Khamis, Mac 03, 2011

Soto & Begedil

Hai semua dah siap mkn yeee pasti kenyang tu...hari ni tekak ada sikit megada nak makan soto..x kira lah dgn nasi impit ke atau mee..yg ni sy rebuskan mee segera yg dlm peket tu, sdp jugak kalau x cukup nnt boleh celur bee hoon pulak...kuah soto ni letak santan ada kelayinan sikit, mmg senang sagat bhnnya..dah siap hidang boleh pekena dgn begedil yg di buat tadi, nilah lawannya......apapun jom try...
Dah siap bolehlah di hidangkan besame begedil
Bahan Kuah Soto
1/2 ekor ayam di belah kecil
2 cawan santan
3 batang serai titik
*1/2 inci halia
*1/2 inci lengkuas
*1 sdb jintan manis
*1 sdb jintan putih
*1 sdb ketumbar
*5 ulas bawang putih
*5 ulas bawang merah
Bahan betanda * semua dikisar
Sedikit kayu manis,bunga lawang,bunga cengkih
Garam, gula, perasa
Caranya
Dalam periuk tumis bhn yg dikisar, masukan bunga lawang,kayu manis,cengkih,serai titik tumis hingga naik bau
Bila dah garing masukan ayam biar ayam kecut sebentar,masukan santan dan air (kuah ikut pada kepekatan sendiri)
Masukan gula,garam dan perasa biar hingga didih dan ayam masak
Hidangkan besama tauge, bawang grg, daun sup/daun bawang, limau, dan yg penting sekali sambal kicap baru ada emmmmmmm
kalau rajin bolehlah rebus nasi impit atau celur mee/beehoon

2 ulasan:

izahdaut berkata...

mmg best lah soto..saya punya feberet ni..tak kisah la letak santan ke kan..hehe..

Sheila Shafea berkata...

Hai Izah yee betul tu x nak letak satan pun boleh jadi mcm kuah sup biasa tu..apa pun jemput mkn hehehhe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More