Jumaat, Jun 28, 2013

Stew Ayam (Breakfast)

Assalamualaikum...Salam Jumaat jemput sarapan sama....:-)


Kelentang kelentung heee pg2 dah turun opis...lepas solat subah terus besauna di dapur...plan manu sarapan dari mlm td dah di pikirkan...hemmm sdp tau....simple dan bekhasiat...4 keping roti cicah sama stew aym pun dh kenyang...dgn rasanya yg sebati dan kuah yg pekat2 tu pehhh syok menghirup...Stew ni kalau x habis boleh masuk peti ais..nak mkn pehangatkan balik..tp yg pasti x sempat nak ada yg lebih2 pun..sehari dah habis punya..nak mkn sama nasi pun boleh...tp sy lebih suka dgn roti....apa lg jemput sarapan :-)


RESEPI STEW AYAM

Bahan-bahan:

1/2 ekor aym potong kiub
2 biji bawang besar ~ potong dadu
5 ulas bawang putih (jgn hiris/potong, sebiji2)
2 sudu pes bawang - resepi di bawah
1 batang lobak merah ~ potong dlm 1 inci
2 biji kentang ~ belah 4
2 helai daun bay
2 sudu tepung gandum
1 sudu kecil serbuk lada hitam
Garam dan gula
Sedikit daun bawang, sup dan bawang goreng ~ utk hiasan
Minyak untuk menumis
Air secukupnya.

Cara-cara
Ayam siap di potong lumur dgn lada hitam. Panaskan minyak didalam periuk goreng seketika ayam td jgn masak sangat ada perang sikit terus angkat
Tumiskan bawang putih, bawang merah, lada hitam dan daun bay.
Masukan air secukupnya, letak kentang dan lobak kacau rata. Tutup sekejap
Kemudian masukan ayam td, tutup dan masak lagi selama 10minit atau sehingga sayuran empuk/lembut.
Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. masukan pes tepung gadum yg di bancuh dgns sedikit air, kacau sebati bg kuah pekat
Hidangkan dengan ditaburkan dgn bawang goreng, daun sup dan daun bawang.


Rabu, Jun 26, 2013

Sata Ikan

Assalamualaikum...salam ceria


lg satu makanan pantai timur yg menjadi kegemaran keluarga...hemmm kalau balik temerloh x beli sata mmg x sah...sambar RM 10 pun x cukup...lg satu kalau balik kg kedua sure lalu ikut pantai ganu punya.. dah alang2 lalu, kat situ pun tepi jln ada gerai2 yg jual sata...mkn tepi pantai mmg syok layan heeee, kat kl ni manalah nak jumpa gerai jual sata...melainkan di pasar ramadhan je ada jual, tu pun pehhh mak hai paham2 leee harganya :-)...kira buat sendir lg bebaloi..rajin dgn tidak je ....yg rasa nak mkn tu kenalah rajin2 buat..secara x langsung boleh belajar dan tahu cara2nya....bhn2 penyediaan pun ssenang, x jd masalahkan heeee..sata buat sendiri x payah nak cucuk2 bagai dgn besi pemanggang, sata homemade sy ni pulak telebih rajin buat dlm dua bentuk, satu bentuk biasa, satu lg di ubah suai bentuk segi tiga....amat sesuai di panggang dlm pemanggang ajaib...sdp cubalah :-)


SATA IKAN
Bahan- Bahan
1 kg ikan - Ikan kembung, ikan sardin, ikan selayang
1 biji kelapa parut muda
1 biji bawang besar
1 inci halia
1 susu lada hitam - tumbuk
 3 tangkai cili padi - racik
Garam/gula
Daun pisang - untuk membungkus
Lidi atau staples


Cara Menyediakan Sata
Seperti biasa basuh dan buang perut ikan, belah ambik isinya ikan saja, di tumbuk atau kisar
Bawang besar, halia, kelapa parut di tumbuk halus atau kisar
Dalam bekas besar satukan semua bhn2 yg dikisar tadi
Masukan lada hitam tumbuk, cili pd yg di potong, garam/gula gaul  bg semua sebati - gaul dgn tangan lg snng
Daun pisang di lipat kon dan letak inti di dlm semat dgn lidi atau ketip dgn staple
Bakar diatas kuali lepar atau dlm pemanggang ajaib - dpt bakar dgn arang lg harum..
Bakar selama 10 - 15 Minit sambil di tebalik-tebalikan - bergantung pada tebalnya inti



Selasa, Jun 25, 2013

Chicken Curry Pie

Salam sejahtera


Sarapan apa pagi ni...moga dpt sarapan yg bekhasiat ye...lepas bebuka smlm ingat sempat le nak n3 kat sini rupanya hemmm tebongkang dpn tv.. selesai solat magrib mata berat je...baring dpt tv nak negok berita pun telelap2 :-)..pastu negok master chef pulak...alih2 lupa lg ..pg ni baru le ada time :-)...masuk je rumah Kak Nor67 smlm pg terus hati bedetik ehhhhh cantiklah tu boleh lah try buat utk manu bebuka...bhn2 pun npknye mudah2 aje...mmg khas buat utk bebuka..sian ank2 telan air liur...siap pesan tu pie ni mama punye buat  utk bebuka baru potong heee...sabo jelah dia org..hemm sdp inti dlm sy grg basah2 sikit..rasa kari mmg layan kulit tu ragup rapuh je...suka bahagian atas tu garing2..bahagian tepi dah bawah cantik masaknya..perang je....boleh le buat lg....next nak letak cheese pasti sdp....


CHICKEN CURRY PIE
resipi : K.Nor@SecubitGaram
sumber resipi : Sariyusa

Bahan-bahan 'Short Crust Dough': (sesuai bagi inti yang masin/pedas)

250 gm tepung gandum
140 gm mentega
1 sb gula kastor
1 sk garam ~ k.nor skip sbb butter dah ada rasa masin
1 biji kuning telur

Cara menyediakan crust:
1. Ramas mentega dan tepung dengan hujung jari sehingga menjadi seperti serbuk roti.
2. Campurkan gula kastor dan garam, gaul lagi.
3. Masukkan kuning telur dan uli sehingga menjadi doh.
4. Canai sebahagian doh dan letakkan pada acuan pai. Bakar 180'C selama 20 minit.
Cara mencanai doh boleh lihat di sini
* k.nor simpan doh yg telah siap dalam peti ais lebih kurang 30 min sebelum digunakan.
Bahan2 inti :
250gm isi ayam ~ dipotong dadu
1 labu bawang besar ~ dipotong dadu
2 ulas bawang putih ~ dicincang
1 bj ubi kentang ~ dipotong dadu
1 btg lobak merah ~ dipotong dadu
1 batang celery ~ dipotong dadu
1 sudu besar rempah kari ayam
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
1/2 cawan susu segar
garam dan gula
1 sudu besar tepung gandum
3 sudu besar minyak

Cara:
Panaskan minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu dan wangi.
Masukkan ayam dan ubi kentang.
Goreng hingga ayam bertukar warna.
Masukkan serbuk kari, lobak merah dan celery.
Kacau hingga sebati.
Masukkan susu segar dan kacau.
Perasakan dgn garam dan sedikit gula.
Renihkan sehingga kuah menjadi pekat dan hendaklah dikacau sesekali supaya inti masak dgn rata dan tidak berkerak.
Masukkan tepung gandum dan kacau rata.
Padamkan api dan ketepikan.

Cara assemble pie ayam:
Keluarkan doh dari peti ais dan ambil setengah darinya dan canai nipis (saiznya melebihi dr saiz loyang)
Kemaskan bahagian dalam pastri dan juga bahagian tepi loyang.
Cucuk dgn garfu dibahagian dalam pastri supaya tidak menggelembung bila dibakar nanti.
Bakar dlm oven yg telah dipanaskan (180C) selama 20 min.
Keluarkan dr oven dan masukkan inti ayam. Ratakan.
Tutup dgn lebihan doh yg dah dicanai.
Kemaskan bahagian tepi loyang pie dan hiaskan mengikut kreativi masing2.
Sapu dgn kuning telur yg dah dicampur dgn sedikit susu segar.
Bakar sekali lg lebih kurang 20 - 30 min atau bahagian atas keemasan.
Keluarkan dari oven dan biarkan seketika, kemudian keluarkan dr loyang pie dan hidangkan.

* utk memudahkan proses mencanai dan mengalihkannya ke loyang, gunakan 2 helai plastik atau kertas baking yg diletakkan dibawah dan atas doh (boleh rujuk link pd resipi doh/crust di atas)
** k.nor guna loyang pie 8"


Isnin, Jun 24, 2013

Tapai Pulut

Assalamualaikum...Pada yg bepuasa tu selamat ye....


Test-test, cuba- cuba heeee org lain dok test2 buat biskut raya..sy pula cuba buat tapai pulut...1st tu...dlm hati hrp2 menjadi le...bila hasilnya dah npk dua hari pehhh bebunga hati... alhamdullilah menjadi juga tapai ku..berair-air lg...manis sedang2 elok je....utk pecubaan ni try buat dlm 1/2 kilo je, tu pun Mr. Bos kata byknya buat sapa nak mkn hee sy lah yg nak mkn, ank dara pun suka juga :-)...alang2 sukat beras pulut teruskan jelah buat 1/2 kilo tu....lg pun snng nak agak...dpt byk juga bila dah di bungkus....tp kan mmg le tak cukup lepas satu satu habis laku....nak pulak bila masuk dlm peti ais mkn sejuk2 sdp....kiranya pecubaan ni menjadi bolehlah raya nnt sy buat byk...InsyaAllah...kiranya lg seminggu nak raya 3,4 hari dah kena memproses tapai heee...sama naik dgn nak buat biskut raya tu heeee....InsyaAllah kalau sihat tubuh badan...


Tapai Pulut

Bahan2
1/2 kg beras pulut - rendam  4 jam
11/2 - 2 sudu kecil ragi - yg telah dihancurkan
Daun pisang - utk bungkus tapai
Lidi untuk semat / Stapler

Cara2
Basuh dan tos beras pulut, kemudian kukus selama 1/2 jam kemudian kuarkan pulut tu gaulkan dengan air panas kemudian kukus skali lagi. Setengah org yg pandai masak pulut dia akan masak mcm masak nasi sbb kukus pulut lama.so terpulang cara masing2.
Pulut dah masak sejukkan pulut dengan meratakan pulut atas tray/talam untuk senang tabur ragi
Bila pulut dah sejuk taburkan ragi sama rata keatas semua pulut. Kemudian terbalikkan dan ulang langkah tabur ragi keatas pulut.
Tabur ragi dengan mengayak guna penapis teh
Gaul mesra pulut dengan ragi pastu boleh mula membungkus dgn daun pisang atau terus masuk tuppware
Simpan tapai pulut dalam bekas yg bertutup. * Jgn masuk peti ais pulak, selepas dah menjadi dua mlm boleh le simpan sejuk *
Perap selama dua malam dan tapai akan menghasil kan air, InsyaAllah menjadi

tapai ni saya perap dlm bekas dua mlm, bila dah menjadi baru saya bungkus dan sejukan


Jumaat, Jun 21, 2013

Laksa kari Ala Cina

Salam Sejahtera


Semalam pg npk resepi ni kat rmh Kak Zana Fahmi..terus tepikir wahhh bolahlah cuba buat hidangan bebuka...dlm tegahari g kedai cari bahan2..tu pun ada yg x mencukupi kat kedai sebelah rmh, udang dah habis....ada udang lg sdpkan :-)....npk resepi pun x lah susah mana lebih kurang kuahnya mcm kari ayam aje..pastu mkn sama laksa...satu kelainan x pernah lg rasa tu yg nak menerai....boleh tahan juga sdpnye mmg ada ala2 mee kari cuma bhn hias tu ikut sama hiasan laksa asam..letak bawang, timun, cili, limau potong,...sdp lg kuahnya ada rasa pedas dan masam masin tambah sikit lg garam..tp jgn le telampau byk letak masin pulak kuah kari, kira agak2 le sesuai dgn rasa.....laksa putih kan rasanya tawar..so bila dah di letak kuah kena lah ada rasa masam2 sikit...baru sdp mkn, resepi asal dari dapur Tun Talani yg di ambik dari buku masakan yg di belinya tq Tun..kalau nak tahu rasa cuba lah buat ye :-)


KARI LAKSA ALA CINA
@blogsurirumah
sumber : Tun Telani

Bahan A

2 ketul leher ayam - tun guna 1 dada ayam
6 cwn air
1/2 cwn minyak masak
2 cwn santan

Bahan B
1/2 labu bawang besar
1 inch halia
1 btg serai
2 ulas bawang putih
10 tangkai cili kering - sama mcm tun, 2 sb cili mesin
1/4 cwn udang kering

Bahan C
3 ekor udang
2 sudu makan isi kerang - yg ni takde
3 bj bebola ikan - pun takde

Bahan D
1 inch kulit kayu manis
1/2 cwn serbuk kari daging - tun letak 2 sb
15 helai daun kari

Bahan F
2 cwn laksa- rendam dlm air panas - tun guna laksa kering, rebus
1 bj telur rebus
2 sb hirisan timun
1 bj tauhu pok
1 tangkai daun sup
1 sk bawang goreng

Cara2:
Panaskan minyak dan tumis bahan B yg telah dikisar hingga harum dan kering
Masukkan Bahan D, ayam, dan kacau.
Masukkan santan, tutup periuk dan kecilkan api. Masak 10 minit hingga santan pecah.
Masukkan air, bahan C dan E. Masak selama setengah jam - tun masukkn tauhu pok sekali.
Masukkan bahan F dlm mangkuk dan tuangkan kuah.
Tabur bawang goreng dan daun sup.


Khamis, Jun 20, 2013

Biskut Bangkit Susu

Assalamualaikum..salam sejahtera buat semua


Pada yg bepuasa sunat hari ni selamat bepuasa ye...jom kita membangkit.....ni ptg semlm punye projek..sekali masuk kemulut nak bekali2...sdp cuma lain kali buat kena kurangkan manis, pada saya lah.. ..tp tetap sdp..bila dah sejuk ringan je biskut ni...di luar ragup dlm pula rapuh masuk kemulut cair jadinya...masa nak susun pada try jgn susun rapat2 tau jarak2 sikit dlm 2/3 jari sbb biskut akan megembang bila di bakar...saya dah testing sebelum puasa so dah tahulah mana yg kurang dan yg lebih..insyaAllah boleh le buat utk raya nnt...resepi yg senang ni dtgnya dari kak Fida MyR..tq kak


tunggu sejuk baru masuk dlm balang

    Bangkit Susu
    Resepi : Kak Fida MyR

    Bahan-bahan ( 60-70 keping )
    250 g tepung ubi/tapioca flour
    1 helai daun pandan - gunting kecil
    2 sb gula icing
    3 sb susu manis (60 g)
    100 g majerin/mentega - lembut

    Cara-cara
    Sangar tepung dan daun pandan hingga ringan dan sejukkan.Ayak tepung ke dalam sebuah mangkuk.
    Campurkan gula dan susu manis dan uli lalu masukkan pula majerin/mentega sedikit2 dan uli
    hingga adunan lembut dan boleh dikepal.
    Canai doh dan terap dengan penerap pilihan.Susun atas dulang pembakar.
    Bakar pada suhu 150C selama 12-15 min atau ikut kepanasan oven masing2.
    Sejukkan bangkit atas redai.Simpan di dalm bekas kedap udara.
  *   utk hiasan saya ambik sejemput adunan dan letak warna kesukaan, di gentel2 kecik letak tegah2 biskut*


Jumaat, Jun 14, 2013

Mee Udang

Salam Sejahtera


Alhamdullilah betemu lg di jumaat yg indah...cadangan suruh buat dari mlm td...balik sklh x nak mkn nasi...abg, kakak nak mkn mee udang katanya....siap sudah sajian utk teghari ni, abg kata balik lepas solat jumaat baru mkn, kakak pula sampai rmh bersihkan diri terus nak mkn ..x sabar katanya bau kuah yg harum di dapur heee...mmg sdp tau walau pun ada yg x lengkap, tauhu grg jeee...mkn mee udang ni sdp letak kuah lebih2...rasa kuah dari udang tu yg buat manis....nak pulak kuah tu pekat2 dgn rasa kentang,,kita suka letak tauge dan bwg gereng lebih...baru syok...cuma satu je x ada cili jeruk..apa pun ni dah cukup sdp juga..resepi yg mudah ni kita ambik dari dapur Dayang..rindu pulak masakan dari adik seorng ni...miss u...jemput semua :-)

Mee Udang

Resepi : Che' Iza@Myr
Sumber : DayangJack@DapurKu SaYang


Bahan-bahan: ( 3-4 org )
1/kg mee kuning
300 gm udang saiz L
4 sb lada boh / lada giling
*4 ulas bawang merah
*3 ulas bawang putih
*1 sb udang kering (DJ tumbuk halus) - sama juga letak lebih dlm 2 sd
*1/2 inci halia
1 sb petis (DJ guna belacan bakar) - guna belacan
3 sb sos tomato
1 sb sos cili (DJ letak lebih sket)
keledek / kentang yg tlh direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah)
gula n garam
taugeh n sawi
daun bawang n bawang goreng

Bahan-bahan yg DJ tambah : sy ikut
kiub ayam
sos ikan
kentang (direbus empuk dan dikisar dengan sedikit air)
tauhu goreng
telur

Cara-cara
Rebus udang hingga masak... tapis keluar udang n asingkan.. Air rebusan jgn buang....
Tumis lada boh hingga garing... Kisar bahan bertanda *... Tumis lak bahan kisar.... hingga betul garing n naik bau....
Masukkan air rebusan udang.. biar kuah mendidih... Masukkan sos tomato, sos cili n petis... Renehkan kuah
Masukkan garam n gula... bergantung pada citarasa masing.... Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama lagi sedap....
Letak keledek/kentang yg tlh dilenyek utk memekatkan kuah... Tapi kuah ni dah cukup pekat sbb ada letak sos... so depend masing2lah eh...
Celur mee, taugeh n sawi.... Masukkan udang yg telah direbus tadi... tuang kuah n taburlah dgn daun bawang n bawang goreng....


Khamis, Jun 13, 2013

Spagetti Meatballs & Meatballs Carbonara

Assalamualaikum


Maaf lah ye ni manu sajian yg saya buat jumaat lepas...mmg cantik, kebetulan hari kelahiran saya jatuh pada hari jumaat tu ingat nak mkn luar aje..tu tup Mr.bos kata balik lambat sikit alah alasan lah tu suruh org rmh masak sendiri hahahha... pikir2 nak masak ape yekkkkk..last2 buat manu western lah..lg pun lama x buat...x aci kan b'day sendiri... sendiri yg masak wahhhhh sedisssssss :-( x pelah iklas dari hati....yg bestnye buat sampai dua jenis tu...masak lebih kuah baru puas mkn....pilih je mana yg suka...npk gaya mmg kedua2 kuah laku....mlm tu adik ipar dtg mmg langkah kanan le rezeki sekeluarga merasa.....mari2 kita negok resepi ..mcm nak buat lg lah pulak sabtu ni heeee :-)


sdp dimkn ..pilihan ada dua kuah


Resepi Spagetti Meatballs

Bahan-bahan
400 g daging cincang
1 biji ubi kentang
1 biji telur
1 ulas bawang merah – dicincang halus
1 sudu besar lada hitam – ditumbuk
1 1/2 sudu kecil garam
Sedikit tepung gandum

Sos spaghetti
1 cawan daging cincang
3 ulas bawang merah – dicincang halus
3 ulas bawang putih – dicincang halus
2 biji tomato – dihiris nipis
Cendawan butang - hiris nipis
Karet - hiris nipis
250 g tomato puri
250 g sos tomato
1 kiub stok daging
1 sudu kecil lada sulah
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara-caranya:
Untuk bebola daging (meatballs): potong ubi kentang, rebus sehingga empuk. Kemudian, tos dan lenyekkan dengan sudu.
Gaulkan daging cincang, ubi kentang, telur, bawang merah, lada hitam dan garam hingga sekata.
Ambil sedikit adunan dan bentukkan menjadi bulat dan salut dengan tepung gandum. Susun bebola daging dalam dulang yang disapu dengan tepung gandum.
Panaskan minyak dalam kuali, goreng bebola daging dan pastikan bebola daging masak sekata.

Untuk sos spaghetti: tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau, masukkan daging cincang kacau seketika, masukan tomato puri, sos tomato, buah tomato, stok daging, lada sulah, candawan butang, karet dan garam secukup rasa. Masukkan sedikit air jika perlu. Kacau hingga sekata.
Masukkan bebola daging dan masak sehingga kuah menjadi pekat.
Untuk spaghetti: rebus dalam periuk, tambah sedikit garam. Angkat apabila spaghetti sudah lembut dan toskan. 
Gaul pasta dengan sedikit minyak zaitun atau butter.Siap untuk dihidangkan...untuk hiasa saya tambah dgn Capsicum dadu dan sosej

Resepi:  Meatball Carbonara ada di sini cubalah mmg sdp


Rabu, Jun 12, 2013

Biskut Semprit


Salam sejahtera...semlm pagi punye projek...saje test menjadi ke tak biskut samprit yg dah lama nak buat...jadi juga ye...ragup, sdp cair di mulut heeee..senang je rupanye...nnt ada waktu teluang nak cuba pula semprit susu dan semprit cheese..kat atas tu nak npk cun pandai2 le tabur coklat urai ke, gula2 manik ke, sy just tabur gula halus yg di warnakan je...pink lg :-).. npk gayanya seisi rmh pun suka... kira boleh buat lg...ok jom semak resepi biskut semprit yg sdp ni...


Biskut Semprit
Resepi : Kak Nzeila MyR
Sumber : Kak Rose

Bahan-bahan 
300g butter
160g gula aising
100g tepung jagung
160g tepung kastard
240g tepung gandum
2 biji kuning telur

Cara-cara
Pukul butter, gula aising hingga kembang.
Masukkan kuning telur, kacau sebati.
Masukkan semua jenis tepung, gaul dan uli sebati.
Terap atas loyang. Untuk hiasan ceri, coklat rice atau coklat chip, boleh letakkan sekali.
Bakar 150C selama 20 minit


Khamis, Mei 30, 2013

Roti Jala & Kari Ayam


Assalamualaikum...hari ni kira ada rajin sikitlah, x byk pun kata org rajin2 manja....kebetulan ank2 pun request dah lama x mkn roti jala cicah kuah kari...hemmm boleh lah, boleh lah mama buat kan utk 1/2 kilo aje...nak sampai 1 kilo x daya den heee...mkn tegahari merangkap minum ptg terus..utk mlm nnt pikir lain pulak...rasay2 nye utk mlm x masak ko..ingat mcm nak mkn burger beli lah.....kwang kwang kwang :-)..resepi roti jala masih sama yg pernah saya buat disini...jom semak


ROTI JALA
Resepi : Pn. Zalin Zalina


Bahan:
1 kg tepung gandum
1/2 cawan minyak masak
4 sk tepung susu
1 sk garam halus
Air secukupnya
Sedikit pewarna kuning

Caranya :
Dlm bekas besar satukan tepung, susu tepung, garam gaul
Masuk air sambil di kacau beselang seli dgn minyak kacau hinga tidak beketul tepung
Jagan telampau cair seakana dunan kuih ketayap
Dan masukan sedikit pewarna
panas kan kuali leper dan boleh lah di jala

* sy buat 1/2 adunan aje...bahan lain di kurangkan

cicah sama kuah kari aym...kalau ada kuah pegat durian lg sdp...



Ahad, Mei 26, 2013

Nasi Belauk


Assalamualaikum...pg2 minggu dah besiaran ye...apa lg kerja pun bukanya byk nak buat..time cuti2 ni dirmh dah ada yg menolong so selamat le..pg ni sarapan dgn nasi belauk..haaa tambah le berapa pinggan nak tambah pun tak pe..senang sekali arung masak sampai ke lunch...rasanye lunch x mkn kot sbb dah kenyang....cuti2 ni snng masak mcm ni je..x payah nak berulang2 kedapur..melainkan terlebih rajin tu nak mkn yg mcm2...sejak bekongsi hidup sama org pantai timur ni kena le selalu buat manu2 dari sana...ambik hati cik abe katakan hee :-)...ceh wahhh..alah saja gurau2 pg2..x gurau x besiri pulak kan :-)....apapun saya suka manu nasi belauk ni sng peyediaannya...belaukan gulai ikan tongkol @ ikan aya, sambal belacan, ulam timun itu pun dah cukup selera...alhamdullilah kenyang...


Nasi Belauk
Sediakan Nasi Putih, Sambal Belacan, Ulam Timun

Resepi : Gulai Ikan Tongkol

Bahan-bahan:
Ikan tongkol - dicuci dgn air asam jawa dibersihkan, rebus ikan dan letak 2 keping asam keping
1 biji timun - belah dua dan poting kecil
6-8 ulas bawang merah
1 1/2 inci lengkuas
1 sudu besar cili kisar
1/2 sdt serbuk kunyit - sy guna kunyit hidup dlm 1/2 inci
2 keping asam keping/gelugur
Santan - angaran cukup untuk ikan
2 biji lada hijau
Garam dan gula

Cara-caranya:
Tumbuk atau kisar bawang merah, lengkuas, kunyit dan lada kering hingga lumat/hancur.
Dalam periuk masukan santan dicampur dengan bahan tumbuk/kisar tadi dan terus masak kacau selalu jgn sampai pecah minyak
Masukkan ikan yang telah direbus tadi, timun yg di potong, lada hijau, asam keping..kacau pelan2 supaya santan x beketul
Perasakan kuah dgn garam dan gula (gulai ni lebih sedap ada rasa masin, sedikit manis dan pedas
Bila agak timun pun dah masak kuah pun mendidih boleh lah tutup api


Sabtu, Mei 25, 2013

Pulut Sambal


Selamat becuti semua...semoga urusan kita semua di pemudahkan :-) ...perancangan bejln2 minggu dpn  so minggu dpn kita ceta lah ye...story mory pg ni kerja2 bejln mcm biasalah..buat apa yg patut...kes seawal pg dah bagun... mcm biaslah cuti sklh ke x cuti ke tetap diri ku bangun awal...pg2 dah menanak pulut..brg 2 semua dah ready mlm td...sambal pun dah buat...pg ni kita besarapan dgn pulut sambal...4 bungkus Mr.N bawa g opis opsss hari ni kena kerja lebih sikit haha sbb nak buat duit utk raya paham2 jelah ye :-)...nak ceta..... pulut ni sy tanak dlm rice cooker je... lg senang masaknye pun cpt...cara2 buat sama je mcm tanak pulut yg di kukus dlm kukusan tu.....nak lg sdp mkn sama ikan masin, kelapa parut, sambal tumis..pehhh mmg menyegat...lepas pekenan pulut apa lg babam le haaaaa...kita gurau2 je....ok lah jom cuci mata...:-)


Bahan2
2 cawan beras pulut
Santan secukupnya
Daun pandan
Sedikit garam 

Cara
Rendam beras pulut semalaman
Basuh beras dan toskan
Panaskan air dlm rice cooker
Lapik kukusan dgn daun pisang dan masukan beras pulut 
( kalau beli rice cooker mesti dpt bekas kukusan)
Masukan santan betul2 paras lebihkan sedikit saja dari paras beras
Masukan garam 
Letakan daun pandan yg di simpul ketas pulut dan bolehlah di tekan rice cooker
Dlm 10 minit masak kais2kan pulut
Sambung masak lg dlm 10 minit

* Santan jgn banyak nanti kembang / tidak juga sedikit nanti keras pulut kira agak je santan dlm 2 cwn gitu
Sambal tumis tu mcm biasalah masaknye ye...


Khamis, Mei 23, 2013

Bubur Cha Cha Berkeledek


Assalamualaikum, salam besiaran di pg khamis...pada yg bepuasa sunat hari ni slmt ye dan di permudahkan sampai ke waktunye...haa sdg elok lah tu kalau x tahu nak mkn ape utk bebuka nnt boleh le cuba buat bubur chacha ni...sebagai pencuci mulut...ni manu ptg semalam buat utk sarapan petang kebetulan jiran merangkap kawan baik nak dtg , cantiklah tu langkah kanan npknya...mkn ptg sambil borak melayan mmg syok...sdp di mkn panas atau sejuk..tp saya suka mkn suam2...ape pun jom cuci mata...:-)


Bubur Cha Cha Bekeledek

Bahan:-
1 cawan bubur cacha kering
500 ml santan
1/2 cawan gula putih - nak manis boleh lebihkan
1/2 cawan gula merah/gula melaka
2 helai daun pandan - disimpul
2 biji keledek sederhana besar - dibuang kulit dan dipotong kecil
secubit garam

Cara Memasak:-
Basuh bubur cacha dan rebus dengan air biasa hingga lembut.
Toskan dan ketepikan.
Dalam periuk masukkan ubi, santan dan daun pandan masak dengan api perlahan.
Masukkan gula putih, gula melaka dan secubit garam, biar mendidih dan ubi empuk.
Sentiasa di kacau supaya santan x pecah
Masukkan bubur cahcha yg di rebus tadi dan masak sebentar hingga mesra.
Tutup api dan hidangkan panas atau sejuk


Isnin, Mei 20, 2013

Mee Celup


Assalamualaikum salam sejahtera di pg isnin .. mulakan tugas harian seperti biasa mana yg bepuasa sunat rejab..selamat menjalani puasa ye :-)...n3 hidangan kelurga semlm merangkap dinner sekali..kebetulan abg sulung dtg..rezeki sekelurganya merasa langkah kanan tu...mak hai kak ipar sampai dua kali tambah npk heee :-)...Kalau balik kelantan mesti nak terjah mee celup ..sana punye mee celup pehh kaw kaw sdp...nak pulak mkn sampai berasap pedas pee peluh leleh2 lg......kiranya ni nak lepaskan hajat jugak le lama x balik sana...adalah satu dua bhn yg x mencukupi syarat...apa pun yg penting menjadi dan sdp dimkn ...mee celup ni nak sdp lg letak jeruk asin cincang, ikan bilis grg, kecang tumbuk, bawang putih grg pastu letak sambal atau serbuk lada satu lg cili jeruk...pehhh menyegat tau...bhn2 sayur pulak kangkung celur dan tauge....cuma kat sini saya x letak ikan bilis grg dan jeruk asin sbb x ada stok...mari2 adik kakok kito pakat2 layan ye...resepi ni terjah kat dapur Noormah Cendana Kasih...tq dik..


Mee Celup
Sumber :  Cendana Kasih

Bahan-Bahan:
Mee kuning/bihun/kuew tiew
lobak jeruk cincang
Ikan bilis goreng - sy x letak
Sayur kangkung - di celur
Kacang tanah goreng - di tumbuk
Tauge
Sambal cili/Cili Jeruk/Limau nipis
Bawang putih digoreng

Bahan Sup:
Daging - sy rebus dulu dan potong nipis2
Perut - x letak
Paru - x letak
Bebola Daging
Rempah sup - sy guna rempah sup serbuk

Cara: 
Terlebih dahulu sediakan sup. Rebus perut dan daging hingga empuk. Rebus bersama rempah sup (bunjut).
Kuah Sup tu mcm biasa tumis bhnnya seperti biasa ye...

Cara-cara menyediakan mee celup:
1) Ambik mee kuning dan kangkung celupkan ke dalam kuah sup.
2) Lepas tu masukkan dalam mangkuk dan curahkan kuah sup tadi (panas) serta tambahkan kacang tumbuk, ikan bilis goreng, bawang putih goreng, lobak jeruk, perasa (garam,gula dan serbuk perasa), daun bawang dan perahkan sedikit limau nipis.

Cadangan Hidangan: Dihidangkan ketika masih panas. Lagi terangkat sekiranya sup menggunakan air rebusan gear box dan lemak dicampur sekali..- sy x letak pun lemak2 tu...


Sabtu, Mei 18, 2013

Kek Buah Kukus


Assalamualaikum salam besiaran selamat becuti...selamat berehat..hari mcm ni boleh ke berehat hahah x jugak kan...time waktu mcm nilah masanya nak kemas megemas apa2 yg patut...dah siap kerja barus senang hati nak berehat panjang....baik le ni kek yg saya buat ptg semlm, mmg x sempat nak n3,  megukus pun kira dah lewat ptg...tunggu betul2 sejuk baru boleh belah..kalau panas x syok le takut nnt buah bederai pulak.... salah satu kek buah kukus yg pemes ames di musim perayaan..selain dari kek lapis :-)...suka kek kukus yg lembab2 mcm ni...kalau kek buah bakar dlmnya kering sikit kan....apa pun lepas juga hajat...padat juga isi dlmnya, bila dah siap kukus sy try timbang dpt le dlm 1.2 kg....rasa2  kalau jual boleh thn jugak harganya kan heeee...kayo makci heee..insyaallah2..apa pun jom semak, jom cuci mato pagi2 ni dgn kek buah..oh ye resepi ni sama dgn resepi yg Hana buat baru2 ni...:-)


RESEPI KEK BUAH KUKUS
sumber rujukan : kak.sheila.spices journey
olahan : hanamemories.blogspot.com


Bahan-bahan
250g butter @ seketul butter ( disarankan high quality butter)
350g gula pasir
60ml air panas
500g buah-buahan campuran - hana guna sultana dicampur dgn sedikit mix fruits
3 biji telur gred A
350g tepung gandum*
1 sudu kecil cream of tartar*
2 sudu kecil soda bicarbonat* - hana letak 1 setengah je
1 sudu kecil serbuk buah pala/netmug* - hana x letak sbb xde stok
1 sudu besar susu pekat
1 sudu besar sunquik
1 sudu kecil esen vanila


Cara-cara
Masak gula hingga keperangan dan masukkan air panas perlahan-lahan. Sebatikan. Masukkan butter sehingga cair kemudian masukkan buah-buahan campuran dan juga susu pekat dan sunquik. Kacau kemudian sejukkan.
Ayak bahan-bahan yang bertanda *. Masukkan ke dalam adunan mix fruits tadi sedikit demi sedikit menggunakan senduk kayu sehingga sebati.
Mangkuk lain, pukul telur dan esen sehingga kembang dan masukkan perlahan ke dalam adunan kek dan gaul sebati menggunakan senduk kayu juga.
Alas loyang 7x7 dengan kertas baking. Sapukan butter keliling dan tuangkan adunan kek ke dalamnya.Tutup loyang dengan aluminium foil.
Kukus selama 4 jam untuk mendapat kelembapan yang diinginkan. (boleh dikukus 2 jam shj)
Sejukkan kemudian potong. (Pastikan kek benar2 sejuk seeloknyer semalaman supaya kek dan buah tidak berderai dan padat ketika dipotong).


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More