Khamis, Mei 19, 2011

Sago Pearl Puding@Puding Sagu Pelangi



Besua kembali di petang hari taraaaaa dah siap pencuci mulut utk hari ni...x kira le di mkn waktu cuaca panas atau hujan..yg penting sdp nyaman aje lalu masuk ke tekak...sdp tau... buat pun x manis rasa2 buah gitu...negok kat rmh kekawan yg dah buat resepi ni... tu lah yg buat kita juga x tertahan menegoknya....sesuai juga mkn besama air gula merah...resepi ambik dari dapur Lina Pg..Wanieyra pun dah buat juga...tq yee izinkan sy cnp resepi buat rujukan di kemudian hari...


RESEPI: SAGO PEARL PUDDING@PUDING SAGU PELANGI
Bahan-bahan :

1 cawan biji sagu
1 liter air
20 gm serbuk agar-agar
11/2 cawan gula pasir
3 helai daun pandan
1 tin susu cair
3 jenis pewarna kegemaran

Cara :
1. Rendam biji sagu selama 2 jam. Kemudian rebus hingga biji sagu menjadi jernih(Saya masukkn beberapa titis olive oil ke dlm air rebusan sagu)Tuangkan ke dalam tapisan dan cuci di bawah air mengalir utk membuangkan kanji dan mengelakkan ia melekat-lekat.
2. Bahagikan biji sagu kepada 6 bahagian berasingan dan warnakan 3 bahagian berbeza-beza dengan pewarna kegemaran anda. Lagi 3 bahagian sagu biarkan pada keadaan asal.
3. Masukkan 1 liter air bersama serbuk agar-agar, gula dan daun pandan ke dalam periuk dan masak hingga mendidih.
4. Masukkan susu cair.Kemudian tutup api
5. Cedok 200 ml larutan agar-agar dan masukkan ke dalam 1 bekas sago tanpa warna. Kacau rata dan tuang ke dalam acuan yang telah dibasahkan dengan air. Biar keras seketika dan kelar permukaan agar-agar dengan pisau.
6. Cedok 200 ml larutan agar-agar lagi dan masukkan ke dalam 1 bekas sago dengan pewarna dan kacau rata. Tuang perlahan ke atas lapisan pertama tadi. Biarkan keras seketika sebelum mengelar permukaan agar-agar dengan pisau.
7. Ulangi langkah 5 & 6 beberapa kali sehingga habis semua larutan agar-agar dan biji sago digunakan. Sejukkan di dalam peti ais...

13 ulasan:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

wow..mesti makan sejuk2 sedap

Sheila Shafeareen berkata...

hai Nazrah yee betul mkn seju yg baru kuar petu heheh sdp mkn gan air gula

ijayuji berkata...

Salam kak!mau mau mau yg sejuk2 nak kuah sekali ya :D masuk list! sedapnyer ada sagooooo..kita suke sagooooo :D

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ija hehe yee akk mmg tahu kja suka mkn sagu ok..byk pun x ape ..ada lg ni....buat tau

izahdaut berkata...

woooo cantiknya.. sah sah sedaaaapp sangt ni kan.. nk jugak kak!

Sheila Shafeareen berkata...

hai izah hehe bolehhh byk lg ni sampai kemlm pun ada heheh mmg sdp tau

Ummi berkata...

Assalam Sheila....cantik lembut jek kaler puding mu itewww..menawan kalbu...sago2...i liiiikeee...hehe

tun_telani berkata...

ehh.. mcm baru je tgk td kt umah kak ira.. pakat2 ek? =) tun suka sgt mkn sagu2 nih.. cantik betul bl wat layer2 ye..

Naz berkata...

Cantiknya kaler.. Lembut pilihan warnanya... Sedappppp...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Naz
mmg sdp tp lg sdp di mkn besame air gula merah...

norlie berkata...

cantikkkk...

Wanieyra berkata...

Salam sheila...
dah sampai sini ye....best juga kalau buat versi gitu. senang nak makan. Ira makan dgn susu cair....tapi kalu tambah dgn air gula melaka lagi sedap kan?

Ummi Sufiyan berkata...

Salam perkenalan..
Dok usha resepi sagu.. tetibe terjumpa ni.. cantik.. nmpak sdp je.. lain kali nk buat lah.. :) dh terbuat sagu gula melaka.. susu cair dh habis.. huhu.. masuk list! :p

TQ kongsi resepi ye..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More