Khamis, Mac 22, 2012

Kuih Tako


Salam besiaran di malam hari hemmmm utk hidangan hari ni lambat masuk n3..tuan rmh rehat beberapa jam ..syukur alhamdullilah lepas juga puasa ganti hari ni...pg td pun masuk kejap ajee sbb nak n3 desser yg buat petang smlm...utk kuih bebuka sempat lah tghari tadi mebentukan kelongsung kuih tako...setakat daun pandan tu x susah belakan rumah melambak rinbunnya....daunnya pun lebar dan pjg..sehelai boleh dapat buat 2 kelongsung...npk mcm sukar nak buat tp rupanya senang aje..bhn pun x byk cuma kena sabar le masa nak megisi adunan dlm tu..kalau rajin boleh buat kelongsung daun pandan... kalau malas masuk je dlm gelas atau bekas kecik2 tu....resepi kuih tako ambik dari rmh Juwita......isi dlm nya saya letak sengkuang cina yg di dadu halus..sdp sengkuang ni rasa pun manis dan ragup.......ok sy dah selamat bebuka...mmg sdp kuih pun  lembut aje...tq Juwita dan Kak Azlita pun pernah buat nak tahu cara buat kelongsung boleh masuk blog Kak Azlita yeee...

Kuih Tako
Sumber:-Juwitafariz

Lapisan Bawah
25 gm tepung hoen kwe hijau ( ita guna putih)
1 1/2 cawan air
1/2 cawan gula
2 biji sengkuang cina - di potong dadu (kalau tak ada boleh guna buah pear) - ita guna buah pear
ita tambah sedkit esen pandan dan pewarna hijau

Lapisan Atas
25 gm tepung hoen kwe - putih
2 cawan sartan - 1/2 cawan santan + 1 1/2 cawan air
secubit garam

Cara-cara
  1. Susun kotak pandan atas tray.
  2. Aturkan potongan sengkuang Cina dalan kotak pandan tadi.
  3. Campurkan semua bahan Lapisan Bawah dalam periuk dan masak atas api sederhana sambil mengacau hinga dia meletup - letup dan pekat terus tutup api dan masukkan dalam kotak pandan tadi.
  4. Kemudian kita ketepikan, dan buat pula Lapisan Atas.
  5. Satukan semua lapisan atas dam periuk dan masak atas api sederhana sambil dikacau. Sama seperti proses memasak lapisan bawah. Bila ia meletup2 kecil tu terus tutup api.
  6. Pastikan lapisan yg bawah tadi dah mengeras baru tuang lapisan putih.
  7. Tuang dari bahagian tepi dulu supaya dia tak bolos ke lapisan bawah. Tuang perlahan.
  8. Tunggu sejuk dan kemudian boleh di simpan dalam peti ais. Makan sejuk2 sedap! 

    14 ulasan:

    Cendana Kasih berkata...

    Kak, skodeng ler respi dari D, kuih tako dia mmg sedap, ari tu dia bawak masa kenduri rumah saya, sume tetamu puji sedap... cik abe saya pun suruh order kat D lagi kalo buat kenduri...

    Amie berkata...

    Memang sedap makan kuih tako... harum je bau daun pandannya tu, tapi kita belum pernah buat, asyik beli aje...satu hari nak kena buat sendiri juga ni.

    mamawana berkata...

    sedapnyer...my feveret. Tq kongsi resipi nih. ins'allah nak try buat.

    Sheila Shafeareen berkata...

    hai CK yepp tako D mmg sdp akk selalu oder dari dia tp skr dia dah Bz keja...pernah dulu telepas kelas masak kuih tako yg D buat tu....

    Sheila Shafeareen berkata...

    hai kak Amie ye sdp lepas satu, satu habis...nnt akk cuba yeeee

    Sheila Shafeareen berkata...

    hai kak mamawana heheh akk pun suka yeada masa nnt buat yee..saya ni pun tetangoh juga nak buat...

    Hanim berkata...

    As salam...mmm lama xbuat, kebetulan ada tu tepung hoen kwee tp daun pandan kecik2 boh dlm bekas je la.

    Sheila Shafeareen berkata...

    w'salam ye kak hanim boleh juga masuk dlm gelas comel tu...dah buat hantar ye hehe

    Nieza berkata...

    assalam kak, sedapnya! lama tk mkn ni. tak pernah buat lagi kuih tako ni.nk kena study cara buat bekas tako tu dulu..hehe

    Sheila Shafeareen berkata...

    Hai Nieza hehe tulah akk pun kira petama kali juga buat kuih ni....ank2 pun suka ...sarungnya npk cam susah buat tp senang aje potong2 pastu lipat...kalau buat ramai2 mmg best kejap je habis membuatnya

    ijayuji berkata...

    Salam kak! tak yah mintak akak lah sbb kita pun dah buat semalam ehehe... kasi makan org yg berpuasa :D

    Sheila Shafeareen berkata...

    w'salam hai ika heheh yeee akk pun perasa ika ada buat juga...puasa juga keee kemarin

    Acik Erna berkata...

    assalam shella..acik pernah cuba buat tapi letak dalam bekas palstik tu..buat guna daun pandan tak jadi bekas petak tu..tapi tak tau macam mana jadi pahit pulak..air pandan tu ke tak tau la..nanti acik nak cuba resepi shella ye

    azian berkata...

    Betul ckp CK tu Ella, akak pun ada makan kat kenduri CK dulu.Tgk Ella punya pun sedap jer mcm dah terasa kat tekak ni....

    Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More