Jumaat, Jun 21, 2013

Laksa kari Ala Cina

Salam Sejahtera


Semalam pg npk resepi ni kat rmh Kak Zana Fahmi..terus tepikir wahhh bolahlah cuba buat hidangan bebuka...dlm tegahari g kedai cari bahan2..tu pun ada yg x mencukupi kat kedai sebelah rmh, udang dah habis....ada udang lg sdpkan :-)....npk resepi pun x lah susah mana lebih kurang kuahnya mcm kari ayam aje..pastu mkn sama laksa...satu kelainan x pernah lg rasa tu yg nak menerai....boleh tahan juga sdpnye mmg ada ala2 mee kari cuma bhn hias tu ikut sama hiasan laksa asam..letak bawang, timun, cili, limau potong,...sdp lg kuahnya ada rasa pedas dan masam masin tambah sikit lg garam..tp jgn le telampau byk letak masin pulak kuah kari, kira agak2 le sesuai dgn rasa.....laksa putih kan rasanya tawar..so bila dah di letak kuah kena lah ada rasa masam2 sikit...baru sdp mkn, resepi asal dari dapur Tun Talani yg di ambik dari buku masakan yg di belinya tq Tun..kalau nak tahu rasa cuba lah buat ye :-)


KARI LAKSA ALA CINA
@blogsurirumah
sumber : Tun Telani

Bahan A

2 ketul leher ayam - tun guna 1 dada ayam
6 cwn air
1/2 cwn minyak masak
2 cwn santan

Bahan B
1/2 labu bawang besar
1 inch halia
1 btg serai
2 ulas bawang putih
10 tangkai cili kering - sama mcm tun, 2 sb cili mesin
1/4 cwn udang kering

Bahan C
3 ekor udang
2 sudu makan isi kerang - yg ni takde
3 bj bebola ikan - pun takde

Bahan D
1 inch kulit kayu manis
1/2 cwn serbuk kari daging - tun letak 2 sb
15 helai daun kari

Bahan F
2 cwn laksa- rendam dlm air panas - tun guna laksa kering, rebus
1 bj telur rebus
2 sb hirisan timun
1 bj tauhu pok
1 tangkai daun sup
1 sk bawang goreng

Cara2:
Panaskan minyak dan tumis bahan B yg telah dikisar hingga harum dan kering
Masukkan Bahan D, ayam, dan kacau.
Masukkan santan, tutup periuk dan kecilkan api. Masak 10 minit hingga santan pecah.
Masukkan air, bahan C dan E. Masak selama setengah jam - tun masukkn tauhu pok sekali.
Masukkan bahan F dlm mangkuk dan tuangkan kuah.
Tabur bawang goreng dan daun sup.


8 ulasan:

INA berkata...

Salam Kak..sedapnya..nnt nak try lah..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam sdp ini kalau letak tauhu kembang, udang lg sdp...pastu ada sambal...kuah tu buat bg aa rasa tau nnt dah letak laksa tawa

Cendana Kasih berkata...

kejam !!! masak sedap2 tp tak ajak saya !! huhuhu

Nooriah Abdullah berkata...

sedapnya laksa ni kak noor jarang buat laksa macam boleh try jugak ni sesekali

Sheila Shafeareen berkata...

hee CK kebetulan semlm puasa so pikir buntu nak bebuka ape..asyik2 nasi je..jupa le resepi ni..apa lg kasi buat masak sendiri le heee

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak Nooriah cuba ye kak satu kelainan..kuah kari mkn sama laksa...

cik cek berkata...

Seronok gak kan kalau cuba2 resepi yg lain dari biasa kite buat....masuk list dulu...Insyaallah...akak nak try buat la nanti..:)

tun_telani berkata...

Salam kak sheila cayang... mesti dh habis kan.. tun tgk ni jadi lapar pulak.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More