Jumaat, Mac 11, 2011

Sambal Tempe & Kentang

Salam utk semua di hari jumaat yg mulia ..hujan rahmat ni..ok minggu ni kita n3 lauk2 jeeee...masak awal sikit seperti biasa di hari jumaat semua penghuni balik cepat...ada apa dlm peti tu kasi keluarkan negok ada tempe yg dah dua hari x usik..buat grg sambal aje lahhh..kalau ada tauhu grg, kacang tanah lg sdpkan dan kalau nak buat mcm sambal jawa tu yg boleh di simpan lama x yah letak kentang dan tauhu pun x pee.. yg ni sy grg basah2 sikit..jemput le ..
Bahannya
2 keping tempe - potong dadu grg
4 biji kentang - potong dadu grg
3 keping Tauhu - potong dadu grg
1 cawan ikan bilis basuh - grg
1 cawan kacang tanah basuh - grg
2-3 sdb cili kisar
1 keping asam keping/2 sdb air asam jawa
*4 ulas merah
*3 ulas bwg putih
*1 inci halia
Bahan betanda * tumbuk halus
Sedikit garam/gula perasa
Caranya
Telebih dahulu grg bahan utama di atas
Dlm kuali panaskan minyak tumis bahan tumbuk dan cili kisar hingga garing
Masukan asam keping/air asam jawa, garam dan gula kacau sebati
Masukan kesemua bahan yg di goreng tadi hingga semua besalut
kalau rasa nak basah tambah sedikit air
kalau ada lebih boleh simpan dlm peti dan di panaskan bagi kering

2 ulasan:

izahdaut berkata...

adeh..sedapnyer lauk..lapoo terus perut ni..ari ni buat sup sup je..ingt nk buat jugak lauk sambl tumis gini..

Sheila Shafea berkata...

hai Izah jum teman sekali akk makan..nasi panas lg ni..kasi gaul same sambal..letak kicap jemput

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More