Ahad, Mei 08, 2011

Popia Basah

Saya sapu sambal luar dan atas popia bagi sdp rasa..x pedas pun... rasa manis-manis pedas gitu

Salam besiaran di ptg minggu..hemmm...lama sagat dah nak buat popia basah ni..kuih fv ku, ank2 pun suka kuih lembut2 camni...biasa bila dah teringin sagat beli popia basah kat luar... itu pun tiga ketul dah tiga hingit mak haiiii tekejut den....hem bwt sendiri leh dpt byk...bab kulit popia ni x payat susah2, beli aje kat pasar PJ ada pakcik jual... tp mana yg rajin tu boleh le cuba membuatnya....oklah x nak celoteh pjg2 lagi..... cuaca pun panas menegit kat luar tu...jom pekena popia basah dgn ais jaggung yg sdp bekerim ni....resepi popia basah ni kekawan lain pun dah pernah buat As75, Hana dan kalau nak lebih lanjut leh masuk Myr..tq pada kak Umie@E..


Bahan-bahan
Bahan Kulit
(Sy beli yg dah siap di pasar)
* 2 cawan tepung gandum
* 1 biji putih telor
* 3/4 cawan air
* 2 sudu makan cuka
* secubit garam

Bahan Inti (boleh buat inti ikut suka atau cara tersendiri)
* 1/2 biji kobis - diricih halus
* 3 biji sederhana besar carrot - disagat halus
* 1 biji sederhana bawang besar
* 3 ulas bawang putih
* 1 sudu besar sos tiram
* 1 sudu makan udang kering
* garam secukupnya
* minyak untuk menumis
* **Blend bawang besar+bawang putih+udang kering. Panaskan sedikit minyak dan masukkan bahan blend tadi. Kemudian masukkan sos tiram + garam. Kemudian masukkan sayuran dan masak hingga layu.

Bahan Sambal
* 15 tangkai cili kering
* 1 biji bawang besar
* 5 ulas bawang putih
* 1 sudu besar gula perang
* 2 sudu besar kicap manis
* minyak untuk menumis
* garam, perasa dan bawang goreng secukupnya
* *** blend cili kering+bawang besar +bawang putih. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan blend hingga garing. Masukkan kicap dan gula perang + garam dan perasa.

Cara-cara
1. Campurkan kesemua bahan dalam mangkok adunan.
2. Gaulkan (macam buat cokodok) kemudian tutup dan biarkan sebentar sekurang-kurangnya 1/2jam.
3. Ambil sejemput dan lenserkan ke atas kuali leper.
4. Buat dari arah jam.mulakan dari tepi dulu.kemudian sapukan bahagian tengah dengan sisa tepung yang masih ada di tangan.setelah rata - bulat >>> biarkan sampai tepung masak sebentar. Utk step nih sila lihat di my.resipi.
5. Angkat tepung yang telah masak dan letakkan dalam pinggan . Boleh disusun berlapis2 (tak lekat).
6. Ambil sekeping kulit popia dan sapukan dengan sedikit sambal.
7. Letak satu sudu besar inti dan taburan bawang goreng.lipat macam biasa dan gulung.
8. Sedia untuk dimakan :)

13 ulasan:

mamawana berkata...

Assalam,

Owh gosh... love it so much. Nyum nyum nyum...

Zaliedana berkata...

popia basah sedapnya..Selalu beli jer yg mamak kat pasar malam..

CT Delima berkata...

Assalamulaikum sheila

kak ct baru tengok Mas buat popia sira, dan cakap kat Mas kak ct suka kalau dapat makan popia basah. Tup2 shiela dah buat. suka.. sukaaa dan sukanyaaa. kak ct nak mintak amik resipi lah eh. Thanks Sheila :D

Sheila Shafeareen berkata...

Hai mamawana
yes very2 nyum nyum hehe i like this ...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Zzzaliedana
ye akk kuih fv akk ni bulan posa selalu beli ,tapi skrg dah mahal seketul...dah boleh buat ok tu leh dpt byak kan

Sheila Shafeareen berkata...

W'slam kak ct
akk pun suka ye..sdp kak lembut aja..inti tu akk boleh perbagaikan yee
bulan posa selalu cari kuih ni...tp kalau x larat buat, beli aja..
yg penting buat sendiri boleh dpt byk

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

Assalam....

Rajin nya..kita selalu beli kat pasar malam jer...

tun_telani berkata...

owh.. ada jual kulit popia basah yg dh siap ek? baru tun tau.. xreti sgt mkn popia basah nih, dr kecik mama duk wat popia biasa. kene try gak tukar2 selera nih. ce try rasa gak 2-3 ketul. nk kasi sepinggan pun ok gak =)

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam Nazrah
yee selalu akk pun beli aja kat pasar malam
ni rasa termegidam nak makn gi pasar npk pakci tu ada jual kulit popia yg dah siap..
tu yg cuba try buat

Sheila Shafeareen berkata...

hai tun
yeee sdp tau akk pun mmg beli kat pasar mlm aja..mamak jual mmg sdp..kebetulan gi pasar ada org jual kulit popia balik rmh try buat resepi ni...sdp gak

cute blooger berkata...

Salam...saye nak tau kulit popia basah tuh beli kt area pj kan...to ape name tempat nye. N leh xbg detail...plez tingin sgt nak wat sendrik popia slalu wat kulit dia xjadik la...

Hasnah Marwan berkata...

Salam cute blogger. Nak juga tahu kat mana area pj yg jual.kulit.popia basah ni. Nak buat sendiri x tau lah. Tangan keras hehehe.. tq

Hasnah Marwan berkata...

Salam cute blogger. Nak juga tahu kat mana area pj yg jual.kulit.popia basah ni. Nak buat sendiri x tau lah. Tangan keras hehehe.. tq

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More