Ahad, Ogos 07, 2011

Onde Onde Buah Melaka


Assalamualaikum ...besiaran di petang minggu...ramadhan ke 7 kita lalui dgn penuh kesyukuran...selang beberapa hari lepas kita buat onde onde pulut hitam...utk juadah bebuka ptg ni pula buat onde-onde pandan buah melaka.... teringin pulak nak mkn kuih2 lama cam ni...kemarin pun dah npk kat dapur Anna Qawina...so hari ni kita pun mencubanya, ok sambil2 tu kat sini nak ambik kesempatan dlm bulan yg mulia, buat ucapan pada Cik Anna kita, moga dpt menyambut kelahirkan org baru di saat-saat masa tedekat ini dgn selamatnya...

Ok jom layan onde onde buah melaka ni dulu...nnt dah bebuka baru tahu kesedapannya...hehhe dah tahu mmg sdp pun.....


ONDE-ONDE@BUAH MELAKA
Sumber : ratuku@myresipi
Onde-onde by AnnaQawina


Bahan-bahan ( 40 biji )
2 cwn tpg pulut
1 1/2 cwn pati air pandan *guna air biasa je letak sikit2
gula melaka @ gula merah
sedikit pewarna hijau
kelapa parut putih di gaul dgn secubit garam *Ana kukus jap

Cara-cara
bancuh tepung pulut bersama pati air pandan & sedikit pewarna.jgn terlalu lembik.
cubit adunan td sebesar guli & lenyekkan di ats tapak tgn.masukkan sedikit gula melaka @ gula merah & tutup kembali menjadi bulat.
panaskan air sehingga mendidih & masukkan adunan td sehingga timbul.
angkat & sejatkan sebentar.golekkan adunan td di dlm kelapa yg telah digaul dgn sedikit garam.
sedia untuk dihidangkan.........

8 ulasan:

♥LOVE2COOK♥ berkata...

This is my son's fav! Looks delicious dear! Selamat Berbuka Puasa ye :)

Cheq Sue berkata...

wah....menu klasik...ramai dah buat ni untuk berbuka...saya je belum sampai seru lagi

Anna Qawina berkata...

ehem..bak sikit..td kita buat lg kak..boh inti kelapa..sedap sgt..ank2 & suami mkn bersungguh2 tau..hehe..nak buat yg hitam lom jumpa tpg pulut hitam lg..taun depan ler

Sheila Shafeareen berkata...

hai love thank's...your son suka yeee...bila free buat ye

Sheila Shafeareen berkata...

hai Cheq Sue... yee ramai dah buat kuih fv di bulan posa....cuba ye

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Anna ye sdp mkn letup2 gula merah dlm mulut...pas seketul seketul ngap....

Juwita Jamaludin berkata...

kak sheila.. lama tak makan ramai yang buat kuih ni kak

Sheila Shafeareen berkata...

hai ita yeee bila posa je mula timbul balik kuih buah melaka ni....

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More