Isnin, Mac 28, 2011

Masak lemak Ikan Besama Belimbing Buluh

As'Salam utk semua...manu thgari ni buat masak lemak ikan kembung besama belimbing buluh....tp ni bukan lauk utk saya yeee..lauk utk org yg x dlm pantang le heeee..masak sendiri dan negok sendiri je lahhhh..pokok belimbing mmg ada tnm kat belakang rmh..begayut2 buahnya kalau x di ambik terbuang mcm tu aje..buat sambal belacan pun sdp letak belimbing ni...
Bahan
4 ekor ikan kembung
Beberapa biji belimbing buluh
*3 cawan santan
*3 biji bawang putih
*3 biji bawang merah
*1/2 inci kunyit hidup
*3 biji cili api (nak pedas lg letak lebih)
Sedikit garam dan gula
1 keping asam gelugur
Caranya
Tumbuk kesemua bahan yg betanda *
Dalam periuk satukan santan dan bahan tumbuk
Kacau selalu supaya tidak pecah minyak bila hampir gelegak masuk ikan dan asam gelugur
Bila ikan dah masak masukkan buah belimbing, kacau serta perasakan dgn garam dan gula

6 ulasan:

I'm Cida berkata...

lorrr...ini makanan mkn dgn nasi panas dan ikan masin manyak layannnnn lorr.....

http://denuanza.blogspot.com/

ilahjy berkata...

jgn lupa jika byk sgt belimbing tu buat lah sambal hitam pahang leh simpan dlm peti sejuk seminggu pun ok jika cukup kering..sedappp..emmm

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Cida yee sdp ni...pekena pulak gan sambal belacan pehhhh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai k ilahjy tq singah, mcm sdp je resepi dari akk tu...nak jugak rasa sambal hitam pahang tu cam ne ...akk buat yeee..nnt sy nak try pulak

ilahjy berkata...

http://ilahmasakanku.blogspot.com/2011/03/285-selamat-hari-wanita-8-mac-2011-dan.html

http://ilahmasakanku.blogspot.com/search/label/sambal%20hitam%20PAHANG

ni ada 2 N3 pasal sambal hitam pahang tu..cuba lah ya shiela..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak ilahjy terima kasih byk2 mmg npk sdp nak try buat leeeee

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More