Selasa, Februari 22, 2011

Apam Labu

Mari kita minum dan mkn kuih di petang hari...mmg ramai adik kakak yg dah demam gan apam labu ni, tu yg nak cuba try buat betul ke sdp..hemmm mmg sdp, lembut, lemak, gebus.. x payang susuh cari labu mmg ada lebihan labu yg buat masak gulai minggu lepas masih elok lagi...warna pun cantik kuning diraja...tq pada yg punya resepi ni mmg bebaloi lee..Hana & Yatie ada lg ke kuih apam labu tu kalau dah habis mai dtg rmh mkn hehheh..Izah, Mas & K.Ummi tq sekali lg dgn resepi yg sdp ni
Resepi: Izahdaut@izahmuffin@blogspot.com
Bahanya
Bahan A
3 sudu makan tepung gandum
2 sudu teh yis segera
1 sudu teh gula kastor
3 sudu makan air suam
Bahan B
240 gm labu(kukus/rebus)
150gm gula kastor
1 biji telur
150ml santan pekat
Bahan C
200gm tepung gandum
1 sudu teh Double Action Baking Powder
Caranya
Campurkan bahan-bahan A dan kacau sehingga sebati, kemudian biarkan adunan selama 5-10 minit
Kemudian campurkan semua bahan-bahan B dan kisar halus, tuang kedalam mangkuk adunan
Masukan bahan C kedalam B yg telah dikisar sedikit demi sdikit dan kacau rata
Masukan pula bahan A tadi dan kacau hingga sebati biarkan adunan sehingga 1 jam
Panaskan kukusan dan bolehlah di tuangkan adunan tadi kedalam loyang atau acuan kecil-kecil yg telah di sapu sedikit minyak dan kukus hingga masak selama 15-18 minit
Hidangkan besama kelapa parut yg digaul dgn sedikit garam dan kukus sebentar agar kelapa tidak basi
Lebihan labu minggu lepas ada sebelah lg nasib x kecut..
Bekilat telebih minyak sikit time sapu pada acuan tu...

6 ulasan:

Kak Rose berkata...

hishhhh... x tahan tengok! apa labu dimana2 saja! bila nak sampai kat rumah kak rose ni... maila antar sikit!

Mas berkata...

wahhhh...give me 5 kak...
dah buat pun...
sedapp kan....
minum petang sini dulu la...he..he..

Sheila Shafea berkata...

Jai kak Rose heheh tu le akk bila nak try mmg sdp kata Mas tu...beliau pun dah buat heheh

Sheila Shafea berkata...

Hai Mas heheh mmg lembut rasa lemak gitu..wangi pulak tu tq ye Mas punya npk gebus hehehhe

Nieza berkata...

waa....sana sini sinun org buat apam labu ni...sedap jer nengoknya nieza ni nk mkn boleh tapi bila mkn bdn berangin pula...tapi kalau ada dpn mata belasah juga hehe

Sheila Shafea berkata...

hai Nieza yee msing2 tgh demam apam labu,,hehehh sdp manis lemak labu tu..warna pun cantik x payah letak perwarna...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More