Khamis, Julai 07, 2011

Pasembol Kodiang@Rojak


Salam besiaran di hari khamis.. hari ni tekak megada2 sikit kikiki..lama dah terigin nak mkn rojak...x kiralah dpt yg sipi sipi seakan-akan rojak pesembol penang pun jadilah...tp yg ni kita gi jauh sikit ye keatas nun utara sana... pi jln2 ke kodiang...jauh tu...sape yg lambat follow tu mlm lah sampai heheheh...buat pun x berapa byk bahan setakat nak melepaskan tekak...kuih tepung tu x letak udang pun jast bancoh gitu2 aje...janji kembong...suka pada kuih rojak pasembol ni...cuma kacang tu termesin halus sikit...Alahmdullilah lepas jugak....so hari ni x masak lauk pauk yeee kita pekena rojak...kalau nak lg sdp celur mee kuning jadilah rojak mee...resepi ambik dari rumah CikMatGebu dan kat rumah Hana pun ada izinkan cnp resepi yeee.......jemput rasa...


Resepi Ilham : Chef Norzailina Nordin
Sumber: CikMatGebu-Dapur Tampa Sempadan
Sumber: Hana


Pasembor Kokdiang

BAHAN KUAH :-)
200 g ubi kentang*
300 g ubi keledek*(*rebus empuk dan lecek halus)
200 g kacang tanah, goreng, buang kulit dan kisar
70 g bawang besar*
20 g bawang putih*(*kisar halus)
50 g gula merah (mat guna gula melaka)
3 camca besar cili kisar (boleh tambah atau kurang)
60 ml jus asam jawa
1/2 liter air
60 ml minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN LAIN :-)
200 g timun, potong halus
200 g sengkuang, kupas dan potong halus
200 g taugeh, buang ekor dan celur sekejap
5 biji telur, rebus keras, kupas dan goreng, belah 2 setiap biji
2 keping tauhu, goreng dan hiris
2 - 3 keping cucur udang, didadu*(*resipi dibawah)

BAHAN CUCUR UDANG :-)
100 g tepung gandum
1/2 camca teh soda bikarbonate
1/2 camca teh baking powder (resipi asal tak letak)
125 - 130 ml air rebusan kepala udang yg dikisar
Garam secukup rasa
Beberapa ekor udang (jika suka)


CARA MEMBUATNYA :-)

UNTUK KUAH :- Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar hingga harum, masukkan cili kisar, tumis hingga terbit minyak. Tuang air dan masukkan keledek, gula melaka, jus asam jawa dan kacang tanah. Tambah garam dan gula secukup rasa. Masak dengan api perlahan sehingga kuah pekat sedikit. Matikan api.
UNTUK CUCUR UDANG :- Bancuh semua bahan2 untuk cucur udang, kecuali "udang". Panaskan minyak, rendam sudip leper dalam minyak panas, 1 minit. Angkat dan letakkan 1 - 2 camca besar adunan cucur atas sudip tadi dan baringkan seekor udang atasnya. Masukkan dalam minyak panas, dan bila cucur kelihatan tembam, tanggalkan dari sudip. Masak hingga kuning keemasan, angkat dan toskan (kalau suka, boleh masukkan sedikit taugeh dan daun kuchai dalam adunan cucur udang). Gunakan api sederhana, kalau api kuat, nanti cucur hangus dan dalam tak masak. Buat hingga siap.
UNTUK PASEMBOR KODIANG :- Susun semua bahan rojak atas pinggan sesuai, kemudian tuang kuah secukupnya. Hidangkan segera...Mat rasa kan, resipi untuk kuah tu akan menghasilkan kuah yang agak banyak. Jadi boleh gandakan bahan2 rojak..z

9 ulasan:

Cendana Kasih berkata...

mee kokdiang pun sodap kan kak..glamour plak tu.. tp saya kalo nk makan rojak, beli jer lah kat Rojak Shahib tu..maleh nk buat sendiri sbb yg makan pun dua tiga suap jer..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ck yee sdp kalau letak mee suka sagat...ye biasa beli gak kat subang jaya...tp hari ni megada2 nak cuba....sdp pulak tu...

Cheq Sue berkata...

adui...dah lama teringin nak makan pasembor ni... nak buat tak pandai, nak beli xde

mala berkata...

amboi! jauh tu pi sampai kokdiang!!

Zaliedana berkata...

Assalam kak sheila,nih org aloq staq mai nak mkn pasemboq kokdiang nih,hehe..Nmpak sedap kak,sy kalo tingin nak mkn,p pdng kota jer kak..

Sheila Shafeareen berkata...

hai cheq sue meh mai dtg rmh adfa lg ni..heee sdp tau kalau rajin try buat yeeee

Sheila Shafeareen berkata...

hai mala heee jauuuu tu ...dok pi pg tadi la ni baru sampai heee jemput

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam dana heee jau mai ni...jemput mkn..kita pun lama x mai peneng....

ijayuji berkata...

Salam kak! alaaaaaaaaa..dah habis eak? dtg lmbt sikit ari niii sbb bz tido hihihi malas betul nak duk depan lappy hari niii, nak golek2 jerr atas katil hihihi... lama tak makan rojak! minggu depan lah buat! kuahnyer ada lagi dlm freezer hihihi...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More