Ahad, Julai 17, 2011

Masak lemak Ayam Bekerisik


Salam besiaran di hari minggu...ada yg bejla2 shopping ke?....ada juga beberapa tpt dah Sale raye.....kalau x silap esok di Komplek PKNS Shah Alam dah mula peniaga2 meletakan gerai masing2 dlm pekarangan komplek tu....mula2 buka sure punya harga masih mahal lg....nanti negok le bila lg seminggu nak raya harga pun turun dua kali ganda.... ok le Hari ni nak N3 lauk ayam hehehe, sy masak awal sikit sbb byk kerja nak buat maklum le nak menjelang posa ni kerja2 tambahan betambah....hari ni msk lomak Ayam bekerisik...sdp tau masa time memdidih tu bauk aromanya naik seakan rendang pulak....wangi bauk dari kerisik tu membangkitkan lg selera ....kalu masal lomak mmg tak sah letak cili api...tapi tepulang le pada tekak masing2 nnt pedas payah pulak ank2 nak mkn....sdp buat kuahnya pekat2 sikit, lawankan pulak dgn kentang ok resepi ambik dari dapur Tok Chik - Denai Bebisik tq...izin kongsi resepi di sini ye


Ayam Kampung Lemak Bekerisik

Bahan2nya:
ayam - sy masak 1/2 ekor ayam
cili padi
bawang merah
bawang putih
halia
lengkuas
kunyit segar
serai - dititik
ketumbar, jintan - disangrai dan dikisar
kerisik
santan
asam keping / perahan aira asam jawa secukupnya

Cara2nya
kisar cili, bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas, kunyit
panaskan minyak, tumis bahan2 kisar sehingga naik bau dan garing, masukkan ayam gaul seketika,
masukkan santan cair,serai serta ketumbar jintan yang telah dikisar, asam keping /perahan aiar asam jawa, biarkan sehingga ayam agak empuk.
masukkan santan pekat, biarkan mendidih seketika, tambahkan kerisik, tambahkan garam dan sedikit gula,biarkan mendidih selama 2 minit, matikan api

7 ulasan:

Amie berkata...

sedapkan masak begini.... kerisik tu harum je baunya..,mengundang selera!

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Amie- ye betul tu sdp sagat mk n pulak ada sambal belacan..nnt nak try buat dgn dagin pula...

YANA SHAIFUL berkata...

Salam K.Sheila..

nmpk sedap jee masak lemak tuu..nnt nk try bt..kat umah ni slalu msk kari jee hikhikk

ijayuji berkata...

Salam kak sheila! suke lah lemak2 gini sbb sedap kalau lemak2 sokmo suke tak de yg tak suke punyer :D

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam yani mmg sdp haru baunya kuah buat pekat2 siki tau ...biasa masak kari je ye...dah masak nnt hantar semangkuk ye

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ija heheh sdp sekali sekala belemak..ada lawan sambal belacan pehhhh nasi pulak panas2 laju jeee kunyah

Umm Mymoonah berkata...

Your recipe looks very delicious.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More