Khamis, Februari 17, 2011

Kuih Lopes

Salam semua...dah mkn tgh hari ye...tadi pg x ada apa nak buat, boring rasanya semua penghuni rmh x ada..kemas2 dapur kejap jumpa ade le 1/2 peket lagi beras pulut..nak wat kuih seri muka tapi tpg dah habis.. pikir punya pikir ingat kat kuih lopes apa lg mula le memproses..kali ni buat air gulanya x nak manis2 le bahaya...sekadar sesedap rasa..resepi ambik kat MyR dari Tulip77 tq ye mmg sdp dan lembut...kelapa tu sy x g kedai hantar mesin mls nak keluar.. belah sendiri ambik congkel isinya dan sy sagat jee lagi npk halus...rajin lepulak..ok jemput pekena kuih ni buat minum ptg...
Resepi Asal: MyR-Tulip77
Bahannya
2 cawan beras pulut
2 cawan santan cair
1/2 cawan air pandan (kisar)
1 st air kapur
1/2 st garam
Beberapa titik pewarna hijau
kelapa parut yg digaul besama sedikit garam (sy kukus sebentara dlm 3 minit)
*** air gula***
3 ketul gula melaka
5 sdb gula (sy kurangkan)
3 cawan air
Caranya
Cuci beras pulut, rendam beras pulut dgn air selama 3 jam, masukan pewarna hijau & air kapur, kisar daun pandan besama 1/2 cwn air dan tapiskan airnya kemudian toskan beras dan masuk kedlm loyang kukus selama 20 minit lepastu masukan santan & air pandan, kukus lagi selama 30 minit
Alas bekas 4 segi/bulat dgn plastik/daun pisang. Ambik pulut tekan padat-padat dgn plastik/daun pisang. Biarkan sejuk kemudian potonglah ikut bentuk yg anda suka, kemudian gaul dgn kelapa parut
Semasa kukus pulut bolehlah buat air gula. Masukan semua bhn dlm periuk, bila dah memdidih kecilkan api dan masak hingga likat bila dah sejuk boleh dimakan besama pulut
* Air gula begantung pada saiz gula melaka yg anda gunakan, jika guna yg besar boleh di kurangkan gula

10 ulasan:

Mas berkata...

lopisss...
sedappnya....
suka lopiss..

Sheila Shafea berkata...

hai mas heheh ok simple je resepi sdp dan lembut...

Ummi berkata...

salam Sheila...waaah lopes ni mmg favourite akak...cuma rajin nak buat bila bulan pose jek..hehee...meleleh air liur dah tgk ni..

Sheila Shafea berkata...

W'slam K.Ummi heheeh ye ke, kalu dkt lama dah sy hantar...cepat lapi nnt lagi leleh byk heheh

ima berkata...

assalam sheila...sedapnya kuih lopes tu kak ima suka...tak lah susah sgt nak watnya...

AZLINA berkata...

Assalamualaikum Sheila...Kuih lopes ni favourite seisi keluarga akak tau. Tapi mamanya ni tak brapa rajin nk buat. Tengok gambonye pon dah tau ni mesti sedap...

Nieza berkata...

Assalam Sheila, apa khabar? sedapnya kuih lopes lama tak buat sampai terlupa dh mcm mana nk buat haha nanti boleh cuba resepi ni tq sharing:)

Sheila Shafea berkata...

Salam k.ima yee betul x susah buatnya..rama jugak yg suka kuih ni ye...

Sheila Shafea berkata...

Hai Azlina hehe sy pun dulu x berapa gemar bila dah sekali kena sdp pulak..tq singah

Sheila Shafea berkata...

Hai Nieza heheh nnt time ada masa leh wat yeee sdp gak sekali pekena kuih ni..tp jgn mkn manis2 tau...hehe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More