Rabu, Mei 04, 2011

Pisang Rebus


Assalamualaikum semua...pagi yg sejuk sagat...dah sarapan ke..sarapan x ajak kita pun ye heheheh pg ni buat pisang rebus cicah gula aje..x sempat nak beli kelapa, kedai x buka lagi..mlm semlm dah ingat tapi dok leka aje terus lupa nak beli... ni pisang yg di bawa dari kg kemarin ...pisang rebus ni nenek yg minta suruh rebus kan ..biasa le pemintaan org tua kita tunaikan...rebus pun x byk bebudak bukan suka mkn pun...sy tumpang aje dua, tiga biji...hemmm lembut...

Masa bawa balik x berapa nak masak lagi masih hijau..dgn tandan2 sy bawa...

semalam negok dah ada yg kuning.. sedang elok lahtu di buat rebus atau di goreng, negok le kalau rajin nak buat pegat pisang....

seleranya negok nenek mkn pisang rebus....

12 ulasan:

umi berkata...

salam shiela. lamaaaa... tak makan pisang rebus ni, nostalgia sungguh!

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

mmm...tak pernah cuba lagi rebus pisang...kalau ada lebih pisang boleh wat...

CT Delima berkata...

Assalamulaikum shiela

orang dulu2 kalau gi kebun hanya pisang ni lah mereka bawak bekal. rebus pisang makan pulak dengan kelapa digaul dengan gula. memang sedap.

kalau buat pengat tambah sedap letak pulak biji sagu sikit..sebelum makan letak dal petiais dulu.. sejukkk memang nyaman masuk tekak ..hehe

Naz berkata...

Kak Sheila, cam best jer tu.. Meleleh lak air liur ni ha... Ada tisu tak? Hehehe..

Sari Yusa Ibrahim berkata...

dulu2 mmg selalu buat pisang rebus, sedap mkn gitu2 jer.. hehe

Sheila Shafeareen berkata...

w'slam umi- betul2 nostalgia juga masa kecik nene selalu buta ni bila nenek x sihat kita buatkan utuk dia..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai nazrah - cuba ye sdp mkn dgn kelapa letak gula sikit ...dua biji pun dah kenyang

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam kak ct
betul tu kak ni le mknnan org dulu..bawa kekebun
sdp kan kan ciciah gan gula dan kelapa
ingat nnt ada rejin nak juga buat pegaat pisang

Sheila Shafeareen berkata...

Hai naz- mmg sdp sekali sekala pekena mknan org lama2 ni..try buat yeee

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Sari- kalau ada pisang lebih x tahu nak but apa rebus aje...sdp tu...

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Sheila

dulu mak kak nur suka buat pisang rebus yang disiram bersama air gula merah....sesekali sedap juga kan pekena pisang rebus.

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam nirudah
ye betul tu sdp pula mkn pisang rebus yg di siram air gula merah p[asti harumkan..ingat nak cuba leee
resepi org lamaw ni

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More