Sabtu, Mei 07, 2011

Mee Udang


Besua kita di hari sabtu ...panas terik kat luar tu..nak buat kerja pun rasa malas..tp kena buat juga kalau x siapa yg nak settelkan...kita juga yg kena hemm besar tangungjawab tu ...ialah Sempena menyambut HARI IBU ni luah le perasaan sikit2 hehehheeh...sabo jelah..ok bebalik pada juadah hari ni sy buat mee udang..senang simple dan yg penting sdp...ank bujan hari sy ni sekolah ganti so kebetulan mmg Fv dia mee udang ni, sedang elok lah tu..balik nnt boleh le mamam... resepi dari Che'Iza@Myr...jemput makan semua....


Bahan-bahan ( 3-4 org )
* 1/kg mee kuning
* 300 gm udang saiz L (belasah jerlah saiz apapun eh)
* 4 sb lada boh / lada giling
* *4 ulas bawang merah
* *3 ulas bawang putih
* *1 sb udang kering
* *1/2 inci halia
* 1 sb petis
* 3 sb sos tomato
* 1 sb sos cili
* keledek / kentang yg tlh direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah)
* gula n garam
* taugeh n sawi
* daun bawang n bawang goreng

Cara-cara
1. Rebus udang hingga masak... tapis keluar udang n asingkan.. Air rebusan jg buang....
2. Tumis lada boh hingga garing... Kisar bahan bertanda *... Tumis lak bahan kisar.... hingga betul garing n naik bau....
3. Masukkan air rebusan udang.. biar kuah mendidih... Masukkan sos tomato, sos cili n petis... Renehkan kuah
4. Masukkan garam n gula... bergantung pada citarasa masing.... Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama sedap....
5. Letak keledek/kentang yg tlh dilenyek utk memekatkan kuah... Tapi kuah ni dah cukup pekat sbb ada letak sos... so depend masing2lah eh...
6. Celur mee, taugeh n sawi.... Masukkan udang yg telah direbus tadi... tuang kuah n taburlah dgn daun bawang n bawang goreng.....

Memang sdp kuah mee ni, sy letak kentang utk memekatkan kuahnya

4 ulasan:

cik cek berkata...

Wah! Mee Udang dah sampai kat sini...malam tadi tgk ada kat rumah Yatie..
Fav kak cek...suka makan tapi lum penah wat sendiri lagi...:)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Cik cek- hehe ye sdp senag sagat buat nya bhn2 masak pun simple aje...sedp buat pekat2...jemput mkn

Zaliedana berkata...

Uii sedapnya mee udang..Terliur nengok udang duk posing baik punyer,hihi..Sy pong slalu gak wat mee udang letak kentang..Hubby mmg suka sgt mee udang..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Zaliedana
hee ye sdp kan letak udang lebih kuah pekat tambah kentang mmg lemak2 rasanya...nyam nyam

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More