Rabu, Mac 09, 2011

Ayam Percik Bakar

Hari ni buat ayam percik bakar je...senang dan simple..sekali arung masak sampai mlm, kalau dah kena ratah habis jugak x dan nak buat lauk mlm heheh..perah dengan jus limau sdp tau...nak cepat kerja ayam tu telebih dulu di kelar dan kukus baru cepat masak dlmnya kemudian barulah di bakar besame2 bahan sos..ok layan nak bahagian mana sila le.. dah siap potong2 ...
Bahan
1 - 1/2 ekor ayam - saya buat 1 ekor ayam belah empat
(sy kukus telebih dahulu ayam tu bg dlmnya masak)
*3 batang serai
*4 bji bawang merah
*4 biji bawang putih
*2 biji buah keras
*1/2 sudu jintan manis/jintan putih
*1/2 sudu ketumba
*1 inci halia
Semua bahan di mesin dan perap pada ayam yg di kukus tadi dlm 1/2 - 1 jam
Bahan Sos
1 cawan santan
2 sudu besar cili kisar
2 sudu besar air asam jawa
*4 biji bawang merah - di mesin
*4 biji bawang putih - di mesin
*1/2 inci lengkuas - di mesin
Sedikit garam/gula
Caranya
Panaskan kuali,tumis bahan betanda *,dan cili kisar hingga wangi
Masukan santan,air asam jawa,garam,gula kacau sebati,rasa dah mendidih tutup api
Kemudian dlm dulang pembakar letak ayam yg di perap tadi dan tuangkan sos keatas ayam lumur sampai semua sebati dan bakar pada suhu 170' hingga ayam keperangan dan sos garing kalau ada lebihan sos boleh di curah pada ayam, sekali sekala tebalik kan ayam
Bolehlah di perahkan limau keatas ayam dan cicah sos

7 ulasan:

izahdaut berkata...

sedapnya kak..bila tengok bebahan rempah ratus bagainya tu..sah sah wangii je kan

Antan Bertingkah berkata...

Sedapnya...terliur tengok...

Sheila Shafea berkata...

hai izah yeee bauk grg dari rempah perap tu... jemput rasa

Sheila Shafea berkata...

hai antah heeee terliur yeee cepat tadah nnt leleh..kemput rasa

aidah berkata...

aduhai tak tahan tengok ayam tu. Kalau anak2 akak tengok mesti they all suruh buat

Sheila Shafea berkata...

Hai kaka aidah heheh cepat membakar...sdp ni meratah..layan

HALAMANKU berkata...

Salam.. Kak Shiela.. salam rindu.. lamanyer x lepak n makan umah akak.. wah akak renovation umah syantiq n best.. akak..sedap tu..terliur dibuatnyer.. bab2 bakarni sukerrr.. he he he

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More