Jumaat, Jun 28, 2013

Stew Ayam (Breakfast)

Assalamualaikum...Salam Jumaat jemput sarapan sama....:-)


Kelentang kelentung heee pg2 dah turun opis...lepas solat subah terus besauna di dapur...plan manu sarapan dari mlm td dah di pikirkan...hemmm sdp tau....simple dan bekhasiat...4 keping roti cicah sama stew aym pun dh kenyang...dgn rasanya yg sebati dan kuah yg pekat2 tu pehhh syok menghirup...Stew ni kalau x habis boleh masuk peti ais..nak mkn pehangatkan balik..tp yg pasti x sempat nak ada yg lebih2 pun..sehari dah habis punya..nak mkn sama nasi pun boleh...tp sy lebih suka dgn roti....apa lg jemput sarapan :-)


RESEPI STEW AYAM

Bahan-bahan:

1/2 ekor aym potong kiub
2 biji bawang besar ~ potong dadu
5 ulas bawang putih (jgn hiris/potong, sebiji2)
2 sudu pes bawang - resepi di bawah
1 batang lobak merah ~ potong dlm 1 inci
2 biji kentang ~ belah 4
2 helai daun bay
2 sudu tepung gandum
1 sudu kecil serbuk lada hitam
Garam dan gula
Sedikit daun bawang, sup dan bawang goreng ~ utk hiasan
Minyak untuk menumis
Air secukupnya.

Cara-cara
Ayam siap di potong lumur dgn lada hitam. Panaskan minyak didalam periuk goreng seketika ayam td jgn masak sangat ada perang sikit terus angkat
Tumiskan bawang putih, bawang merah, lada hitam dan daun bay.
Masukan air secukupnya, letak kentang dan lobak kacau rata. Tutup sekejap
Kemudian masukan ayam td, tutup dan masak lagi selama 10minit atau sehingga sayuran empuk/lembut.
Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. masukan pes tepung gadum yg di bancuh dgns sedikit air, kacau sebati bg kuah pekat
Hidangkan dengan ditaburkan dgn bawang goreng, daun sup dan daun bawang.


11 ulasan:

cik cek berkata...

Suka sgt yang bersup2 cam gini...:)

Sheila Shafeareen berkata...

hai cikcek hee sdp ratah aje,,sambik hurup kuah

INA berkata...

sedapnya...belum pernah makan..nak cuba ler nnt.

tun_telani berkata...

Salam kak sheila.. wahh.. menu mat saleh laa pagi nih.. tun xpenah wat lg stew ni. mama tun kalau buat suka letak lada hitam byk2.

ady berkata...

salam
pagi2 mkn sup ayam sedap jugak kan..

JaSSNaNi berkata...

sedapnya stew ayam... cicah roti keras tu pun best kan.. thanks for the recipe.. :)

Sheila Shafeareen berkata...

hai Ina mmg sdp...kuah pekat2....mkn ngan nasi atau cicah sama roti sdp

Sheila Shafeareen berkata...

salam tun heee sdp letak lada hitam lebih terasa bahangnye heee...nnt buat ye

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam abg Ady...yeppp pg2 mkn sup mcm mat saleh lak heee...

Sheila Shafeareen berkata...

hai Jassnani mmg sesuai stew mkn sama roti keras tu...sapu mejerin nnt cuba ye sesuai juga buat waktu utk besahur

Umie Jazz berkata...

Assalamualikum...sheila aduhai sedapnya.....terliur saya....=)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More