Sabtu, Mac 10, 2012

Tumis Air Timun Ala Manjer


Salam besiaran di hari sabtu yehhh cuti sekolah bemula hari ni selama seminggu...dah plan xtvt ke....mana yg balik ke kampung tu behati2 di jln raya yee...pada yg buat majlis kenduri khawin, cukur jambul  selamat bejalan dgn lancar....ok utk lauk hari ni kita masak lauk yg simple lagi sdp heheh lama tau x masak lauk cam gini....tumis air timun, budak2 pun suka hirup kuahnya dan mkn sayur timun yg lembut...kalau nak ganti sama buah petola, timun air dan letak soun pun sdp ....kita suka mkn sama ikan goreng panas dan buatkan colek budu  peeeehhhhh menyegat .....kita tambahkan telur dlm kuah tumis dan rencahkan dgn ikan bilis halus....pernah buat lama dah, ada kat dlm MyR...resepi ni pun ambik dari MyR - Kak Sua Sue juga....


TUMIS TIMUN ALA MANJER
Resepi :- Kak Sua Sue - MyR

Bahan-bahan ( 3 org makan )
  • Timun 1 btg yg sedang
  • 2 biji bwg merah *
  • 1 ulas bwg putih *
  • 10 bj lada hitam *
  • Sejemput ikan bilis/ikan goreng baki semalam *
  • Minyak masak
  • 2 cwn air

Cara-cara

  1. Tumbuk bhn bertanda *.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan2 yg telah dtumbuk td.
  3. Bila dah wangi, masukkan air dan juga timun.
  4. Agak2 timun da masak,padam kan api..siap.

11 ulasan:

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
Wah cantiknya nama resipinya... Ala manja gitu... Hehehe... Timun masak mcm nie Diana pun suka.. Bubuh telur.. Sedap.

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak..saya belum pernah cuba timun ni masak iar macam ni, selalu tumis pedas jeee..ada masa boleh cuba juga ni...

quinnie berkata...

kak shiela..tumis ala2 manja la yg selalunya best pun...hehehhe...sedapnya lama betul tak masak tumis2 cam ginih...:)

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam Diana heheh tulah cantik pulak namenya kan mkn pun ala2 manje hehehh mmg sdp..simple aje...

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam Sue cuba lah mmg sdp ada ikan grg dan ayam pun dah cukup...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Q...kalau mkn tegahari lauk2 cam gini mmg laku...nak pulak ada sambal belacan dan budu

Amie berkata...

Assalamualaikum Shiela,
terasalah enaknya makan lauk begini di kala tengahari, tabah dengan ikan goreng & apa2 sambal....adeeehhhh!

Mas berkata...

kak sheila..
meh semangkuk...
makan ngan ikan goreng dan sambal belacan..
sedappp tu...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Kalau musim panas,memang sedap makan sup begini kan??kak Ros suka

Anna Qawina berkata...

Aslmkm kak..ada nasik lagi tak? jkuah2 je pun takpe..pastikan ada budu tau..
hehe..tak pernah lak timun buat sayur air gini..leh terai nih

ayza berkata...

Tengah search2resepi timun ni..sbb lama xmkn...baru je masak tadi...eerrmm lg sedap ssbb timun lembut sgt hasil masak 1minit jer dlm pressure cooker....pressure cooker klu masak sayur2..senang..cebur jer semua bhn..tekan 1minit...lembuut semua..khasiat pun xhilang....tq resepi awk nii...wlpun simple best...cuma lelaki kbykan xsuka makan yg rebus2 ni kan?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More