Khamis, Februari 03, 2011

Nasi Ayam Hainan@Nasi Ayam Ipoh

Salam semua, selamat berehat yeeee, Raya CNY ni sy buat nasi ayam hainan..kira semua kaum leh mkn heheheh...lepas buat kek buah2an comel tu terus x henti2 dok di dapur, nnt bila dah kelur dapur mls nak dua tiga kali masuk...selesai kerja leh kemas betul tak... hem sdp jugak sekali sekala pekena ayam x di grg, tapi kenalah kukus sampai betul2 masak dlmnya dan bahan lumur kena sebatikan pada ayam, baru ada secukup rasa..ok layan
Untuk nasi ayam, masak le seperti resepi nasi ayam biasa
Bahan Ayam
1 ekor ayam di bersihkan/tos belah dua, bahagian yg tebal boleh dikelar2
*4 ulas bawang putih
*1 inci halia
*1 labu bawang merah
Semua bahan betanda * di tumbuk lumat dan lumurkan pada ayam dgn sedikit grm
Kukus ayam hingga masak
Bila dah masak boleh le di potong dan hidangkan besama
Tauge yg di celur dgn cili potong dan di gaul besama kicap cair, minyak bijan dan sedikit lada sulah

2 ulasan:

aidah berkata...

Salam Sheila,
wah nasi ayam memang feveret akak sekeluarga. Sedap betul tengok nasi ayam tu especially taugeh tu yg buat akak terliur

Naz berkata...

Salam Kak..
Nak jugak nasi ayam tu..Tp kalau sepinggan jer tak cukup utk rumah Naz ni..Semuanya gemar nasi ayam...Emmmm..lazat..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More