada pedas2....kuyit pun letak x byk takut nnt ada rasa maung pulak bihun tu..agak2 kuning ok le...tp ada juga kunyit yg kurang kuningnya kan?..resepi ni kita ambik dari dapur Kak Mardihaa...tq Kak lain kali boleh buat lagi ..........


BIHUN GORENG KUNYIT
Resepi : Kak Mardihaa

Bahan2
1 bungkus bihun (400 gm) ~ direndam hingga lembut/semalaman ~ toskan
1 keping dada ayam ~ dipotong kiub kecil (boleh ganti dengan apa2 rencah yg disukai.. spt sotong/udang)
2 bungkus fish ball / 4 keping fishcake ~ dihiris tebal
2 biji telur
¼ biji kobis ~ dihiris halus (sayuran boleh ganti dengan taugeh/sawi/carrot sagat)
1 ketul brokoli ~ potong floret
2 ~ 3 biji cili hijau ~ dihiris (optional)
6 ulas bawang merah ~ hiris nipis
3 ulas bawang putih ~ hiris nipis/cincang
1 kiub ayam/ikan bilis (boleh ganti dengan udang kering tumbuk)
1 s/k serbuk kunyit
1 s/k lada sulah
1 ½ ~ 1 ¾ s/k garam (ikut keperluan masing2 ~ jika anda guna sayur sedikit.. garam perlu dikurangkan)
½ s/k serbuk perasa
2 cawan air
½ cawan minyak masak
~Sheila tambah 1 sudu cili kisar

Cara2 Memasak
1. Panaskan minyak masak lalu tumiskan bawang putih & bawang merah hingga wangi. Masukkan ayam & kacau2 hingga ayam bertukar warna. Masukkan fishball/fishcake. Kacau2 lagi hingga ayam masak. 
2. Tolak sedikit bahan2 ketepi kuali lalu pecahkan telur & biarkan telur masak. Kacau2 sikit telur biar jadi agak hancur (scramble) & berketul2. Masukkan serbuk kunyit, kiub ayam, serbuk lada sulah, garam & serbuk perasa lalu dikacau rata.
3. Masukkan semua sayuran & air biarkan sebentar. Bila air dah mendidih terus masukkan bihun & cili hijau lalu kacaulah hingga bihun masak. (sambil dikacau boleh potong bihun yg panjang2 dengan sudip agar bihun tak bergumpal semasa mengacau. PERINGATAN : Jangan sesekali rendam bihun dalam air panas utk membuat bihun goreng kerana bihun akan jadi lembik bila menggoreng.)
4. Sedia untuk dihidangkan. Boleh hiaskan dengan hirisan cili & juga hirisan telur dadar... (aku tak buat pun.. tak sempat dah nak menghias bagai.. )


10 ulasan:

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam sue...

terima kasih sebab sudi lagi mencuba resepi sempoi dari akak.. hehe.. rajin sue selongkar dapur akak cari resepi2 lama yer.. hehehe.. harap2 kena dengan selera sue & family ye.. tq muah2..1

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Ratna ehheh kena selongkar kak..nak cuba yg baru...balik mee yg biasa grg tu aje...pernah tenapak tp x terbuat2 lg...hari ni baru ada kesempatan dan rezeki merasainya..mmg sdp kak letak kuib aym terasa lg sdp....

INA berkata...

dah lama saya nak cuba resepi nie..tapi kalau buat bihun mmg saya fail..x bihun keras or lembik..sabor jerlah..tumpang makan sinilah..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ina heheh cuba try guna bihun Jasmin..peket warna hijau.... rendam dlm 1.2 jam toskan pastu leh le grg..api kecil kan....

Qasey Honey berkata...

hmm mmg nampk sedap pon mihun tu...sedap yer...nti bleh la pulak QH mcubanya nti...

Sheila Shafeareen berkata...

hai QH sdp ..nak pedas tambah kan cili kisar ye....ada rasa kunyit sikit tp mmg best lah....kalau ada sambal cili kicap lg menyegat ehheh

izahdaut berkata...

nak ikut main badminton gaaakkk.. hehehe..mana tau dapat jumpa dato ke kan. kiki.. akak sedapkan mihun ni. mmg best

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

sedap nyer Sheila...
mcm nmpk cili padi hijau jer yg dihiris!
sib baik baru semlm mkn mee grg mamak resipi Mas :P

Watierman berkata...

Assalam Dik Shiela...wah kita pun makan bihun aje tengahri & pagi tadi....tapi kita yang sempoi tak ade hiasan bagai....menarik resepi ni...!

Nieza berkata...

Assalam kak, bihun sempoi gini memang sedap saya pun kekadang malas msk lauk pauk msk bihun jer senang..janji perut kenyang kan:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More