Selasa, Mac 13, 2012

Begedil Roti Sardin


Salam besiaran di mlm hari...ok ni kes tepandang pg tadi kat dapur rumah Quinnie..amat menarik resepi ni, yg pernah saya buat begedil kentang dan begedil tahu aje...boleh le menerai hehe dah dpt ider utk manu mkn mlm.....kebetulal roti dan sardin mmg ada buat stok kat rmh....saya buat sebelah tegahari, bila siap di bentukan simpan dalam peti dulu bg sejuk ..nak mkn baru saya salutkan sama telur dan goreng...ada lg lebihan beberapa ketul boleh buat utk sarapan pagi esok.... kalau nak tahu rasannya ada seakan rasa sandwich roti sardin...di gaul dgn bahan2 lain dlmnya dan salut gan telur tu yg rasa lg sdp...nak tahu sdp ke tidak kena le kekawan buat yeeee...setakan ni yg lain npknya boleh terima .. saya mkn cicah sama cili sos dan mayo.... tq Mymaro from Myr dan Quinnie tayang resepi di pg hari .......


BERGEDIL ROTI BERSARDIN
Resepi: mymaro@myr
by: Quinnie

Bahan-bahan
( 1 tin kecil sardin )
1/2 buku roti (ape2 brand pun bole)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 biji cili merah ( kot nak lg pedas leh gak tmbah lagi)
secubit lada hitam
1 atau 2 biji telur
daun sup & daun bawang
garam 
 
 Siap di kepal sy masukan dlm peti sejuk...betujuan bila di grg nnt dan salut sama telur x lah bederai..

Cara-cara
Bawang putih ketuk dan cincang halus-halus.
Bawang besar & cili merah potong dadu
daun bawang & daun sup pun potong halus2 or ikut suka tukang masak ; )
Roti carik2kan kecik2... or kot rajin potong2 pun ok gak...
Tuang sardin beserta dengan kuah ke dalam bekas dan lenyek ikan sardin tu sampai hancur.
Tambah semua bahan2 yang dah siap di potong tadi ke dalam sardin tu.
Boleh la tambah lada hitam & garam secukup rasa.
Gaul semua sampai sebati.
*Telur tu ada 2 cara, boleh pecah terus kedalam adunan tadi atau pecah asingkan dan guna sebagai celupan sebalum goreng (mcm buat bergedil kentang tu...) Q masukkan 1 kuning telor kedalam adunan bergedil..lepas tu guna yg putih utk salut bergedil sebelum digoreng.
Perap adunan tadi dalam 20 minit cukup, pastu kepal2, celup dalam telur dan goreng.
Kalau saya, malam sblm tido buat, esok balik keje, terus goreng. Letak dalam peti sejuk memang bole tahan. Anak2 memang suka makan bergedil nie.
( nota Q: bila goreng bergedil ni jgn cepat2 kalih sebab nanti hancur...elok guna non-stick nye kuali....bila dah kuning bahagian bawahnya baru kalihkan...api jgn besar sgt)

10 ulasan:

quinnie berkata...

akak bagus jugak letak dlm peti ais dulu....saya malas nak tunggu...hehehe...terus je goreng...kekeke...

Amie berkata...

Saya pun terliur-liur tengok begedil roti sardin di dapur Quinnie... di sini pun ada juga, nak makan juga!

IZA AKMA berkata...

sedap nampak...terliur pulak tengok pepagi nih..
satu idea yg bagus menggunakan roti..

Mas berkata...

kak sheila....
tabikk spring la ngan akak...
memang pantas mencuba....
mas pun teringin gak menerai resepi bergedil ni..
memang nmpk sangat sedapp la..

Sheila Shafeareen berkata...

hai q yeppp kebetulan ada masa tu yg masuk peti...nak mkn baru akk goreng tqrsepi yeee

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Amie hee sdp juga rasa pun ala2 sandwich budak2 suka ni kalau ciciah sama sos kenyang pun kenyang boleh bawa bekal

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Iza Akma heheh betul tu buat bekalan anak2 juga....time cuti2 cam ni leh le buat...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai mas kebetulan roti dan sardin ada dlm simpanan....sdp juga ank2 suka ..ada masa nnt buat ye

Hanim berkata...

Teringin gak nak try tp org dlm umah ni xsuka mkn sardin....

izahdaut berkata...

kak shielaaaa.. comel2 begedilnya. masuk dlm list. duk diam2 dulu. hehe tah ler bila nak buat sebab guna ikan sardin ni mmg bercinta sikit ler nk memasaknnya. tapi hati ni mmg dah tertarik sangat dgn resepi ni

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More