Khamis, Ogos 25, 2011

Iftar 24- Bubur Cha Cha & Keladi


Assalamualaikum salam sejahtera...N3 juadah bebuka puasa semlm...buat bubur cha cha dan keladi...hemmmm habis seperiuk besar ehhhh ehhhh seperiuk kecik lah...kalau buat dlm periuk kecik mmg le cepat habis kan hhehehh ok nak pulak keladi tu di rebus empuk lg leh sdp...kuahnya letak gula merah tu yg gelap kuahnya...

ok utk hari ni dah mmg x ada apa2 lg nak buat...sekut pun dah x buat lg cukup lah dua jenis tu dpt buat dari hasil tagan sendiri, kalau x cukup kita main kuih tunjuk2 jelah...cuma yg lebihnya saya buat kudap2 seperti popia pedas, kuih tiram dan rempeyek...cukuplah...mana yg temampu...pekakas dah siap basuh dan simpan, oven pun dah siap lap...so tingal nak megemas dan melipat baju2 dan segala suku sakat masuk beg je....satu lg sebelum balik kemas rumah dulu....nnt bila dah balik KL x lah penat nak kemas lg....ok SELAMAT BEKEMAS


Bubur/Pegat Cha Cha keladi
Resepi: Yatiememories


Bahan- Bahan
1 ketul keladi sederhana besar
1 cawan bubur cha cha
1/2 ketul gula melaka
1/2 cawan gula pasir
1 cawan santan pekat
3 cawan santan cair
3 helai daun pandan- di simpulkan

Cara Menyediakannya.
Keladi di bersihkan, potong dadu besar, rebus sehingga empuk dan toskan.
Dlm periuk lain, rebus bubur cha2 sehingga empuk, dah siap, lalukan kat air dan toskan.
Masak gula melaka dan gula pasir bersama 1 cwn santan cair, tapiskan.
Satukan keladi dan bubur cha2 yg telah di rebus ke dlm periuk.
Masukkan santan cair selebihnya ke dlm periuk dan tambahkan daun pandan yg di simpul.
Masukkan pula air gula tadi. Masukkan santan pekat dan gaul sebati.
Biarkan mendidih sambil di kacau rata. Setelah siap, tutupkan api dan bolehlah di hidangkan.


1 ulasan:

umi berkata...

salam. sedapnya bubur chacha, lepas makan boleh joget sekali hehe..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More