Rabu, Jun 26, 2013

Sata Ikan

Assalamualaikum...salam ceria


lg satu makanan pantai timur yg menjadi kegemaran keluarga...hemmm kalau balik temerloh x beli sata mmg x sah...sambar RM 10 pun x cukup...lg satu kalau balik kg kedua sure lalu ikut pantai ganu punya.. dah alang2 lalu, kat situ pun tepi jln ada gerai2 yg jual sata...mkn tepi pantai mmg syok layan heeee, kat kl ni manalah nak jumpa gerai jual sata...melainkan di pasar ramadhan je ada jual, tu pun pehhh mak hai paham2 leee harganya :-)...kira buat sendir lg bebaloi..rajin dgn tidak je ....yg rasa nak mkn tu kenalah rajin2 buat..secara x langsung boleh belajar dan tahu cara2nya....bhn2 penyediaan pun ssenang, x jd masalahkan heeee..sata buat sendiri x payah nak cucuk2 bagai dgn besi pemanggang, sata homemade sy ni pulak telebih rajin buat dlm dua bentuk, satu bentuk biasa, satu lg di ubah suai bentuk segi tiga....amat sesuai di panggang dlm pemanggang ajaib...sdp cubalah :-)


SATA IKAN
Bahan- Bahan
1 kg ikan - Ikan kembung, ikan sardin, ikan selayang
1 biji kelapa parut muda
1 biji bawang besar
1 inci halia
1 susu lada hitam - tumbuk
 3 tangkai cili padi - racik
Garam/gula
Daun pisang - untuk membungkus
Lidi atau staples


Cara Menyediakan Sata
Seperti biasa basuh dan buang perut ikan, belah ambik isinya ikan saja, di tumbuk atau kisar
Bawang besar, halia, kelapa parut di tumbuk halus atau kisar
Dalam bekas besar satukan semua bhn2 yg dikisar tadi
Masukan lada hitam tumbuk, cili pd yg di potong, garam/gula gaul  bg semua sebati - gaul dgn tangan lg snng
Daun pisang di lipat kon dan letak inti di dlm semat dgn lidi atau ketip dgn staple
Bakar diatas kuali lepar atau dlm pemanggang ajaib - dpt bakar dgn arang lg harum..
Bakar selama 10 - 15 Minit sambil di tebalik-tebalikan - bergantung pada tebalnya inti



10 ulasan:

JaSSNaNi berkata...

wow... tak penah wat sendiri.. tapi banyak kali gak try makan.. suka rasa dia.. lagi best yang pedas2 tu.. perghhh..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Rajin betul shiela buat sendiri... Memang sata ni.. tu pun akak beli di pasar ramadhan..

Sheila Shafeareen berkata...

hee Hassnani mmg sdp yg beli pun sdp juga... beli 20. 30 hinggi x cukup kan hee..buat sendiri byk2 pun x pe....bhn2 pun snng

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Nur Hayati..kira ni 1 st buat bisa pun sy beli je...dah teringin sangat...:-)

Amie berkata...

Puas makan sata buatan sendiri, sedap pun iye... selalunya kalau breli pasar malam rasa tepung pulak...

cik cek berkata...

Tak penah buat sendiri pun...mesti puas hati...puas makan kalau buat sendiri kan...:)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Amie hee betul tu beli pasti x cukup....yg mana rajin boleh buat sendiri kan kak...ber ulang2 boleh mkn heee

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ce=ik cek mmg puas hati buat sendiri..bhn2 pun mudah...moog rajin dtg on aje heee

tun_telani berkata...

hebatlah kak sheila dpt wat pasta sendiri.. tun mmg suka makan sata ni.. tp kalau dpt otak2 ganu lagiiiii suka.

Sheila Shafeareen berkata...

Hai tun heee alhamdullilah menjadi...ingat boleh le selalu buat lg ni....otak2 ada dlm perangcangan juga ni...sdp tu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More