Isnin, Januari 30, 2012

Kuih Bakar/Bingka Kentang


Besiaran di petang isnin....ptg2 mcm ni cantik le yee mana yg masih lapor tu jom pekena kuih binka/bakar kentang....hemmm kuih yg dah beberap kali buat...nak kata jemu tu x pulak... budak2 pun suka....sbb bekentang kot...lagi pun atasnya garing tu yg buat sdp...kali ni buat dgn warna yg asal x ada campur pewarna pun...mcm yg saya pernah buat petama kali tu hhehe....dan satu lg saja lebihkan kentang rebus yg di potong dadu nak bg ada rasa ketuk2 kentang....bila potong npk cantik aje rupa kentang dlm kuih bingka....tetap menggunakan resepi yg sama....

KUIH BAKAR KENTANG
Source: Kak Jun
Copy: Kak Asma
Copy: Izah Daut

Bahan-bahan ( 1 family... )
2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek
1 biji telur
2/3 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
pewarna kuning atau hijau
1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
3 sudu susu cair(ni akak tambah)
 tambahan sebiji kentang rebus dan potong dadu, kasi masuk dlm adunan


Caranya:
Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
* jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min

15 ulasan:

~K Ham~ berkata...

hiiiiiii..xboleh jadi ni...kena buat jugak mlm ni....nak balik skrg jugak...nak buat kuih bakar kentang....

Sheila Shafeareen berkata...

amboi kak ham...sempat keeee...oo byk masa lg balk terus buat yeee sambil mandi tu kuih tegah bakar hehehe

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum kak sheila..
Sihat ke kak? Mmg best kalau petang2 cam ni dpt makan bingka bakar. Lagi sedap kalau ada orang yg buatkan..heheheh..

tun_telani berkata...

kak sheila... tun je yg tak terbuat2 lagi.. dh lama teringin nk buat, tp kentang selalu je habis wat mende lain. hehe..

rahel berkata...

Salam Sheila...rajinnye buat kuih bakar..adoii..bila la agaknya Rahel nak buat..

Anna Qawina berkata...

wah akak dah keberapa kali ni ? saya skali pun tak buat lagi..heee

cik cek berkata...

Resepi ni lama dah masuk list...cuma buat je lum lagi....mesti sedap ni kan..kan...:)

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Nadz cosk allhamdullilah sihat yee buat utk minum ptg..sdp lembut aje..heheh kalau dkt mmg hantar punya

Sheila Shafeareen berkata...

Hai tun heee akk pun dha beberapa kali buat..ank2 pun npknya suka juga..kalau ada masa nnt buat ye

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Rahel...hehhe utk minum ptg kebetulan ada kentang..tu yg buat..ank2 pun suka

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Anna hhehe dah beberapa kali buat mmg suka..sdp lembut dan lemak2

Sheila Shafeareen berkata...

hai sek dik heheh ada masa nnt buat ye...mmg simple aje...

Mas berkata...

suka bingka..
sedappnya tengok....

Yatie berkata...

mmng sedapkan bingka kentang ni..lemak dan lembut je...rajinnya Sheila membingka..nak order..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak..wahhh dah macam2 variasi ya bingka sekarang...Nampak sedappp ni

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More