Selasa, Mac 01, 2011

Lepat Labu

Hemmmm sdp lembut jeee
Assalamualaikum, salam siaran di ptg hari..n3 minum ptg lewat sikit maklum le hujan2 ni takut nak buka PC...jom same2 kita pekena kuih lepat labu yg lembut lagi sdp ni..sana sini semua dgn buah labu yeeee..berbagai boleh di buat dgn buah labu ni di buat kuih boleh dan di buat lauk pun boleh... kuih lepat ni sy suka mkn sejuk2 baru ada emmmmmmm
Bahan
1 biji labu (sy guna yg sedang)
1/2 cawan gula - boleh kurangkan
2 cawan tepung gandum
1/2 biji isi putih kelapa parut
Sedikit garam
Daun pisang yg di layukan
Caranya
Kupas labu, potong dadu rebus bila dah empuk toskan airnya sejukan dan lecek hingga halus
Masukan tepung dan gula kacau sebati (tepung begantung pada byknya isi labu jgn telebih nnt kuih keras pulak)
Satukan kelapa dgn garam
letakan isi labu di tegah daun pisang dlm 1 1/2 sudu dan letak kelapa ditegak kemudian tutup semula dgn 1 sudu isi labu tadi lipat daun pisang dgn kemas
Kukus selama 15 -20 minit dan sejukan

13 ulasan:

Mas berkata...

lama dah tak makan lepat labu...
sedappnya tengok..

AZLITA AZIZ berkata...

ni baru betul minggu melabu seblog... hihi mana2 pergi semua orang masak labu...
lepat labu ni tak pernah cuba lagi... nampak menarik ! pasti sedap kan??

izahdaut berkata...

Kak siela.. Trasa rasa kesedapan lepat labu neh..
Lama tak makan. Mmg best saya suke sanagt

Sheila Shafea berkata...

Hai Mas yee sdp lembut..mmg dgn labu mcm kuih boleh buat...jemput rasa

Sheila Shafea berkata...

hai Ita yeee betul minggu melabu heheh manis ada lemak2 ada, semua cukup...

Sheila Shafea berkata...

Hai Izah heheh terasa sdp dimkn sejuk nnt beli labu boleh wat yeee kita perbagaikan resepi heheh

Nina Herman berkata...

salam kak, baru tahu labu dapat buat lepat, nice info

Sheila Shafea berkata...

w'salam nina- boleh apa saja juh melayu, lepat, bingka, koci, apam, buat masak gulau heheh silakan...

zarin berkata...

tk pernah makan lepat labu tp kalau lepat pisang ke lepat ubi sedap ;-)

rossalle berkata...

Saya pernah mkn lepat labu tapi versi lain .. Labu+biji sagu dan dan kelapa parut+garam di tengah2 kalau rajin cuba dulu nanti saya tiru..hehe.

Sheila Shafea berkata...

Hai zarin try le lagi sdp rasa lemak labu

Sheila Shafea berkata...

Hai Rosalle hehe ye asalkan resepi labu je pasti sdp nak tambah sagu, gula merah, kekacang pun bolehhhh...

Wana Yusuf berkata...

slm sheila...

dari dapur yatie singgah sini... minta izin copy resepi lepat labu... nampak sedap dan dah tergoda nak buat ni!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More