Jumaat, Julai 15, 2011

Pucuk Ubi Masak Lemak Tempoyak


Salam besiaran di pg jumaat ...pagi dah bederau bunyi kat atas tu hujan rahmat di pagi hari...kat luar tu pun hujan masih rintik2 lg....sdp ni sambung balik tidor...sunyi sepi rasa dia org x ada di rmh....ok lee sorry ni manu tetungak semlm......x sempat N3....bz buat cokelat nestum hemmm mcm le byk sagat kikiki....ok kita ingat nak masak gulai yg pekat2 tu letak daun kaduk, petai mmg suka sagat resepi tu, tapi byk bhn yg kureng jdnya masak lemak gulai tempoyak biasa jee....sy titikan serai dan mayang sekali daun kunyit...ada balen semangkuk simpan dlm peti..nnt pehangatkan balik...durian pun dah melambak ni... sana sini dah byk npk org jual...yg kita masak ni guna tempoyak Lagat tau...sbb buahnya dari Lagat (Ulu Lagat)....k layan lauk ni di pg hari....


PUCUK UBI MASAK LEMAK TEMPOYAK

Bahan:
1 ikat Pucuk ubi - RM1.00 bayak jugak dpt
2 sudu besar tempoyak
2 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit
1/2 cawan ikan bilis
3 cawan santan
4 biji cili api
1 batang serai di titik
2 helai daun kunyit di mayang
garam/gula


Cara-cara:
Asiahkan dari tangkai basuh tuskan.
Rebus pucuk ubi hingga empuk.
Tos perah hingga tak ade air dan potong halus.
Tumbuk bawang merah, cili, kunyit, bawang putih, ikan bilis dan sedikit halia.
Masukkan bahan tumbuk dalam periuk dan tuangkan santan beserta serai titik
Masukkan tempoyak dan kacau.
Masukkan pucuk ubi, daun kunyit mayang kacau sebati hingga mendidih.
Bubuh garam,

5 ulasan:

suhaila-ab berkata...

makcik kalau pagi2 tgk masak lemak rasa mcm nak makan nasik je kejap lagi...

anymz berkata...

sedapnya..kalau ada nasi sejuk..

huh!rasa cam org dulu2 suka makan lauk semalam dgn nasi sejuk..hehe

Sheila Shafeareen berkata...

hai Suhaila-ab yeppp sdp nak pulak pagi ni negok lauk kampung cam ni mak hai lapo lee jadinya hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak anymz - yep betul tu poekena nasi sejuk...lauk pehagatkan balik peee gaul sekali mkn sambil gadap Tv pehhhh....terigat zaman kocik3 mkn nasi sejuk sedap pulak tu betambah....

Nurul berkata...

Sedapppnya masak lemak tempoyak tu, K Sheila....

Lauk kmpg camni ler menaikkan selera... :)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More