Khamis, Mac 08, 2012

Nasi Ayam & Ayam Goreng Tepung


Assalamualaikum semua salam sejahtera..hehehhe Selamat Hari Wanita pada kawan wanita saya hehehe...wanita aje...yg lari ciri2 dari wanita tu x masuk list ok..........cerah,mendung, hujan....begitulah juga yee kita ni..x berapa sihat..tp lebih tetumpu pada sikeci ni... demam, selsema, batuk, meragam aje..sbb tu rmh dah 4 hari x singah...semlm si keci dah npk reda sikit...masuk hari ni keadaan betambah baik..so mamanya boleh le cuci2 apa yg patut behabuk tu....ok hari ni masak simple2 lg menyenangkan....Nasi ayam dan Ayam goreng tepung....ayam grg tepung tu ala2 grg cam kfc aje snng kan....marilah mkn....


NASI AYAM


BAHAN NASI
4 cawan beras - ikut pada seisi rmh nak mkn
3 cawan sup ayam + 3 cawan air
1 helai daun pandan, disimpul
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 inci halia, dititik
1 sudu mentega
Garam secukup rasa

BAHAN TEPUNG SALUT AYAM:-
1 cawan tepung gandum - begantung pada banyak ayam
1/2 cawan tepung jagung
1 sudu besar serbuk kunyit
Sedikit Garam, Gula
1 biji telur di kocak
* kalau nak tambah serbuk kari bg rasa pun boleh
 
BAHAN SUP  :-)
1 inci halia - mayang
4 ulas bawang putih - mayang
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
1 camca besar bawang goreng
2 kiub pati ayam
Garam secukup rasa
Daun bawang- hiasan

BAHAN SOS :-)
6-7 biji cili merah
1 biji tomato
3 ulas bawang putih
1 cawan  sup ayam
1/2 inci halia, dititik
Gula dan garam secukup rasa

BAHAN ULAMAN :-)
Tomato, dihiris
Timun, dihiris
Daun salad

CARA MEMBUATNYA :-)

UNTUK SUP:- Dalam periuk tumis bahan hiris dan masukan kayu manais, bunga lawang, bunga cengkis, tumis hingga wangi masukan air dan kuib pati ayam, tambah perasa masak hinga didih, boleh lah tabur dgn bawang goreng, daun sup

UNTUK NASI :- Panaskan marjerin/mentega dalam kuali, tumis kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, halia dan bawang putih tumis seketika, padam api.
Beras yg di basuh td masukan ke dlm rice cooker, tuang 3 cwn sup ayam dan 3 cwn air, masukan bhn yg di tumis tadi , tambah sedikit garam. Masak seperti biasa. Bila nasi masak, balik2 kan nasi, tabur dengan hirisan daun sup/daun bwg

UNTUK SOS :- Cili merah, bawang putih dan tomato dikisar halus, tuang dalam periuk, masukkan sup ayam dan halia. Masak hingga mendidih, masukkan gula secukup rasa dan sedikit garam.Masak dengan api kecil sehingga pekat

UNTUK AYAM:-Ayam di bersihkan dan tos, lumur ayam dgn telur dan tepung yg di satukan tadi grg dgn minyak panas..dgn api sederhana

5 ulasan:

Sari Yusa Ibrahim berkata...

menyelerakan betullah, Kak Sheila.. kita makan lauk ayam juga tapi ngan nasi putih jer, Alhamdulillah...

Sheila Shafeareen berkata...

hai sari mmg tngkap sdp sesekali pekena nasi ayam dgn ayam grg tepun..sdp tau cuba ye...

Chik Mimi berkata...

sedapnya sheila

Sheila Shafeareen berkata...

kak chik min heheh sempoi aje resepi ni....aym x yah di rebus..buat ayg grg kfc aje

quinnie berkata...

sedapnya..time hujan ni lapar je..kekeke

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More