Isnin, Januari 16, 2012

Lengkong Sirap Rose


Salam besiaran di hari isnin...hemmmm rutin harian seperti biasalah kan kalau time ank2 sekolah...tugasan2 rmh perlu di selesaikan dulu....ok ni nak n3 satu lg resepi lengkong yg jarang2 jugak le buat....memandangkan skrg ni bebagai pesen agar2 dan bebagai rupa tp lengkong tradisi sirap ni tetap di ingat sepanjang zaman amboi ayat  baik punya.....kalau gi mana2  kenduri kat kg2 pun lengkong ni jelah yg selalu ada....nak pulak time raya tetap jd pujaan hati ku...buat tegahari td jadi dah petang boleh le rasmikan,  lengkong  ni saje je saya masukkan dlm loyang, buat pesen dulu2...pastu potong gan pisau panjang belekok2....hemmm harum wagi sirap rose dan bau pandan.....resepi warisan ni kita ambik dari dapur CMG...kat rumah Kak Rose  pun ada...


LENGKONG SIRAP ROSE
Resepi : CMG-tiffinbiru

BAHAN-BAHANNYA :-)
12 gram agar2 serbuk atau agar2 tali
1100 ml air
2 helai daun pandan, disimpul
1/2 cawan + 2 camca besar gula pasir
1 camca besar penuh sirap rose (mat guna jenama "double-lion")

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Jika guna agar2 tadi, gunting pendek dan rendam 30 minit (guna air 1100 ml tu). Kalau guna agar2 serbuk boleh guna terus. Sini mat tulis guna agar2 serbuk ok. Dalam periuk satukan gula pasir dan agar2 serbuk, kacau rata. Tuang air dan kacau. Jerang atas dapur, masukkan daun pandan dan sirap rose, kacau hingga semua sebati dan masak dengan api sederhana hingga mendidih.
  2. Tapis dan tuang dalam bekas, mat guna loyang 8 inci x 8 inci x 1 inci. Biarkan hilang wap panas dan boleh simpan dalam peti sejuk hingga keras dan dingin. Hidangkan masa berbuka puasa....aduhh nyaman di tekak... (^_*) 
 hemmm kat luar tu panas terik jom jemput mkn lengkong sirap rose..... buat penyejuk tekak

    12 ulasan:

    Mas berkata...

    kak sheila..
    ni salah satu agar2 peberet mas tau..
    boleh makan tanpa henti klu dah ngadap agar2 tu..
    hmmm...terliur lak nengoknya..

    Sheila Shafeareen berkata...

    hai mas betul tu agar2 nilah yg paling sempoi dan sdp...x jemu...dua tiga hari dlm peti pun tetap ok lg....

    ~K Ham~ berkata...

    lengkong sirap rose...dimakan dgn sos kastad cum fruitcocktail...wallaaaaa

    tun_telani berkata...

    salam kak sheila... lama x makan agar2 sirap nih.. kalau dpt mkn tgh2 panas camni mmg sedap.

    Sheila Shafeareen berkata...

    Kak Ham yee ank sheila pun ada jugak tanya tadi mama mkn gan buah2 cam pur pun sdp jugak ni kan..nak pulak letak susu/kasted

    issnita berkata...

    wah lama x kena lengkong mcm ni...sedapnya seloyang pun boleh licin tau jika sesekali kena....

    Sheila Shafeareen berkata...

    w'salam tun ye betul tu..lepas satu2 habis....nyaman lalu masuk tekak

    Sheila Shafeareen berkata...

    hai issnita ye betul tu seloyan buat cepat habis x yag tunggu lama2 dah...sdp nya

    mala berkata...

    Salam kak sheila, terasa sejuk kat tekak. Sedap ni kena musim panas.

    izahdaut berkata...

    panas2 ni mmg layan betul la agar2 gini.. sedap nye kak shiela oii.. anak2 saya suke ni. jelly merah katanya

    Sheila Shafeareen berkata...

    w'salam mala yee sdp akk buat pun x berapa manis sdg2 elok leee tp capat pulak habisnya bila wat lengkong gaya cam ni....laku hehhe

    Sheila Shafeareen berkata...

    hai Izah yeee kan budak2 mmg suka lengkong warna2 cam ni.. kalau letak gula batu leh buat agar2 kering kan...tp kena lebih kan manis....bila kering baru npk gulanya....

    sdp mkn sejuk

    Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More