Khamis, Julai 07, 2011

Choco Banana


Salam sekali buat semua di petang khamis...mendung dah di luar sana...rasanya tempat lain dah turun hujan kot..sejuknya rasa...lama x mkn buah pisang, nak mkn begitu saja dah biasa sagat ...jln2 masuk dapur Yani jumpa resepi yg menarik ni...pisang di saluti cokelat pehhh menarik...sure si sofea suka....sdp tau, bila di mkn sejuk... cokelat pun cepat beku....kalau nak lg sdp letak le kekacang tumbuk, badam, coklat chip or coklat rise...pandai2 lah mendeco bg npk cantik menarik di pandang...nak lebih lanjut boleh le masuk dapur Yani...cantik Choco Banana Yani licin aje pemukaan salutan pisang tu...tq izinkan cnp resepi


CHOCO BANANA
Resepi : Yani@Deco Choco

Bahan-bahan:-
pisang - sy guna pisang montel
coklat masakan secukupnya
sedikit butter

Cara-cara :
Buka kulit pisang. Cucuk pisang dengan bamboo stick. Masukkan pisang tu ke dalam bekas. Simpan dalam peti sejuk 1-2 jam.
Cairkan coklat dan butter. Tak kisah nak guna cara double boiler atau microwave. Asalkan coklat tu cair.
Keluarkan pisang dari peti ais, cepat-cepat celup dlm coklat tadi. Lepas tu bolehlah nak tabur dgn coklat rice ke atau apa2 saja yg sesuai.

** Pisang yg dikeluarkan dari peti sejuk kena cepat2 celup dlm coklat cair supaya coklat yg bersalut dekat pisang tu cepat keras.
** Pisang yg disimpan dlm peti sejuk hendaklah dlm bekas yg tertutup bg mengelakkan ia 'berpeluh' selepas dicelup dgn coklat.

17 ulasan:

mala berkata...

i want choco banana! nak dua boleh?

Mas berkata...

nakkkkk....
sedapnya tengok..

Sheila Shafeareen berkata...

hai mala hehe no hal boleh saja...

Sheila Shafeareen berkata...

hai mas heee sdp...taburkan kekacang ld sdp,,,,

YANA SHAIFUL berkata...

sedapnyaa..tgk skali cam aiskrim jee..hehee

Juwita Jamaludin berkata...

kak sheila kat sini banyak jual tau pisang ni.. warna warni tau kak. kadang terliur je tgk.. hihihii

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

mcm kat Indonesia....kalau pegi sana semua salut coklat...

Amie berkata...

cantiklah kejadian choco banana tu....menawan, dpt cuci mata ajelah ye...

tun_telani berkata...

sedap! penah makan kt hotel time conference. dia kerat kecik2 pisang tu..

cik cek berkata...

Bestnya...sedapnya...nak buat jugaklah...:)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Yana hhehe tule ank2 pasti sukayg ada cokelat cubalah kalau nak bg ank mkm buah2

Sheila Shafeareen berkata...

Hai juwita yee kat luar negara byk jual pisang salut cokelat ni..bebagai warna ada...dan perasa

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Nazrah..yee di indon pun byk jual yg becokelat..sdp jugak

CT Delima berkata...

As'salam Sheila

Memang sedap ni sesekali makan dessert macam ni. nak2 ada salutan coklat diluar, tambah pulak kalau tabur kekacang diluarnya macam yang sheila cakap tu..sedap..sedapppp!

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak CT cantik heeh ye kek kalaua da salutan kacan atau cokelat rise sdp tu...saje bg perbagaikan rasa pisang

Nieza berkata...

sedapnya...suka banget kalau ada coklat tu...hehe

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Sheila...tadi baru selak buku resipi, kat dapur ada pisang....coklat pun ada...tapi ada ke yg nak mkn? huhu....akak buat, akak makan..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More