Jumaat, Januari 13, 2012

Sambal Sardin


Assalamualaikum. salam besiaran di hari jumaat yg indah...manu utk tegahari ni buat sambal sardin...hemmm mmg lama dah x pekena sardin tin....buat tumisan sambal lebih2 dan pekat hemmm kasi merah npk nasi pastu gaul hemmm selera nya....sambil tumis/kuah buat pedas2 baru kawwwwww....nak ikut kan buat sambal sardin ni senang ajeeee..ank dara pun boleh buat...tp kita tetarik pulak gan resepi dari nOOrsha  sbb ada letak belacan tu yg nak merasa nya....biasa buat tumisan x letak belacan....tq akk shere resepi disini...

RESIPI SAMBAL SARDIN
Resipi Asal : noorsha.blogspot.com

Bahan²
Segenggam cili kering -potong dan rendam ngan air panas
1/2 biji bawang besar
5 biji bawang putih
2 cm belacan
1 tin besar sardin Cap Ayam (ape² jenama pun ok)
asam jawa - sebesar syiling 20 sen
sedikit air
1 1/2 sudu kecil garam
1 sudu makan gula

Cara-Cara:
1. blend cili kering, bawang besar, bawang putih dan belacan hingga halus.
2. tumis hingga garing.
3. ramas asam jawa dengan sedikit air. setelah sambal garing, masukkan pes asam jawa, garam dan gula. kacau seketika.
seketika.
4. masukkan sardin dengan kuah2nya sekali. kacau seketika. biar hingga  garing. sesuaikan rasa.
5.Setelah memdidih garing bolehlag di hidangkan
                                                                           .
nak makan cicah sama roti, roti jala, roti canai pun sdp....

16 ulasan:

Cendana Kasih berkata...

pergh...tak tahan tgk...saya kalo masak lauk sardin kat rumah, sure berebut sume orang...

kakna berkata...

sebut je sambal sedap... nak makan sepingan boleh jadi dua..

Amie berkata...

lama tak makan sardin! sedapnya makan dengan nasi panas ni, menjilat jari-jari kalau dah habis makan!

tun_telani berkata...

sekali sekala masak sardin sedap jugak kan =)
xpernah jugak masak yg ada belacan.

Liza berkata...

sardin mmg mnjdi pooojaaaan hati liza....perggghhhh sedapnyaaa....

~K Ham~ berkata...

lauk express ni..mmg menjimatkan masa kak ham..klu anak2 buat permintaan....lepas tu boleh zzzzzzzzzz..

kasihibu berkata...

aduhai sardin ni masak lemak cili api campur pucuk ubi pun pergghhh.....

Sheila Shafeareen berkata...

hai Ck mmg pun aku kalau msk lauk sardin mcm ni...menjilat kuah sampai pinggan licin hehhehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kakna yee betul betambah nak pulak ada ikan masin ..beselera gitu

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Amie heheh ebtul kata akk tu sampai menjilat jari jemari...saya pun lama x buat ...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Tun tulah nak cuba tumis sama belacan sdp tau...try yeeee lagi pedas lagi kawwww

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Liza hehehh fv semua ank2 punsuka kasi gaul sama nasi nak buat nasi grg sardin pun sdp kan....

Sheila Shafeareen berkata...

Hai K Ham manu yg jimat cepat di masak dan cepat di mkn hehhe menjilat gitu

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kasihibu heheh ye pernah juga buat masak gulai kari dan masak lemak sardin bekentang pehhhhh sdpppp

izahdaut berkata...

lamaaa dah tak makan sardin. nak cikit kak shiela. hehe

quinnie berkata...

kak shiela..saya hari ni teringin nak makan sardin tapi malas nak masak...kekeke...buat sambal tumis mesti lagi sedap rasa dia...pedas2 gitew..:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More