Jumaat, Mei 20, 2011

Bubur Pulut Hitam


Besua kita sekali lg di ptg hari..dah hujan pun...mata mcm layu ..nak beradu byk pulak kerja yg kena di siap kan... kain pun x terlipat lg tu..apa pun kita lepak2 dulu sambil baca majalah Keluarga keluaran tebaru bulan Jun..mak hai.... byk nya resepi utk juada bebuka posa...sedang asyik2 menatap apa kata kita pekena pula bubur pulut hitam...lama x bwt bubur... resepi asal dari rmh CMG tp sy ambik dari rmh Kak CT Delima..nak lagi kaww kaww masa makan bubur ni letak pati santan baru ada emmm.. kali ni buat x letak sbb ter habiskan sekali santan tu masuk ke dlm bubur hemmmm... kita suka mkn sejuk.. sdp tau... tq Kak CT & CMG izinkan sy cnp resepi ni ye...


Bubur Pulut Hitam
Resepi dari Cik Mat Gebu


Bahan-Bahan:
2 cawan pulut hitam, cuci dan rendam 3 - 4 jam
1 biji kelapa parut
2 1/2 cawan gula pasir
2 helai daun pandan, disimpul
Secubit garam

Cara-cara:
1. Rebus pulut hitam dengan air yang banyak hingga betul2 kembang. (mat guna pressure cooker je, ambil masa dalam 20 minit untuk kembang).
2. Tuang 3/4 cawan air dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan pekat. Asingkan. Tuang pula 800ml air dan ramas, perah untuk santan cair.
3. Bila pulut hitam tadi kembang, tuang santan cair. Masukkan gula, daun pandan dan garam, masak hingga mendidih sambil terus dikacau hingga masak.
4. UNTUK MENGHIDANG: Ceduk bubur pulut hitam dalam mangkuk, kemudian tuang satu camca besar pati santan sebelum menghidang.....selamat mencuba!!!

12 ulasan:

HALAMANKU berkata...

Salam Kak Shiela.. feberet tu suker.. samalah erma pun suker mkn sejuk sama ader disejukkan atau letak ais he he he ader ker org wat cam tu? he he he

issnita berkata...

wah ada buburlah jejalan petang minta semangkuk leh?

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam erma-
ye sdp sejuk dan panas pun boleh kalau sejuk rasa cam asekerim potong hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

hai issnita
ye lama pulak x mkn tu yg buat nak ke mari le byk lg ni

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

Ada lagi ke semangkuk..kita dah lama tak buat bubur ni..

tun_telani berkata...

wahh.. teringat time kenduri kawin tun. hihi.. kawin ngan org johor, br tau org johor serve bubur pulut itam nih time kenduri. sedap nyer, lama x makan. susah nk cari pulut hitam yg best. biasa org jual dia campur ngn pulut biasa.

Chik Mimi berkata...

shiela sedapnya sejuk2 makan bubur ni memang bestkan

cik cek berkata...

Salam sheila...

Lamanya tak makan bubur pulut hitam...teringin lak kak cek nak makan...:)

Sheila Shafeareen berkata...

hai nazrah yeee ada lagi ni semangkuk buat simpan sejuk..mari le

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Tun
yee mmg kegemarin org johor bubur ni mkn gan pati santan lg sdp kan

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Chik mimi
ye sdp mkn sejuk mcm asekerim potong rasanya

Sheila Shafeareen berkata...

hai cek cek
lahai sianya lama x mkn nnt ada masa buat yeee...mari sini dulu rasa heheh

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More