Selasa, Mac 08, 2011

Sotong Goreng TomYam Sedap

Salam besiaran di tgh hari dgn cuaca yg x berapa nak cerah ,lauk lunch hari ni sotong grg tomyam pehhh terangkat ..lain kali nak wat cam ni lglah.. mmg sdp, kalau nak buat dgn udg atau ayam pun ok gak...x payah letak air utk kuah lagi sbb air dari sotong tu dah keluar masa memasak, jadinya rasa kuah lagi kawww dan pekat ..

Bahan
Beberapa ekor sotong - potong, basuh dan toskan
3 batang serai - titik
*4 biji bawang merah
*4 biji bawang putih
*1 inci halia
*1 inci lengkuas
Behan betanda * di tumbuk
1 peket pes tomyam/2 ketuk kuib tomyam
5 helai daun limau purut
1 biji limau kasturi - ambik jusnya
Sayuran - keret, tomato, cili potong, batang saderi
Garam/gula
Caranya
Dalam periuk panaskan sedikit minyak tumis bahan tumbuk dan serai titik
Bila dah layu masukan pes tomyam kacau sebati
Masukan pula sotong yg di bersihkan tadi gaul sebati - Sotong akan sendiri mengeluarkan air
Agak sotong nak masak masukan sayur-sayuran kesukaan,daun limau purut, perahan air limau , garam, gula gaul sebati dan rasa
Selamat mencuba
sdp ni mkn dgn nasi panas2 dan telur dadar

8 ulasan:

Mas berkata...

sedappnya sotong tu..
nak sepinggan..

Sari Yusa Ibrahim berkata...

dapatku rasakan keenakkannya tu...

Sheila Shafea berkata...

hai mas heheh sdp boleh nak ratah pun ape salahnya hehe

Sheila Shafea berkata...

hai Sari heheh mmg enak sagat2 sbb kuh nya pekat..manis rasa sotong tu try ye

Nieza berkata...

memang sedap ni...dh lama tak masak sotong goreng tomyam ni...:)

Sheila Shafea berkata...

hai Nieza yee sdp sbb buat pekat2 air sotong yg keluar kalau nak bekuah mcm tomyam biasa kele tambah air...

aidah berkata...

selalunya kalau kat rumah ni lauk sotong cuma dibuat sambal atau digoreng kunyit sahaja. Belum pernah lagi cuba buat masak macam ni, sedap lah nampak

Sheila Shafea berkata...

Hai k.aidah hehe mmg sdp try tau..mcm juga masak tomyam biasa cuma ni semata2 sotong aje...nak ganti gan udang pun boleh..nak buat campur2 pun lagi boleh heheheh

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More