Khamis, Mac 08, 2012

Kuih Lapis Pandan


Besiaran di petang hari....beberapa hari x buat kuih...se keci pun dah sihat..jd ambik kesempatan melapis kuih yg dah lama x buat...kuih lapis pandan utk sarapan petang ...hemmm sdp lembut....rasa pandan dari air daun pandan asli yg di kisar...ikut kan resepi seadunan di bahagikan dua bahagian,  tp saya buat sampai dua adunan satu adunan utk putih dan satu lagi utk adunan pandan...bukan apa,  tahu jekan rmh ni byk penghuni kalau buat sikit mmg x cukup...ada lebih boleh di kukus balik utk sarapan esok..resepi ambik dari rmh Yatie....x silap Nazrah  pun pernah buat kan.....tq...


KUIH LAPIS PANDAN
Resepi : Yatie

Bahan-bahan
1 1/2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung beras
2 sduu besar tepung jagung
3/4 cawan gula
4 1/2 cawan santan pekat
1 sudu kecil garam

(Bahan B)
Perisa pandan - boleh juga menggunakan jus pandan
pewarna hijau



Cara Penyediaan
Gaulkan semua bahan A dan tapiskan.
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian
Masukkan perasa pandan dan pewarna hijau dalam 1 bahagian adunan dan biarkan warna asal/putih dalam 1 bahagian lagi.
Panaskan kukusan dan sapukan sedikit minyak pada loyang yang akan digunakan.
Masukkan 1 senduk adunan asal/putih dan kukus elama 5 minit.
Lapiskan pula 1 senduk adunan hijau dan kukus lagi selama 5 minit.
Lapiskan lagi adunan putih dan hijau berselang-seli hingga habis. (*bagi adunan terakhir, saya balut tudung periuk dengan kitchen towel agar air tidak menitis ke atas permukaan kuih dan dikukus dalam 15 minit ).
Sejukkan dan bolehlah dipotong.

15 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kak! sedap kuih2 mcm ni :D tgk tajuk pandan terus teringat daun pandan dgn daun pisang kita beli minggu lepas hihihi... kena rajin2 jugak lerr nii drpd membazir layu n kuning daun2 tu sume :D

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ika cayang heheh hemmm dgn pandan le buat cam2 kuih yeee tak....lama nak merasa kuih ika....cepat buat nnt layu kedua2 daun tu heh

Mas berkata...

kak sheila...
rajinnya melapis..
mehh 1/2 loyang..he3
mas tak try lagi kuih lapis pandan ni...
sedappnya tengokk..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salammmm....
waa.. cantikk betul warna kuih lapis tu bila guna warna asli daun pandan.. mmg nampak bezanya bila kita guna pewarna kan? mesti rasa pun sedapp.. rajin pulak tu melapis dlm bekas kecik2 tu..

umi fatihah maisarah berkata...

Assalam sheila.
salam p'kenalan d'hulurkn. sya zura br je jd follower sheila.
hrap dpt same2 b'kongsi cerita, resepi, p'galaman & juga m'jalinkn silaturrahim walau hnya d'alam maya...
sungguh m'narik kuih lapis pndan ni...t'liur sungguh. so weet colour..

Mas berkata...

bestnya tgk kuih lapis pandan akk. sedapnya kalau dpt sepotong dua hihihi

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas-Duniaku- sdp mas rasa nya lembut dan akk guna air pandan asli..cubalah akk bua dlm mould kecik senang cpt masaknya

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Merdiha yep betul tu warna pakai air pandan..bau sdp..lapisan..tp kalau nak cun tambah sikit warna bg terang....lapis dlm bekas kecik aje cpt siap

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Umi tq singah dan jali rakan kita yeee sama kita megeratkan lagi ikatan pesaudaraan..

cuba ye senang aje resepinya main bancuh aje...

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Sheila..
rajin nyer melapis..hehehe mesti bau wangi dari daun pandan bak sini seketui hehehe

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Salam Shiela...pasti harum semerbakkan...hem kesukaan akak ni

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak mama hhehe tulah nak mkn punya pasal sangup melapis hehhehe tp npk cute dan cepat masak letak dlm acuan kecik

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Paty's...mari lah nak rasa ada lg ni...esok pg boleh buat utk sarapan

anymz berkata...

wah nampak sedap..dah lama ada dlm list...huhu

Diana @ Melley Mey berkata...

Comel n cantiknya kuih tu akak.... Cantik lapisannya tu... Rajinnya akak melapis... Kuih tu nampak sedap sgt..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More