Khamis, Mac 10, 2011

Botok- Botok Ikan Tenggiri

Assalamualaikum buat semua..besua lg di hari khamis yg npk mendung je ni...selagi ada daya selagi tulah kerja x habis2 di dapur, sebelum tuan rmh cuti berehat pjg...rasanya time cuti2 pun kena turun jugak megadap opis dapur..ok n3 batok-botok ikan tenggiri hari ni, semalan npk kat dapur CikManggis terus jatuh cintan di buatnya...mlm td jugah suruh Mr.laling carikan bhn2nya...Alhamdullilah hari ni x kempunan lg mmg sdp leee botok-botok ni..kalau nak tahu rasanya kena le buat yeee heheh, naik bau aroma daun kunyit mmg semerbak time proses megukus..perlu cuba tau..rasanya sesuai tak manu ni utk org dlm pantang..sy rasa sesuai kot sbb ada halia, kunyit dan lada hitam..kalau sesuai nnt boleh buat lg...tq CikManggis dgn resepi yg sdp ni...
Proses membungkus, belum di kukus lagi

Resepi : mamakitchen-cikmanggis.blogspot.com
Bahan
5 keping ikan tenggiri - buang tulang dan potong kiub sebesar ibu jari
5 biji cili kering
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
4 biji buah keras
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas
2 batang serai
Garam dan gula secukupnya
1 tsp lada hitam - tumbuk kasar
1 biji telur
1 biji kelapa parut
1 helai daun kunyit - potong halus (sy tambahkan daun kesum)
Caranya
Kisar semua bahan di atas hingga lumat kecuali ikan dan telur
Kemudian masukan potongan ikan dan gaul rata
Masukan telur kacau rata rasakan garam dan gula agar seimbang
Balutkan dengan daun pisang dan semat dgn lidi agak kemas dan tidak teburai
Kukus sehinga masak (sy kukus selama 20 minit)

3 ulasan:

Mas berkata...

sedapnya botok2...
mas selalu beli jer..he..he..

Sheila Shafea berkata...

Hai Mas sdp ni, petama kali wat mmg sdp rasanya, kalau di bakar sure rasa cam Sata

cikmanggis berkata...

Terima kasih sb sudi cuba resepi ni.Mmg sesuai untuk orang yang berpantang:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More