Khamis, Januari 05, 2012

Nasi Kerabu Biru & Ayam Percik


Salam... besiaran di hari khamis....hemmm seperti biasa dah mula buka sekolah pasti le bz masuk dapur utk masak juadah tghari, emak2, ibu2, umi2, mama2 semua masak apa tu hari ni... ... ank2 balik sure lapar punyakan hehhe.... tghari ni rmh kita hidangan dgn nasi kerabu biru dan belauk kan ayam percik..hemmmm sdp...masing2 mmg pengemar nasi kerabu...x kiralah kuning ke biru sama je....tp bab sambal kelapa tu kena buat lebih  maklum masin2 suka,  kalau letak byk2 baru sdp....biasa mkn sama ikan celup tepung...tp hari ni rajin sikit lahhhh...buat aym percik...bakar masuk oven je resepi ayam percik sy ambik dari dapur Cikmin tq ye....hemm harum nya bau...jemput mkn


NASI KERABU

Bahan:
Nasi di tanak seperti biasa ~warnakan kuning/biru 

Bahan utk kuah tumis :
5-8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Sedikit halia
1 biji kelapa parut
1 batang serai
Cili kisar
1-2 ulas asam keping
Garam/gula secukup rasa

Bahan sambal kelapa ikan
3-4 ekor ikan kembung sedang
1/2 biji kelapa parut
1 labu bawang besar
1 biji cili merah
Sebuk lada hitam
Garam/gula

*Bahan2 ulam seperti biasa yeee dan nak belauka apa ikut suka, jgn lupa letak budu*

Caranya:
Utk kuah tumis:
Sebiji kelapa, sediakan santan
Kisar bawang merah, bawang putih dan halia.
Tumiskan bahan-bahan yang kisar sampai naik bau
Setelah naik bau, masukkan cili kisar ...kalau suka pedas, letaklah lebih, kacau sampai naik minyak
Masukkan santan dan serai yang telah diketuk...masukkan cili merah (jangan potong)...
Kacau dan masukkan asam keping, masak hingga agak-agak pekat perasakan dgn garam/gula

Utk sambal kelapa ikan:
Ikan kembung di bakar
Kelapa digoreng tanpa minyak sehingga  keperangan...
Kelapa goreng dikisar supaya sederhana halus ~ kalau rajin nak tumbuk pun boleh
Ikan bakar diambil isinya dan campurkan ke dalam kelapa goreng tadi
Bawang besar dan cili merah dihiris, campurkan kedalam kelapa gaul rata-rata,  tambahkan  serbuk lada hitam,  garam/gula secukup rasa...


AYAM PERCIK
Resepi  :Ayam Percik ala Cikmin

Bahan untuk ayam:
1/2 ekor ayam
5 ulas bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 btg serai
serbuk lada sulah
garam
(perap ayam dgn bahan2 diatas)
Bahan untuk sos:
10 ulas bawang merah kecil
5 ulas bawang putih
3 btg serai
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
3 biji buah keras
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil ketumbar
(semua bahan diatas kisar halus)
15 tangkai cili kering-dikisar(pedas ikut suka)
santan RM2
garam/garam/perasa
* sy tambah 1 inci kunyit hidup

Cara2nya:
Tumis bahan-bahan yg telah dikisar halus bersama cili kering kisar hingga naik baunya,masukkan santan dan biar sampai pecah minyak.Masukkan garam,gula dan perasa jika suka.
Bakar ayam yg telah diperap sama ada guna oven(suhu 165c selama 1 jam) atau dapur arang.Kemudian tuang sos diatas ayam yg telah siap dibakar.


12 ulasan:

Kamalia berkata...

Sedapnye kak ns kerabu tuh..terliur..

cik cek berkata...

Sedapnya nasi kerabu...lapo pulak perutku..:)

ady berkata...

as-salam
cantik nasi tu warna biru...sedapnye ayam percik sungguh menyelerakan yummy..

Cendana Kasih berkata...

rajin akak buat nasi kerabu yer... sedap nampak...tapau sikit yer...hehe

mala berkata...

berkenan dgn ayam percik

quinnie berkata...

sedapnya nasi kerabu saya suka...tapi selalu buat tak berapa nak menjadik cam saya selalu beli..tu yg malas nak buat sendiri...hahahha

Amie berkata...

nasi kerabu!..... ni kita dah siap cuci tangan,duduk bersila tunggu sepinggan nasikerabu biru dengan ayam percik! sedapnya...

izahdaut berkata...

kak shiela nak satu set. buat dinner. hehe

tun_telani berkata...

rajinnyer!!!!!!!!! bagi tun kalau nasi kerabu ni mmg extra special nyer menu. perlu di request few days in advance utk siapkan mental. hehe... lama berperang kt dapur baru siap nih.
erk... ke tun je yg kurang skill masak nasi kerabu? hehe

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Akhir2 ni kan, anak akak suka mkn nasi kerabu berbudu. Pelik jgk, dulu tak suka. Tp ibu dia belum pernah msk nasi kerabu, kena buat nmpknya.

Nasi kerabu sheila simple je ye.......mcmna org kata letak bunga tu?

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam sheila...sedapnya nasi kerabu BIRU lagi lak tu...mai bawak pinggan nih!

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

sALAM SHEILA AKAK BARU BUAT NASI KERABU TAPI KENAPA EEK....COLORNYA JADI BIRAT...GELAP. YANG INI SO SWEET WARNAYA

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More