Khamis, Februari 24, 2011

Biskut Oren

Assalamualaikum...Ada yg tanya masih daya lagi ke sy ni...InsyaAllah hari ni sudah 37wk 6 day..bila2 masa jekan.. ada rasa debar di hati hehehe maklum le 11 thn kosong dah x berapa nak ingat sgt, tp boleh di bayangkan ehhehe, kalau ikutkan dua yg sedia ada tu mmg ter'overdue seminggu..x tahu le pulak yg ketiga ni..apa pun masih daya lagi buat kerja2 rmh cuma nak memasak kena duduk di kerusi bediri lama2 mmg le xdaya leguh di buatnya.., ok bebalik pada projek pg tadi, time semua x ada kat rmh, pg2 megodek2 kat dapur, buat krj sorg2 cepat siap... sambil2 melayan Sinar FM, tesegeh2 sorg diri mendegar telatah DJ yg 3 org tu, terutama Mak Ning dan Abg Jem ... sy pun mula megukis, kebetulan ada butter yg beli 2 hari lepas..ingat nak membangking tp ada je bhn yg kurang, tebantut pulak, last2 buat biskut simple dgn bhn yg mudah, biskut ni sdp dan ragup..olahan sikit dari biskut yg sy buat kemarin, suka dgn keragupannya..sy letak buah oren cincang yg siap ada jual dlm peket di pasaraya...nak letak buah-buah campuran pun boleh..jemput layan...
Bahanya
1 buku batter - di lembutkan telebih dulu
1 cawan gula kastor - sy kurangkan sbb limau cincang dah manis
2 cawan tepung gandum - di ayak
1 cawan limau cincang/buah-buah campuran - ada jual dlm peket
Caranya
Butter dan gula kastor di pukul hingga kembang
Bila kembang masukan tepung sedikit demi sedikit beselang seli dgn limau cincang atau buah2 campuran
Uli dgn tangan hingga menjadi doh, kalau rasa adunan lembut tambahkan sedikit tepung
Bolehlah di bentuk megikut cita rasa anda
Panaskan oven 180' megikut kepanasan oven masing2, dulang pembakar di sapu sedikit butter dan bakar sehingga biskut perang
Sejukan di atas radai, simpan dlm bekas kedap udara
buat utk kunyah2 sambil melepak kalau ada tetamu pun boleh di sajikan

6 ulasan:

Mas berkata...

wahhh..sini pun ada biskut..
sedappnya..
nak sebalang..he..he..

Sari Yusa Ibrahim berkata...

samalah pulak macam kita dulu, dah sarat2 rajin pulak buat biskut.. huhuhu

Sheila Shafea berkata...

Hai Mas heheh bolehhhh kalau dkt lama dah hulur kat dapur heheheh

Sheila Shafea berkata...

Hai Sari- heheh tule harap2 yg katdlm ni megitu le kerajinan di dapur nnt hehhehe

aidah berkata...

Salam Sheila,
dah sarat2 pun sempat lagi mengukis tu. Jgn2 baby girl kot

Sheila Shafea berkata...

W'salam kak Aidah hehe mcmtahu2 je akk ni..insyaallah kak..org dapur heheheh

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More