Selasa, Mac 13, 2012

Kaswi Pandan


Salam besiaran di petang selasa,,, hari pun mendung lg npknya....x kisah lah....hujan ke panas ke terima seadanya..apa2 keadaan pun melepak dlm rmh aje nak bejln baru tunggu Mr.N balik...ok ukt kuih mkn petang ni saya cuba buat kuih kaswi pandan pulak ....kekenyalannya lembut dan x liat, dah tentu sdp rasa pandan..tp ikutkan budak2 suka pada kuih kaswi gula merah tu...yg  rasa pandan ni byk di mkn oleh onyang mereka (nenek saya)...byknya onyang mkn, suka negok.......nak pulak mkn sama kelapa....saya suka buat kuih kukus gini masuk dlm acuan kecik2...sbbnya cepat masak... lg pun  x payah nak potong2 dah...kuar dari acuan terus tabur kelapa..nak bawa ke majlis atau kenduri2 pun senang...resepi kuih kaswi ni ambik dari dapur Mry - Ciku Hafi  x silap saya Cendana Kasih dan Izah pun pernah buat guna resepi ni.....


KUIH KASWI PANDAN
Resepi : Ciku Hafi- Myr
Bahan-bahan ( untuk 4/5 org mkn )
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 cawan air
  • 1 1/2 cawan gula pasir
  • 1 sb tepung ubi
  • daun pandan
  • sedikit perwarna hijau
  • 1 sk air kapur mkn
  • sedikit garam(gaul bersama kelapa parut)
  • 1/2 biji kelapa parut(putih shj)

Cara-cara

  1. blend sema bahan diatas kecuali kelapa parut & garam...
  2. tapis bahan yg telah di blend kedalam loyang...& kukus selama 30-40 minit...
  3. setelah masak sejuk kan terlebih dahulu...
  4. bolehla dipotong...&gaul bersama kelapa yg telah digaul bersama garam...blehla dihidang untk minum ptg @breakfast

14 ulasan:

IZA AKMA berkata...

rajinnyer sheila kukus dlm acuan comey2 cam nie..hasilnya mmg cantik dan menawan..kuih peberet

Cendana Kasih berkata...

lawanyer....versi saya yang pemalas punyer, curah dalam loyang pastu potong2...hahaha....

tun_telani berkata...

kak sheila.. cantik je kaler hijau kaswi nih.. tun dh lama x mengukus. bila ntah nk dtg mood rajin kuarkan kukusan tu..

Sheila Shafeareen berkata...

hai iza akma heheh senag dlm bekas kecik cepat di masak cepat di mkn heheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ck hehheh mana pun boleh ikut cita rasa tuan rumah hehheeh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Tun yeppp rmh akk daun pnadan mcm taman kat belakang tu..kukus akk sentiasa on...ad aje letak kat dapur...bg selalu npk hahha suruh rajin masak wakakakka

izahdaut berkata...

Ala comel la buat bekas kecik2 gitu. Nanti nk buat dlm brkas lompang la pulak kaswi ni kan. Comel je

Chah berkata...

shiela, terasa2 kegedikkan kuih ni...kenyal lembut dikunyah...sedap ni layan petang2 cenggini..

Sheila Shafeareen berkata...

hai izah hehe mmg sepat di masak..sdp juga rasa pandan,,sekali sekala tukar rasa...mmg cute comel senang ngap

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Cha ehheheh mmg lembut sdp pada pengebar rasa pandan..suka juga...resepi pun ringkas main bancuh aje

Amie berkata...

Cantiklah pula nampaknya kaswi pandan tu... menawan warnanya!

Sheila Shafeareen berkata...

Kak Aimie yess warna panda pun lawa rasa pun sdp kak cuba yeee

mama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Watierman berkata...

Assalam Dik Shiela....Wah....comel nya kuih kaswi pandan mu itu Dik oooi...terhidu sampai kat dapur Akak ni ha....Tq ya...masih sudi menjenguk teratak usang Akak tu...I miss you too!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More