Jumaat, Julai 15, 2011

Ketupat Sotong


Salam..utk tegahari ni masak lauk pantai timur...ketupat sotong manis2 pedas..dah lama sagat nak buat asyik tetangoh aje... beras pulut pun ada lg balen masa buat mkn dgn serawa durian kemarin...kita suka yg pedas2 manis ni..tp x le manis sagat agak2 sesedap tekak...sdp lain kali leh buat lagi...resepi dari CikMin....tq saya copi di sini ye


Resepi Ketupat Sotong

Resepi: cikmin

Bahan-bahannya:
4 ekor sotong putih yang besar-cuci bersihkan keringkan airnya.
200 gram pulut-bersihkan dan rendam 45 minit
200 ml santan cair untuk campur dalam beras pulut
250 ml santan-sederhana pekat
120 gram gula melaka – masakkan terlebih dulu dengan sedikit air
2 sdb cili kisar - yg ni saya tambah
Garam
3 helai daun pandan
Lidi satay

Cara-caranya:
Panaskan air kukus,tanak beras pulut bersama santan sehingga masak.
Dah masak sejukkan.
Sumbat pulut kedalam sotong 1/3 penuh,masukkan kepala sotong sematkan dengan lidi satay.
Satukan sotong bersama santan sederhana pekat,gula melaka, cili kisar(sy tambah) dan sedikit garam ke dalam periuk,masukkan daun pandan.Kacau sehingga kuah menjadi pekat.
*pulut yang dimasak tu ada lebih,jadi boleh lebihkan sotongnya.

Suka yg manis-manis pedas.... tepulang pada kemanisan masing2...

7 ulasan:

Umm Mymoonah berkata...

Never tried squid this way, looks very delicious.

tun_telani berkata...

kak sheila.. tun xpenah makan ni. sedap ek? sbb dh besar br jumpa lauk nih, mmg tgk pelik habis. haha... dekat2 ngan kelate glemer laa nih.

Naimatul Hafizah Nor Rodin berkata...

huwaaaa....., nak menangis tgk ketupat sotong tu. teringinnya. nak buat, cik suami tak boleh makan sotong pulak. telan air liur je tgk akak punya!!!!

Naz berkata...

Rajinnya akakkk... Naz pernah buat ketupat sotong ni sekali jer dulu masa merantau ke negara org.. Dah duduk di Malaysia ni, tak pernah pula buat... Hihihi...malas lah tu kan.. Makan kat sini jer la..

YANA SHAIFUL berkata...

Salam Kak Sheila..

Dah lama xmkn ketupat sotong nii..teringat plak klu bln pose..mst byk jual kat klate nii.. nk bt sndiri x begitu rajin lagi hehee..

Fiza Nordin berkata...

ish3 lame dah teringin nak buat ketupat sotong ni, tak jugak kesampaian. sampaikan resipi yg disalin pun ntah ke mane...n3 akak ni menyemarakkan balik hasrat di hati huhuhuuu

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Sheila...akak penah buat tp mcm tak jadi je...hehe...lps tu taknak buat dah. sendiri buat pun tak makan, anak dgn hubby kata sedap..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More