Isnin, Mei 23, 2011

Bubur Nasi Besantan


Salam besua kembali di hari isnin .. lunch tegahari ni buat bubur nasi besantan..ehhh ehhh mmg x ada sape yg sakit pun... sesaja buat...ank2 pun suka mkn...sdp letak santan ....pastu taburkan bawang grg yg di buat sendiri dan potong kan cili api pehhh teramat le sdpnya...Resepi ni sy ambik dari dapur Hana......tersedak adik seorg tu....
Hana mkn besama sambal getuk@sambal gesek..sy x buat pun mals sikit heeee...ada lagi tu setengah periuk nak keeee....


Bubur Nasi Besantan
Bahan-bahan

* 1 cawan beras
* 3 cawan air rebusan ayam @ kiub pati ayam
* 1 cawan santan - hana gune santan cair je
* 1 inci halia di ketuk
* carrot - potong dadu kecil
* lada sulah @ blackpepper
* sedikit garam
* Bahan sampingan : bawang goreng, daun sup@daun bawang, sambal getuk @ sambal gesek @ sambal crispy delimas, ikan bilis goreng, daging ayam rebus siat.

Cara-cara
* Masak beras dengan air rebusan ayam @ kiub pati ayam (hana buh setengah ketul sahaja) hingga menjadi bubur. Masukkan skali halia. Bleh masukkan daun pandan jika inginkan bau yg wangi.
* Masukkan pula santan dan juga carrot. Bila carrot separa empuk, masukkan garam dan lada sulah@blackpepper secukup rasa. Jika mau lebih berkuah lebihkan lagi air atau masak jgn sampai air kering.
* Cedokkan ke dalam mangkuk dan taburkan dengan daun sup@daun bawang dan juga bawang goreng. Sambal ikut pilihan masing2. Jika suka, bleh buh ikan bilis goreng dan juga daging ayam rebus yang disiat2.


0 ulasan:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More